• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink naar cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Naus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Naus

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een bestand met verschillende tabbladen.
Graag wil ik via een link naar een ander tabblad.
Als ik op dat ander tabblad de rijen ga sorteren dan klopt de link niet meer omdat deze naar een cel verwijst. Bestaat er de mogelijkheid dat ik de link naar een bepaald nummer verwijs? Dat bv van tabblad 1 naar hetzelfde nummer verwijst naar tabblad 2?

Alvast bedankt voor de moeite.:thumb:

Naus,

Kom niet helemaal uit je vraag.
Wil je gegevens van tabblad 2 naar tabblad 1 halen zodat je ze op tab 1 kan verwerken?

Het lijkt me handig om een bijlage bij te sluiten zodat de vraagstelling wat beter naar voren komt!!

Groet,
FErenc

Hallo Justus,

De link die je gemaakt hebt schakelt over naar de cel die je ingevoerd hebt.
Als ik op blad 2 de getallen sorteer dat bv het getal 100 20 cellen naar beneden gaat dan blijft de link dezelfde cel aangeven.
Wat ik wil is dat de cel dan ook 20 cellen naar beneden gaat.
gr Hans:mad:

Naus zei:
Hallo Justus,

De link die je gemaakt hebt schakelt over naar de cel die je ingevoerd hebt.
Als ik op blad 2 de getallen sorteer dat bv het getal 100 20 cellen naar beneden gaat dan blijft de link dezelfde cel aangeven.
Wat ik wil is dat de cel dan ook 20 cellen naar beneden gaat.
gr Hans:mad:

Hallo Hans,

Leuk bedacht, maar dat gaat niet met een Hyperlink, plaats je bestandje hier misschien is er een andere oplossing.

Gr Justes

Op het werkblad preeg staan onder E diverse nummers die overeenkomen met nummers op werkblad vormen.

Bijlagen

Hoi Naus,

Ik heb je voorbeeldje een beetje aangepast.

Als je nu op tabblad VORMEN in kolom A op een nummer klik gaat hij naar tabblad Preeg en selecteerd bijbehorende Rij.

Kijk maar of je hier iets mee kunt.

Suc6

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Arno,

Dit werkt inderdaad, kun je mij uitleggen hoe je dit gedaan hebt.

Alvast bedankt.

Gr Hans:D

Hoi Naus,

Het is eigenlijk heel simpel.

In Vormen - Worksheet_SelectionChange wordt gekeken of er een cell verandering gebeurd in kolom A, zoja dan wordt de function Module1 - FindOnSheet uitgevoerd. Deze geeft als resultaat het rij nummer terug.

Deze rij wordt dan in Vormen - Worksheet_SelectionChange dan weer geselecteerd.
:cool:

Suc6

Hoi Arno,

Zou je misschien iets uitgebreider kunnen uitleggen.
Ik heb het geprobeerd, maar kom er zo nog niet uit.

Alvast bedankt en groetjes Hans

Hoi Naus,

Misschien dat de code zelf je het duidelijker kan maken.

Ken je BreakPoints (de rode stip).

Ik weet niet hoe goed je ben in VBA dus ik leg het eventjes stap voor stap uit.

• Open je excel bestandje (Preeg.xls)
  • Druk op de toetsen combinatie ALT & F11. De visual basic editor wordt nu geopent.
  • Dubbelklik op Blad2(Vormen).
  • Zet de cursor op de regel met Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) en druk op F9 (er komt nu een rode stip te staan).
  • Sluit de visual basic editor d.m.v het rode kruisje rechts
  • Klik nu op tabblad Vormen op een cel in kolom A

Je zult zien dat de visual basic editor weer opent, en dat er bij die rode stip nu een gele pijl bij staat.
D.m.v. de toets F8 kun je nu het programma stap voor stap bekijken.
Als je dan bijvoorbeeld met de muis op het woordje target in Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) gaat staan. Dan zie je de waarde van de geselecteerde cel. Dit werkt met alle variable.

Misschien dat het op deze manier iets duidelijker wordt. Meld maar als het nu nog niet duidelijk is.

Suc6

Hoi Naus,

Misschien dat de code zelf je het duidelijker kan maken.

Ken je BreakPoints (de rode stip).

Ik weet niet hoe goed je ben in VBA dus ik leg het eventjes stap voor stap uit.

Open je excel bestandje (Preeg.xls)
Druk op de toetsen combinatie ALT & F11. De visual basic editor wordt nu geopent.
Dubbelklik op Blad2(Vormen).
Zet de cursor op de regel met Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) en druk op F9 (er komt nu een rode stip te staan).
Sluit de visual basic editor d.m.v het rode kruisje rechts
Klik nu op tabblad Vormen op een cel in kolom A

Je zult zien dat de visual basic editor weer opent, en dat er bij die rode stip nu een gele pijl bij staat.
D.m.v. de toets F8 kun je nu het programma stap voor stap bekijken.
Als je dan bijvoorbeeld met de muis op het woordje target in Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) gaat staan. Dan zie je de waarde van de geselecteerde cel. Dit werkt met alle variable.

Misschien dat het op deze manier iets duidelijker wordt. Meld maar als het nu nog niet duidelijk is.

Suc6

Hallo,

De rode stip en gele pijl is mij wel gelukt, maar verder kom ik helaas niet.
Als ik de tekst in VBA kopieer naar het originele bestand geeft deze een foutmelding.
Zou je misschien de uitleg iets uitgebreider kunnen beschrijven.

Groetjes hans

Hoi Naus,

Nu maak je het me wel wat moeilijker :(

Nog duidelijker kan ik bijna niet. Misschien iemand anders hier wel:o

Snap je de code in zijn geheel niet of snap je een gedeelte niet (en zoja welk gedeelte snap je niet)?

Suc6

Hallo Arno,

Sorry, dat ik het je zo moeilijk maak.
De tekst is voor mij abracadabra.
Normaal gesproken kopieer ik de tekst in VBA en dan werkt alles.
Als ik dit nu doe, geeft hij een foutmelding en geeft de cursor finssheet aan.

Hoe kan ik bv rij a veranderen in rij b?
Misschien is het verstandig om een boek te kopen (programeren in VBA. (suggesties)

Groetjes Hans

Hoi Naus,

Sorry suggesties voor boeken heb ik niet. Ik heb alles wat ik geleerd heb via internet (google en bijvoorbeeld sites als helpmij.nl)

Hoe kan ik bv rij a veranderen in rij b?

Ik neem aan dat je de kolom bedoeld waar je in klikt.

Code:
If Target.column = "1" Then
Als je "1" veranderd in bijvoorbeeld "2" dan moet je een cel in kolom b aanklikken i.p.v. kolom A.

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan