• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig met excel (2 vraagjes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MandyVerhaaf

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Ik heb hulp nodig met excel want ik kom aan 2 dingen niet uit:

Ik heb een werkblad en daarop vul ik 24 waarden in. Nu moeten 3 van die waarden gehercodeerd worden met een formule (8-de oorspronkelijke waarde).
Ik heb de formule in de cel ernaast (kolomB) gezet en daar komt dus de uitkomst van de formule te staan.
NU heb ik bij het optellen van die 24 waarden dus de 3 antwoorden nodig die in kolom B staan.
Als ik met C.SOM echter ga optellen worden die waarden in kolom B genegeerd, weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Mijn tweede vraag is. De uitkomsten van formules die ik heb ingevoerd komen in de bijbehorende cel te staan. Nu is het zo dat als je daar (per ongeluk) een waarde invoert, die hele formule verdwijnt. Hoe kan ik deze beveiligen tegen herschrijven?

Alvast ontzettend bedankt!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hang eens een bestandje bij met wat je nu hebt en ook wat je graag zou willen. Ik snap er tot nu toe weinig van.

Ik heb hulp nodig met excel want ik kom aan 2 dingen niet uit:

Mijn tweede vraag is. De uitkomsten van formules die ik heb ingevoerd komen in de bijbehorende cel te staan. Nu is het zo dat als je daar (per ongeluk) een waarde invoert, die hele formule verdwijnt. Hoe kan ik deze beveiligen tegen herschrijven?

Alvast ontzettend bedankt!!

stap 1: <ctrl> A (alles selecteren) , rechtermuisknop, celeigenschappen, blokkeren 'ontvinken'

Stap 2: nu ga je op de cellen staan die je wilt beveiligen, weer rechtermuisknop, celeigenschappen, en dan blokkeren aanvinken.

Dan de beveiliging erop gooien en als het goed is moet die het dan doen.

Voor je eerste vraag moet ik ook ff zien wat je precies bedoeld.

dankje, dat is gelukt.

Ik heb het bestandje even toegevoegd in word formaat
Ik heb een vragenlijst met 24 items. De vragenlijst bestaat uit 4 schalen, totaal emotioneel fysiek sociaal.
Om de waarden te berekenen, moeten items 3, 5 en 7 omgezet worden (ieder item heeft een waarde oplopend van 1 tot 7, dus 8- de waarde wordt dan de omgezette score op dat item. Ik heb in kolom B de formule gezet B3=8-A3, B5=8-A5 enz. om die score te berekenen. Bij het berekenen van de schaalscore moet ik de celinhoud van die cellen B3, B5 en B7 hebben maar bij het maken van een somformule (C.SOM) negeert hij die. Daarom moet ik de scores op items 3 5 en 7 handmatig erbij tellen en ik wil dat dus in 1 keer automatisch laten verlopen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Mandy,

Hoe bekom je de waardes: 112, 48, 50 en 34
Als je die met een formule krijgt, kun je toch je formules +SOM(B3;B5;B7) of zie ik dit te simpel.

Ad.

Als bij de som die B3, B5 en B7 intyp dan negeert hij die waarden bij het maken van de som. Hij telt ze er gewoon niet bij

Mandy,

Laat je formules eens zien die je gebruikt, of wilt gebruiken.

Beste Mandy,

Als je met Excel werkt, geef dan ook een Excelbestand als bijlage mee i.p.v Word. Word kan ook optellen, maar minder geavanceerd dan excel. :-)
Als het persoonlijke gegevens in staan, kun je die eerst uitvegen. Zip je bestandje en upload het op de site. Als we mee kunnen kijken naar wat je nu hebt gemaakt, dan zal dat het verkrijgen van een goed antwoord bespoedingen.

Richard

In B3:

=8-A3

Kopieer dat naar B5 en B7.

Voor de totale som:

=SOM(A1:A24)-SOM(A3;A5;A7)+SOM(B3;B5;B7)

Is het dat?

Wigi

ze staan idd wel in de formule maar de waarden die in de cel staan worden genegeerd. dat is dus mijn probleem.

ze staan idd wel in de formule maar de waarden die in de cel staan worden genegeerd. dat is dus mijn probleem.

Leg dan eens duidelijk uit wat er mee moet gebeuren. Dat "negeren van waarden" begrijp ik eigenlijk niet.

Ik heb dus een bestand (zie t filetje) en ik moet daarbij een som hebben van de items.
Echter, de items 3 5 en 7 moeten omgescoord worden. (je kunt bij deze items scoren van 1 tot 7 en dat moet andersom dus 1 wordt 7, 7 wordt 1 enz)

Ik heb hiervoor dus in kolom B de formulesn 8-A3, 8-A5 en 8-A7 gemaakt zodat excel ze omscoort. Als ik de somscore maak, dan telt hij de waarden in kolom B echter niet mee.

Test dit maar eens als je overal 1 invult dan zie je dat de 3 7's (in de cellen B3, B5 en B7) genegeerd worden. Die waarden telt hij niet mee, ookal staan die cellen in de somformule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan