• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost hulp power query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
als in kolom E de waarde "einde" staat dan moet hij zoeken in kolom B naar dezelfde keys en dan voor alle zelfde rijen de waarde "nakijken" weergeven in nieuwe kolom

klein voorbeeld in bijlage

Bijlagen

Wederom, bij deze.
En nogmaals, maak zoveel mogelijk gebruik van de functionaliteiten welke al in power query zijn ingebouwd.

Bijlagen

Peter59
bedankt, alleen de aangepaste kolom begrijp ik niet zo
wat er voor zorgt dat nakijken ook op de andere regels komt

Ik probeer het een beetje uit te leggen. Is helaas niet mijn sterkste punt.

#"Gegroepeerd per key"
De gehele tabel wordt gegroepeerd op de kolom "key". Dit resulteert in een nieuwe tabel waarin elke unieke waarde van "key" één rij is, en de kolom "Data" bevat de rest van de gegevens voor die specifieke "key".
#"Aangepaste kolom toegevoegd"
Nu wordt er een nieuwe kolom toegevoegd met de naam "nieuw".
Tevens wordt er op de voorwaarde gecontroleerd of in de kolom "code" ergens de waarde "einde" staat.
Als dat het geval is, wordt "nakijken" toegevoegd aan de nieuwe kolom, anders wordt het null. Dit is van toepassing op iedere dezelfde gegroepeerde waarde in de kolom "key".

Ik hoop dat het nu ietsjes duidelijker wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan