• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp voor datums in exel aub

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenAlla

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2013
Beste,

ik had graag een jaartal willen intypen, bijvoorbeeld 2013 in cel A1

zodat de cellen van A3 tot en met A367 de datums zouden weergegeven worden van 01/01/2013 tot en met 31/12/2013

zet ik in cel A1 het jaar 2015 dan krijg ik van cel A3 tot en met cel A367 de datums van 01/01/2015 tot en met 31/12/2015

hoe kan ik dit oplossen? hou er rekening mee dat ik maar een amateur ben met EXEL

alvast veel dank bij voorbaat.

Dat kun je simpel oplossen met de datumfunctie. Zet deze formule in B1, of waar je hem hebben wilt. En dan naar beneden slepen.
Code:
=DATUM(A$1;1;RIJ())

Bedankt voor je snelle reactie Octafish

maar het jaartal heb ik in B7 en de formule start in B9 tot B373

met uw formule start de datum in B9 op 09/01/2013 en niet op 01/01/2013

wat doe ik fout?

Dan moet je even achter RIJ() -8 zetten. Je mag ook even een voorbeeldje plaatsen dan vul ik het wel voor je in.

Bedankt VenA, de formule in de cel B9 zetten en doortrekken naar cel B373 zal wel lukken

kan jij gewoon even de juiste formule plaatsen hier als ik het jaartal in cel J2 wil hebben en de datums van B9 tot B373

alvast heel veel dank hiervoor

Dat je een amateur bent in Excel is wel duidelijk:D Maar zo zijn we allemaal begonnen. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd van een eeuwig durende kalender vol met "spannende" formules. Van alle gebruikte formules kan je via <F1> de werking terug zoeken. Verder zit er een voorwaardelijke opmaak in (tik jaar 2016 in J2) en er staat een gedefinieerde naam in. <CTRL>+<F3>.

Dus er een beetje mee stoeien geeft je weer een beetje meer kennis van Excel.

Bijlagen

Beste VenA,

uw file doet inderdaad heel leuke dingen,

mag ik u eens iets vragen, ik ben dus zelf bezig geweest (met heel veel hulp van mijn broer, internet en help-files)
om een file in orde te maken dat zich bezig houd met uren (over-uren, recup-uren, feestdag-uren, verlof-uren, brugdag-uren)

zou ik u eens mogen vragen om dit bestandje eens te bekijken om te zien waar het beter zou kunnen?Bekijk bijlage Boni-Recup Blanco.xlsx

ik zou het op prijs stellen maar geen verplichting hé, het is maar een vraag.

1 probleem in mijn bestandje is alvast dat ik geen rekening heb gehouden met een schrikkeljaar ;-)

Laatst bewerkt:
Jouw file heb ik even bekeken. Los van de "e" achter januari en februari zie ik geen verbeterpunten. Als je concrete vragen hebt dan wil ik wel een poging doen. Maar over het rekenen met datums en tijd is al zoveel gepost dat het eenvoudig op te zoeken moet zijn. Daarnaast zit jouw sheet vol met codes, verborgen kolommen en opmerkingen. Dus eerst even zelf proberen en als je er niet uit komt een duidelijke vraag formuleren. (Zie jouw openingspost waar al verwarring door ontstond).

Toch een paar puntjes gevonden. Gebruik geen cellen samenvoegen en in kolom I kan je de formule iets simpeler maken door
PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C9;$AH$5:$AI$20;2;0);"")
te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Beste VenA,

zoals je vroeg heb ik geprobeerd en ... gefaald :(

er is 1 fout die ik zelf niet opgelost krijg

ik heb uw kalender met feestdagen (aangepast naar Belgische) kunnen inbouwen en de voorwaardelijke opmaak van een cel lukt ook nog maar er zit een fout in de berekening van mijn uren

ik zal een poging doen om het zo goed mogelijk uit te leggen:

In de kolom E (onder "shift") kies ik een code.

als die code 100, 101 of 102 is dan gaat er in kolom N3, N4 of N5 automatisch 08:30 af van het totaal in de kolom L3, L4 of L5

tot daar ben je nog mee?

de kolom F (onder "correctie") is nodig voor het geval het niet om 08:30 gaat, dan geef ik in kolom F de juiste tijd weer die wel moet worden afgehouden (bijvoorbeeld 01:00 in plaats van 08:30)

en hier loopt het fout.

zoals je kan zien in de file heb ik de eerste 4 dagen code 100 ingegeven maar op de 2de dag is het maar 01:00 in plaats van de automatische 08:30

en dan kloppen de resultaten in kolom N4 naast code 101 niet meer terwijl daar niets zou mogen hebben veranderd aangezien het om code 100 ging.

begrijp je?... ik niet meer :)

zou jij deze file voor mij kunnen aanpassen aub zodat die wel weer werkt zoals bedoeld?

de berekeningskolommen staan van S tot AG

alvast heel erg veel dank voor uw tijd en moeite...Bekijk bijlage Boni-Recup TEST.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan