hulp op afstand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tveer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tveer

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2001
XP Home SP2
Kaspersky
Zonealarm
Speedtouch 585 (draadloos)

Beste helper,
Ook ik probeer ter ondersteuning van mijn ouders (wij hebben beiden bovenstaande pc-specificaties) Hulp op afstand te realiseren. Ook bij mij/ons is dat nog niet gelukt.

Zonealarm uitgezet…..
Poort 3389 geopend op de Speedtouch van mijn ouders…….
Externe verbindingen toestaan is aangevinkt op tabblad verbindingen van buitenaf……….

Praktijk: via Outlook Express krijg ik van mijn ouders een email met hulpvraag, gemaakt via hulp op afstand (dus niet via Messenger). Op beide computers is Messenger uigeschakeld, misschien zelfs verwijderd. Gebruiken we toch niet.

Als ik de bijlage van de email (Rc.Buddy.MsRcIncident) opsla en activeer, wordt verbinding gezocht met de externe computer. Dat duurt paar seconden en dan krijg ik deze foutmelding:

De Hulp-op-afstandsverbinding kan niet tot stand worden gebracht, omdat de externe host-naam niet kan worden omgezet. Probeer het opnieuw.

Ik heb ook al geprobeerd of het helpt als ik in het bestand Rc.Buddy.MsRcIncident het “echte” IP-adres van mijn ouders invul, in plaats van het standaard Ip-adres. Misschien wat onduidelijk geformuleerd maar vanwege de Speedtouch staat er dan een standaard IP-adres in Rc.Buddy.MsRcIncident (i.c. 10.0……). Dat getal heb ik dus gewijzigd in ip-adres dat bij hen in beeld verschijnt als ze naar www.watismijnip.nl gaan. Tip van iemand anders. Werkt helaas ook niet.

Ik wordt hier niet blij van. Wat doe ik fout. Wat kan ik doen om het te laten werken? Er zijn me al verschillende andere alternatieven geadviseerd, maar ik het nog even met HulpOp Afstand van XP blijven proberen.

Bedankt voor het meedenken.
Tveer

Je MOET hoe dan ook messenger geinstalleerd hebben. Disabled is niet erg, maar als het ontbreekt, dan kan je geen hulp-op-afstand draaien.

Hebben je toevallig XP-pro, dan is remote desktop ook een optie. Werkt 10 x makkelijker van hulp op afstand.

Nog een andere mogelijkheid is op beide computers UltraVNC te installeren, daarmee kan je ook gemakkelijk remote-desktoppen.

Het is gelukt!
Het probleem is dat de uitnodigende partij niet het internet IP nummer geeft
maar het LAN IP.
Als men de uitnodiging verstuurt via E-Mail (inplaats van met MSN) dan wordt
een bestand aangemaakt met de naam RcBuddy
Als je dit bestand openend met kladblok staat daar achter RTICKET= op een
gegeven moment het IP adres.
Bijvoorbeeld: RCTICKET="65538,1,192.168.1.6:3389
Dit kan natuurlijk tot een verbinding leiden want dit is een locaal adres
Het aanpassen van het IP adres (hier: 192.168.1.6) naar het werkelijke publieke IP adres (zie www.watismijnip.nl), opslaan en vervolgens openen is de oplossing.
En....niet vergeten: firewall uitzetten en poort forwarden (3389).
Tveer

sorry, er moet staan
Dit kan natuurlijk NIET tot een verbinding leiden want dit is een locaal adres

Hallo,

Heb precies gedaan wat jij ook deed, maar ik blijf de melding houden. Wat bedoel je precies met poort forwarden, want misschien is dit mijn probleem.

Alvast bedankt.
Martin

Hoi Martin,

Hier een beschrijving, uitgaande van 2 computers met XP Home SP2 en beide zijn via draadloos netwerk met internet verbonden, i.c. via de Alcatel Speedtouch 585.

Belangrijk:
1. MSN Messenger
MSN Messenger is bij mij op zowel de computer van de hulpvrager als op de hulpverlener zijn geïnstalleerd (het hoeft echter niet geactiveerd te zijn);
Via configuratiescherm – software – Windows onderdelen toevoegen of verwijderen (linkerkolom) kan je zien of Messenger is geïnstalleerd (moet aangevinkt zijn).
Ik weet trouwens niet of dit eerste punt een noodzakelijk punt is. De meningen lijken hierover verdeeld te zijn.
2. Firewall
Zorg dat de firewalls op beide computers zijn uitgeschakeld voordat de hulpverlener verbinding probeert te krijgen met de hulpvrager;
3. Poort 3389
Zorg dat poort 3389 open staat op de router/gateway van de hulpvrager. Hoe je een poort open zet, verschilt per router/gateway. Zie bijvoorbeeld www.portforward.com, klik dan linksboven op portforwarding, kies vervolgens het type router/gateway van de hulpvrager en klik vervolgens op het programma dat je gaat gebruiken, dat is in dit geval Remote Desktop. Dan volgt de beschrijving van de werkwijze om de poort open te zetten.
4. Vervang het IP-adres
Als je een “hulpvraag” doet via start – hulp en ondersteuning – nodig een vriend uit om…… - iemand uitnodigen om te helpen – per email etc, dan wordt er per email een uitnodiging met bijlage verstuurd naar de hulpverlener. Deze bijlage, RcBuddy genaamd, eerst even opslaan op bureaublad. Vervolgens openen met kladblok. In dat bestand staat dan ergens RTICKET= met daarachter een ip-adres. Bijvoorbeeld: RCTICKET="65538,1,192.168.1.6:3389.
Het hierin opgenomen ip-adres (in dit voorbeeld 192.168.1.6) is echter niet het internet IP-adres van de computer van de hulpvrager maar het LAN IP van de computer van de hulpvrager. Dit kan natuurlijk niet tot een verbinding leiden want dit is een lokaal adres. Wijzig dus het lokale IP adres (hier: 192.168.1.6) in het werkelijke internet IP adres van de hulpvrager (kan de hulpvrager achterhalen door naar www.watismijnip.nl te gaan, daar verschijnt dan het ip-adres van die pc), klik op opslaan.

Als je vervolgens dubbelklikt op dit gewijzigde RcBuddy zou Hulp op afstand tot stand moeten komen.

Succes. Ben benieuwd of het je nu wel lukt!
Groet
T

Hallo,

Was even op reis, maar ga de tips uitproberen. Laat wel even weten of het lukt.

Alvast bedankt,
Martin

T,

Alles is duidelijk, maar bij punt 3 loop ik vast. Heb als router een Experiabox van KPN en die staat natuurlijk niet vermeld in het lijstje. Is er een ander tooltje waarmee ik de poort open kan zetten ?

M.vr.gr.
Martin

Hoi Baldo,
Omdat ik mijn eigen beschrijving zo duidelijk vond ;) , heb ik lange tijd niet gekeken of het je gelukt was.
Misschien werkt het ondertussen al wel, en misschien weet je het volgende ook al. Maar goed, niet geschoten is per definitie mis.......
De KPN Experia Box is eigenlijk een Siemens sx551. En die staat wel in de lijst bij portforward.com.
Succes!
T

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan