??? Hulp nodig met hard disks

• Onderwerp starter Onderwerp starter hjr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hjr

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2006
Hallo mede forummers,

ik heb weer eens een probleem waar ik zelf niet uitkomt, ik kan namelijk niet meer op de hd komen die voorheen op raid0 stond.

Ik heb namelijk van de week een nieuwe install gedaan van windows xp pro, situatie voor install: 1 ide hd van 80gb waar xp op stond, en 2 hd's sata van maxtor van 250gb elk die voor opslag bestemd is die als raid0 stonden.
Ik heb een nieuwe hd gekocht de hitachi 500gb sataII en daar staat nu xp op en de hd van 80gb is er uit, die gebruik ik niet meer.
Maar nu is het zo dat ik de hd's die als raid stonden niet meer kan benaderen, xp zegt:
I:\ (is de station die als raid stond) is niet meer toegankelijk.

De bestand of map is beschadigd en onleesbaar.

En ik kan dus niet meer op de data komen die er dus opstaat, ik kan zelfs die hele hd niet meer gebruiken. En ik ben zo stom geweest om niet de hd te backuppen.
Nou zou ik graag willen weten hoe ik de bestanden kan kopiieeren die erop staan, zodat ik hem daarna kan formatteren en opnieuw aanwjzen.

Wat heb ik al geprobeerd:
- ik heb de 80gb terug gehangen enzo met de oude configuratie de hd te backuppen, deed ie niet krijg dezelfde fout melding.
- ik heb met behulp van de software GetDataBack for NTFS van de makers van runtime software tracht te proberen om de data terug te krijgen in de nieuwe situatie (waar dus de xp op de 500gb staat), helaas loopt het programmatje bij 50% vast en krijgt diverse foutmeldingen, dus dat werkt ook niet
- ik heb de schijf absoluut niet geformateerd
- ik heb de trial van Raid recons****er gedownload en deze deed het ok, totdat je progammatje in werking gaat zetten, je raad het al dan moet je betalen 114,80 euro en dat vind ik een beetje veel (tenzij iemand deze heeft!)
- graag dan ook een oplossing die gratis is, zo veel is de data voor mij ook niet waard (zijn gedownloade films!)

So pllllllllllllleeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaassssssss sssssseeeeeeeee help!!!

Volgens mij werkt dit ook zo niet. Ik denk dat je met de oude opstelling de raid configuratie opnieuw moet in instellen in de raid bios. En dan je data redden. Als je een schijf op de zelfde raid controller paats moet je een nieuwe raid configuratie aanmaken. En dan krijg je in jouw geval 3 schijven van 250 Gb. Als je de nieuwe schijf van 500 gb volledig wilt gebruiken moet je deze op een andere raid controller plaatsen.

groetjes

Aan de oude opstelling is niets veranderd, dus waarom zou ik nu ineens de raid drivers opnieuw moeten installeren, dat begrijp ik niet helemaal.

Overgens de 2 schijven van 250gb zitten op de moederbord geplugd en de enkele 500gb schijf zit op een controller van promise, in de oude situatie heb ik ook de 500gb erin gehangen om alvast data te kopieeren van de 80gb schijf.

Dus de oude situatie is onveranderd

Laatst bewerkt:
Hardware matig is de situatie "onveranderd", maar software matig niet. Door de nieuwe installatie van Windows kan er wat veranderd zijn. Heb je tijdens de nieuwe installatie van Windows XP ook wel de raid drivers van het moederbord geïnstalleerd? Staat in de BIOS alles nog wel goed. Ik weet dat er met sommige raid drivers je de instellingen van je raid contoller kunt beïnvloeden.

Groetjes

herozen zei:
Hardware matig is de situatie "onveranderd", maar software matig niet. Door de nieuwe installatie van Windows kan er wat veranderd zijn. Heb je tijdens de nieuwe installatie van Windows XP ook wel de raid drivers van het moederbord geïnstalleerd? Staat in de BIOS alles nog wel goed. Ik weet dat er met sommige raid drivers je de instellingen van je raid contoller kunt beïnvloeden.

Groetjes

Ik heb de raid drivers van mijn moederbord tijdens de install niet geinstalleerd, wel van de controller.

In de bios staat volgens mij alles goed, wat moet ik daar aan zien, alle schijven worden erkend.

Je kunt nog in de raid bios een rebuild proberen, maar denk niet dat het wat doet, één foutje in een RAID0, en je bent alles kwijt, er zit geen fout tolerantie op, hangen ze ook weer in dezelfde volgorde?

Lange Pier zei:
Je kunt nog in de raid bios een rebuild proberen, maar denk niet dat het wat doet, één foutje in een RAID0, en je bent alles kwijt, er zit geen fout tolerantie op, hangen ze ook weer in dezelfde volgorde?

Dat weet ik niet, maar ik krijg ook niet na de bios een boot screen te zien waarin ik de raid opstelling opnieuw kan rebuilden, dat is het vreemde.
Ik kan ook geen drivers installeren voor de schijven?

Iemand help?

Kijk eens in je bios of je raid controller wel geactiveerd hebt. Als dat niet zo is krijg je ook niet de melding te zien dat je op een F toets moet drukken om in de Raid setup oid te komen.

Dat is met mijn moederbord ook zo.

Heb je de bios soms geflashed voor dat je de nieuwe drive hebt geïnstalleerd. Zo ja dan staat je bios weer op de default waarde.

Het lijkt erop dat de Raid controller niet aan staat omdat je de drivers niet kan installeren.

Lees het anders even na in de manual van je moerderbord.

herozen zei:
Kijk eens in je bios of je raid controller wel geactiveerd hebt. Als dat niet zo is krijg je ook niet de melding te zien dat je op een F toets moet drukken om in de Raid setup oid te komen.

Dat is met mijn moederbord ook zo.

Heb je de bios soms geflashed voor dat je de nieuwe drive hebt geïnstalleerd. Zo ja dan staat je bios weer op de default waarde.

Het lijkt erop dat de Raid controller niet aan staat omdat je de drivers niet kan installeren.

Lees het anders even na in de manual van je moerderbord.

Kijk dit was de goude tip!

Helaas was ik er zelf net achter gekomen nadat ik de schijven had geformateerd.

Dus alle data weg, maar even goeg eigen schuld.

Allemaal bedankt!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan