• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink automatisch maken werkt wel, maar kan het bestand niet openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

winko2

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2018
Berichten
9
Zelf ben ik al een tijdje bezig om een formule te maken die de bestanden automatisch een hyperlink geeft, alleen lukt het momenteel niet om de bestanden te openen.

Ik probeer met de onderstaande formule de naam die in blad 1 staat automatisch een hyperlink te geven.
In blad 1 staan alle componenten en in blad 2 staan alle volledige namen van de componenten en pathnaam.
Omdat de naam(J26) in blad 1 niet volledig is vergeleken met blad 2, zorg ik dat de tekst aangepast wordt naar de tekst in blad 2.
In F2 staat een pathnaam: O:\....\Database Componenten\

=HYPERLINK(Blad2!F2&VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENV("*"; BLAD1!$J26; "*");Blad2!$A$1:$A$119;1;0))
Dus iets als
=HYPERLINK(BLAD2!"O:\....\Database Componenten"&VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENV("*";Test;"*";);Blad2!$A$1:$A$119;1;0))
Geeft O:\....\Database Componenten\123Test123.pdf

Als ik nu op de hyperlink klik, staat er: "Het opgegeven bestand kan niet worden geopend".
Ik heb wel het volledige path van het bestand genoemd.
Als ik het handmatig het bestand een hyperlink geef, werkt het wel.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Bestudeer de functie INDIRECT eens. Wordt dan zoiets als (maar ik kan dit niet testen vanwege het ontbreken van een Excel-voorbeeld):
Code:
=HYPERLINK(INDIRECT(Blad2!F2&VERT.ZOEKEN("*"&Blad1!$J26&"*";Blad2!$A$1:$A$119;1;0)))
Dus: voor meer assistentie een voorbeeldbestand plaatsen s.v.p.

Zie ook: https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5
 
Laatst bewerkt:
Exact vertikaal zoeken met 'Jokertekens' ???
 
Tja.... niet getest hé, dan sluipen er wel eens vreemde dingen in.
 
Een alternatief:
Code:
=HYPERLINK(Blad2!F2&INDEX(Blad2!$A:$A;SOMPRODUCT(RIJ($2:$5)*ISGETAL(VIND.SPEC($A2;Blad2!$A$2:$A$5))));"Doc")

Edit: eerdere formule werkt bij nader inzien wel. Weer wat geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Harry ook al opmerkt in post #3 is de manier waarop jij VERT.ZOEKEN wilt gebruiken niet mogelijk.

Een alternatief:
Code:
=HYPERLINK(Blad2!F2&INDEX(Blad2!$A:$A;SOMPRODUCT(RIJ($2:$5)*ISGETAL(VIND.SPEC($A2;Blad2!$A$2:$A$5))));"Doc")

Ik heb de formule die ik met Vert.zoeken had gebruikt gecontroleerd met formule evalueren. Daaruit kreeg ik wel de juiste bestandsnaam en pathname.
Zonet je formule gecheckt. Ik krijg hetzelfde qua bestandsnaam en pathname(dat is gelukkig mooi), maar ik krijg weer de error "Het opgegeven bestand kan niet worden gevonden".
Als ik het volledige path van het bestand wat net gevonden is door de formule invoer bij Windows uitvoeren, open ik het bestand wel.
 
Niet quoten s.v.p. Gebruik knop reageer op bericht, of tekstvak snel reageren onderaan. Dit i.v.m. leesbaarheid van de pagina.

Bij mij werkt de formule wel (ook die van jou!) als ik een pad ingeef, en een bestand in dat pad zet. Je hebt vermoed ik dus ergens toch een verwijzingsfoutje in het pad en/of de bestandsnaam staan, het bestand waarnaar je verwijst bestaan niet, of misschien grijpt de beveiligingssoftware in. Alle kan ik niet controleren...
 
Laatst bewerkt:
Bij mij werkt het wel direct gek genoeg. Heb je in je voorbeeld bestand de daadwerkelijke lokatie staan?
 
In het voorbeeldbestand werkt het bij mij ook(eigen schijf).

Maar in het bestand waar ik het daadwerkelijk wil toepassen werkt het niet.
De schijf waar de bestanden op staan die ik wil gebruiken is een gedeelde schijf.
Het zou best kunnen dat de beveiligingssoftware ingrijpt. Ik ga het gelijk controleren.
 
Suggestie:

weet niet zeker of dit het probleem is maar,

Probeer eens C:\Users\"Hier jouwnaam"\Documents\ in je linkpath

jouw inlognaam van je pc


Groet,

Loek01
 
Nee dat is het niet, want alle bestanden bevinden zich op een andere schijf. De pathname met het bestand dat geopend moet worden lukt niet met de formule.
Ik had net zelf het voorbeeldbestand in de andere schijf gezet. Daarbij werkt deze formule die in blad 2 staat wel:

=HYPERLINK(F3&A3;"Doc")

Maar deze nog niet:

=HYPERLINK(Blad2!F2&INDEX(Blad2!$A:$A;SOMPRODUCT(RIJ($2:$5)*ISGETAL(VIND.SPEC($A2;Blad2!$A$2:$A$5))));"Doc")

*update*
Het lukt nu wel om de map te openen met de formule. Alleen wordt nu nog niet het bestand waar naar gezocht moet worden geopend.
 
Laatst bewerkt:
Is dat bestand al in gebruik ?
 
Maar deze nog niet:
Die moet je wel aanpassen aan je eigen bestand!

In het voorbeeld staat de tabel op rij 2:5, is dat bij jou eigen bestand ook zo?
 
Ja dat heb ik gedaan.
Bij mij wordt de formule:
=HYPERLINK(Blad2!F2&INDEX(Blad2!$A:$A;SOMPRODUCT(RIJ($2:$120)*ISGETAL(VIND.SPEC($J68;Blad2!$A$2:$A$120))));"Doc")

Als ik de formule evalueer, krijg ik bij SOMPRODUCT overal een 0 als antwoordt.

Maar als ik dezelfde formule gebruik bij het voorbeeldbestand, werkt het wel juist.
 
Laatst bewerkt:
In het voorbeeldbestand heb ik alles overgenomen van mijn werkelijke bestand. De formule werkt perfect en opent de bestanden naar behoren.
De beveiliging van het werkelijke document houdt alles tegen waardoor een bestand openen niet mogelijk is.

Alle cellen van het excel document waren geblokkeerd. Deze beveiliging heb ik weggehaald waardoor alles werkt.
Heel erg bedankt voor het helpen een meedenken!
 
Laatst bewerkt:
'Beveiligen' maakt meer kapot dan je lief is.... ;)
 
Ik begrijp dat het nu gelukt is: mooi zo, dan kun je de vraag op opgelost zetten (rechts bovenaan de pagina).

Succes ermee. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan