• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hyperlink in combinatie met verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Beste allen,

ik zoek een oplossing voor de volgende 2 zaken:
1. Met verticaal zoeken worden de gegevens de hyperlink niet meegenomen. Wsch is hier een VBA voor nodig of kan dit ook zonder?
2. Het is de bedoeling dat de medewerker een mail ontvangt van de gegevens die voor hem van toepassing zijn in tabblad 'opdracht'. Mag als bijlage of in het e-mailbericht worden verstuurd. Het e-mailadres moet uit een ander stambestand worden gehaald. Vervolgens dient ergens aangemerkt te worden dat de e-mail verstuurd is.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Bijlagen

gebruik voor kolom D
Code:
=HYPERLINK(VERT.ZOEKEN(B2;stambestand!A$2:E$10;3;ONWAAR))
om een mail te versturen is wel iets te vinden in deze side

De formule met hyperlink werkt niet; dit had ik ook al geprobeerd. Hij neemt de hyperlink niet mee over. Ben bang dat het via een VBA zal moeten.

Voor de hyperlink, dit achter het blad opdracht:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal target As Range)
    If target.Column = 4 Then
        Set c = Sheets("stambestand").Range("A2:A10").Find(target.Offset(, -2).Value, , , xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then ActiveSheet.Hyperlinks.Add Range(target.Address), c.Offset(, 2).Hyperlinks(1).Address, , target.Value
    End If
End Sub
De VERT.ZOEKEN functie blijf je daarbij gewoon gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik heb de macro opgenomen maar zie niet dat deze iets doet. Wat doe ik verkeerd?

Bijlagen

Je hebt 'm in een module gezet.
Het is een Worksheet event functie.
Zoals ik in #4 al zei moet die achter het werkblad:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oow, ik zie het inderdaad. Maar de hyperlink wordt helaas niet automatisch overgenomen in blad "opdracht". Pas als ik in een cel in kolom D op <F2> duw, wordt de hyperlink geactiveerd.

Laatst bewerkt:
Dan weet ik niet wat je doet.
Het werkt prima in het document dat ik plaatste in #6, je eigen test document.
Het enige dat je hoeft toe doen is de VERT.ZOEKEN functie uitvoeren.
Dat doe je door in D2 op F2+Enter te drukken.

Maar dat moet ik dan in elke cel afzonderlijk doen? Is het niet mogelijk om dit gelijk te activeren?

Dat komt omdat het al bestaande VERT.ZOEKEN functies zijn.
Als je een nieuwe invoert gaat het automatisch.

Oeps. Inderdaad.:o
Dank je wel. Ik ga morgen eens kijken of dat ik dit uitgewerkt krijg met de mailfunctie.

Als je de formule wilt kunnen doortrekken wijzig je de code in dit:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal target As Range)
    If target.Column = 4 Then
        For Each cl In Range(target.Address)
            Set c = Sheets("stambestand").Range("A2:A10").Find(cl.Offset(, -2).Value, , , xlWhole)
            If Not c Is Nothing Then ActiveSheet.Hyperlinks.Add Range(cl.Address), c.Offset(, 2).Hyperlinks(1).Address, , cl.Value
        Next cl
    End If
End Sub

Als het mailen niet wil lukken dan laat het maar weten.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook mailen met de hyperlink functie

Code:
=HYPERLINK("mailto:"&A3&"?subject=test&body=testbody%0AFile:  <File://C:\Users\xxx\xxx\file.pdf>";"Mail")

De oplossing in het bericht van JEC begrijp ik even niet. Waar zou ik dit moeten bepalen?

Ik ben daarom nog even aan het stoeien geweest met de versie van emields en heb nog een aantal vragen.

1. Is het mogelijk dat het resultaat in kolom C in een VBA wordt opgenomen net zoals kolom D ipv de huidige manier van VERT.ZOEKEN?
2. Kunnen de kolomkoppen meegenomen worden in de instructie?
3. Het komt voor dat de waarde in kolom C van stambestand geen hyperlink bevat. Hierdoor krijg ik in de opdracht een foutmelding. Kan in VBA bepaald worden dat, als er geen hyperlink is opgenomen, enkel de tekst wordt vermeld in de instructie?
4. Stel een medewerker krijgt meerdere opdrachten (regels) per dag. Is het mogelijk dat deze verzameld worden in 1 e-mail?
5. Wellicht is het ook handig om de instructie niet als bijlage in een e-mail gestuurd te krijgen maar in het e-mailbericht zelf. Is dit ook mogelijk?

Alvast dank voor de hulp en het meedenken.

Zijn dit vragen om je eigen VBA-vaardigheden te vergroten of is dit een poging automatiseringskosten te besparen door onbetaalde vrijwilligers als programmeur voor een kant-en-klare applicatie in te schakelen ?

Is hier wel sprake van 'mee'denken ? Ik zie voorlopig hier alleen helpers denken.

Laatst bewerkt:
Ik kan goed uit de voeten met het standaard Excel en probeer mij verder te verdiepen in de VBA mogelijkheden. Helaas lukt dat niet zonder hulp. Met de kennis hierover die op dit forum te vinden is kan ik tot op zekere hoogte vooruit, alleen over deze vragen kan ik niets vinden.

Ik zie dat het werkt. Ik heb geprobeerd dit in een eigen bestand voor elkaar te krijgen, maar dit is toch echt te hoog gegrepen voor mij. Tot op zekere hoogte kan ik VBA volgen, maar moet in dit geval toch echt afhaken. In ieder geval bedank ik allen voor de ondersteuning. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan