hulp voor een oude baas van 85

Status
Niet open voor verdere reacties.

jerryleelewis

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2003
Berichten
379
Beste mensen,

Ik weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen want het is een combivraag.
Alle hulp en adviezen zijn welkom.

Via mijn schoonzus vernam ik dat haar vader (bijna 86!) een nota kreeg van Planet van 1275,- euro. voor gebruik van internet
De man (met kale AOW) was totaal in paniek. Hij had vol enthousiasme voor 25 euro in een winkel een HP Vectra gekocht met 20 gig geheugen Intel celeron 766mhz.
Als besturingssysteem is Win98 se erop gezet. Geen cd roms mee.
Hij surft een beetje naar dagtrips en mailt niet.
Mijn schoonzus had geadviseerd ADSL timesurfen. De man betaalt volgens mij ca.9,95 euro per maand voor dit abbo.(Volgens mij een slecht advies)

Ook levert KPN/planet een cd bij met een zgn surfttool.

Omdat die kant van de familie digibeten zijn ben ik mij er een beetje mee gaan bemoeien maar ook ik heb een beperkte kennis.
Ik liep onmiddelijk tegen Win 98 op waar (zonder software) de usb-stick met everest niet op geinstalleerd kon worden. Ik heb de bijbehorende instalatiecdrom van kpn adsl tijdsurfen geinstaleerd maar ook ik kreeg het niet voor elkaar het surftooltje te instaleren.(misschien dat het nu met xp wel lukt)

Nog even terug naar die nota van 1250 euro.

Die is ontstaan doordat de verbinding open is blijven staan, terwijl het oude baasje helemaal nooit achter de computer zat. Het surftooltje moest geinstaleerd worden maar dat was kennelijk vanaf het begin niet gelukt (lukte mij ook niet)
De oude baas doet niets met mail, dus je raad het al : Hij heeft hij nooit de digitale nota's gelezen die hem maandelijks (uitsluitend via de mail) zijn verstuurd ( )
Anders was hij van tevoren natuurlijk op de hoogte dat de verbinding continue openstond.
Planet begon hem pas een brief te sturen over het langdurig surfgedrag toen de rekening was opgelopen tot 1250 euro!
Ik heb zijn mail outlook expr. geinstaleerd maar bij de 40e mail van de 500 (spam) knalt de mail eruit.Wel kwam ik de bewuste digitale maandnota's tegen.

Wat is tot dusver gedaan:

1.Ik heb de computer meegenomen naar mijn huis en er om te beginnen XP op gezet. Nu lukt het mij ook met een usb stick, programma's zoals Everest op te zetten en te weten waar we over praten.
2. Mijn schoonzus heeft een brief geschreven naar Planet, met een verzoek om iets aan de nota te doen (termijnen). Planet wil dit overwegen als de surftool van Planet is geinstaleert en functioneert.

Een lang verhaal, maar anders weten jullie de achtergronden niet. Nu nog wat vragen:

1. Welk goedkoop abonnement adviseren jullie deze oude man? Volgens mij kan hij onbeperkt internetten voor -notabene- (bijna) hetzelfde geld!
Mijn mening: Een abbo met telefoontikken is vragen om moeilijkheden met 80+ ers
(niet vervelend bedoeld naar de oudjes)
P.s. het liefst via KPN anders zullen zij (KPN PLANET)wellicht helemaal niets meer willen doen aan die rekening
2. Kan ik vanuit mijn huisadres nog meer doen voor hem? De outlook en internet instellingen moeten waarschijnlijk op zijn adres geinstaleerd worden immers ik heb zelf Multi(kabel)
3.Bestaat er ook een andere tool om internet te blokkeren of om tijd en kosten te beheersen zo ja welke?

Heel wat (sorry moderater.) maar het is een triest geval voor een oude baas die de moed heeft opgepakt om mee te gaan met zijn tijd.

Elke reactie is overigens welkom, maar het liefst tips en adviezen

thnx allen


.
 
Die jongens zijn idd vrij aardig aan de prijs, ook voor een simpel ADSL abbo, vul hier je postcode en vergelijken maar.

Denk ook dat de persoon die dat heeft behandeld en geadviseerd, dit abbo dan, er iets mee moet doen, de "schoonzus".

Je hebt al ADSL abbo's vanaf 10,00 p/m. zonder korting en kabel b.v. UPC starter van 14,95 p/m.
 
reactie

Lange Pier dank, voor je reactie.
Wat mij betreft is het inbelabonnement ouderwets en vragen om moeilijkheden bij senioren (die voor het eerst starten met computers)
Ik dacht tele2 ook 9,95 euro (alleen het eerste jaar)
Het vervelende is dat je natuurlijk nooit meer iets gedaan krijgt aan die rekening van 1250 euro op het moment dat je nu overstapt naar een andere provider, vandaar mijn opmerking, liever in combi met kpn.
Nog suggesties vwb mijn acties?

thnx voor je reactie

G
 
Het is een inbel abbo, die kun je ook na die tijd opzeggen, als er een betalingsregeling o.i.d. is getroffen.

Overigens zijn er inbelabbo's die kostenloos zijn, maar ik zou er niet meer aan beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan