• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink genereren uit een stuk tekst

• Onderwerp starter Onderwerp starter nak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nak

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Hallo mensen,
weet iemand of het mogelijk is dat, als in exel een bepaalde stuk tekst voorkomt dit automatisch als een hyperlink word beschouwd en als je dan op dat stuk tekst klikt dat je naar een ander bestand word doorgelinkt.
bv. als in een stuk tekst "wim kantoor" dat als je hierop klikt hij bestand wim.xls opent.
Misschien wel teveel gevraagd maar wie weet.
gr Nak

Dit kan.

Bvb.

=HYPERLINK("C:\wim.xls"; "wim kantoor")

Wigi

Tja, ik ben helaas niet duidelijk geweest vrees ik.
Wat ik zoek is dat excel automatisch de tekstregel "wim kantoor" vind en daar dan een hyperlink van maakt, waar die stuk tekst ook maar voorkomt.
Is zoiets misschien voor elkaar te krijgen met een macro?
gr Nak

Druk Ctrl-H en vervang:

wim kantoor

door

=HYPERLINK("C:\wim.xls"; "wim kantoor")

Over heel het tabblad vervangen.

En dat zou moeten werken. Dan hoef je geen macro te schrijven.

Wigi

Nak, en als je het persé buiten de standaard functionaliteiten van Excel wilt hebben (zie oplossing Wigi:thumb:), zou deze code iets voor je zijn...
Code:
Sub ZoekEnMaakLink()
Dim HyperAdres As String, ToonAdres As String
Dim Zoeken As Range

HyperAdres = Application.InputBox("wat wil je omzetten naar een hyperlink?", "Geef adres", "zoekstring", , , , , 2)
    ToonAdres = Application.InputBox("en hoe moet dat getoond worden?", "Geef omschrijving", "zoekstring", , , , , 2)

If (HyperAdres = "zoekstring" Or ToonAdres = "zoekstring") Then Exit Sub

Set Zoeken = Cells.Find(What:=HyperAdres, After:=Range("A1"), LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlWhole, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False)

If Not (Zoeken Is Nothing) Then
        Zoeken.Select
        Zoeken.Hyperlinks.Add Anchor:=Zoeken, Address:=HyperAdres, TextToDisplay:=ToonAdres
    End If

End Sub
Dit zoekt trouwens naar de complete inhoud in een cel!

Groet, Leo

Mooie oplossingen, maar ik vraag me af hoe een bestand eruit ziet waarin 'ergens' "wim kantoor" staat. De macro maakt er een hyperlink van, maar dan weet je toch nog steeds niet WAAR de cel met de hyperlijk staat?
Nak, een voorbeeldbestandje zal veel verhelderen!

Richard

Hoi Richard,
Tja ik begin zelf ook al wel te twijfelen of ik het uberhaupt in excel moet doen, maar ik weet op dit moment niet beter.
Ik zal het proberen uit te leggen want een voorbeeldbestand heb ik zelfs ook nog niet, het moet zelfs nog gestalte krijgen.
De bedoeling dat ik kolom A gebruik voor een datum en daarachter in kolom B tekst voor een rapportage.
Er komt dus in kolom B alleen maar tekst te staan. Ik kan kolom B zo breed maken als ik wil, dus dat is geen probleem.
Ik doe dit in Excel omdat ik makkelijker naar een datum kan springen als ik wil.
Als ik dit in Word doe dan kan dat wat moeilijker worden, want niet iedereen schijft de datum op dezelfde manier(meerdere mensen schrijven n.l. de rapportage), in Excel wel.

Het zal wel mijlen, mijlen verre van elegant zijn maar ik zou geen ander programma weten hiervoor.
De rapportage wordt dus door meerdere mensen geschrebven/gelezen en als de macro automatisch een tekst in kolom B heeft herkend en daar een hyperlink van heeft gemaakt, dan kan de volgende lezer dit gelijk aanklikken en wordt dan doorgesluisd naar een ander bestand. In welke cel de hyperlink staat maakt niet uit, de volgende lezer komt hem wel tegen, die moet alle vorige rapportage toch doorlezen.

Weet alleen niet of de macro automatisch gestart kan worden telkens bij het openen van het excel bestand. Het mooiste zou zijn dat deze onder het typen gelijk al doet, maar swa
Zal het eens proberen, heb me wel wat op m'n hals gehaald want mijn programmeer kunsten zijn al van lange tijd terug.
Al die grijze celletjes moeten weer eens flink aan het werk.
gr Nak

Bekijk eens de events die mogelijk zijn in VBA.

Onder andere Workbook_Open en Worksheet_Change.

Dat is al vele malen aan bod gekomen op het forum, dus gebruik de zoekfunctie hier maar.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan