• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink naar een bestand met als naam de eerste 8 cijfers in een regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

baver

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2016
Ik wil graag een hyperlink naar een bestand die bestaat uit een cijfersreeks in een regel; Ik wil dus graag in kolom A een hyperlink naar een bestand dat de naam 53707845 heeft. Ik kolom D staat een tekstregel die uit de boekhouding komt. Kolom B is het boekstuknummer en die correspondeert niet met de naam van het bestand die als de eerste 8 cijfers van de tekstregel bestaat.
Ik kolom A moet dus de hyperlink komen naar het bestand die altijd uit 8 cijfers bestaat en altijd aan het beging van de tekstregel staat.

Kolom A Hyperlink naar bestand met de naam 53707845
Kolom B 6000009424
Kolom C 125.24
Kolom D 53707845, Voorbeeld van een omschrijving

Ik hoop dat jullie het snappen en het zou mij veel werk schelen als dit gefixt zou kunnen worden

Laatst bewerkt:
Maak een willekeurige hyperlink naar een bestand en wijzig deze daarna in de formulebalk als volgt:
="C:\Users\baver\Documents\" & LINKS(D1; 8) & ".doc"

Maak een willekeurige hyperlink naar een bestand en wijzig deze daarna in de formulebalk als volgt:
="C:\Users\baver\Documents" & LINKS(D1; 8) & ".doc"

Hoi Hartstikke mooi, heb alleen de ; moeten vervangen door een , na de D1

="C:\Users\baver\Documents" & LINKS(D1; 8) & ".doc"

Toch nog een vraagje om het te optimaliseren. Als ie geen bestand vindt kan dan de cel als leeg (met een kleurtje eventueel) worden weergegeven. Dan weet ik precies waar wel of geen bestand van is.

Alvast weer hartelijk dank

Hoi Hartstikke mooi, heb alleen de ; moeten vervangen door een , na de D1

Dat is het verschil tussen de Nederlandse en de Engelse versie.
Wat het kleurtje betreft, dat zou je met Voorwaardelijke opmaak moeten kunnen regelen.

Ik heb heel erg weinig verstand van Excel. Zou je me dan een voorbeeld van de link kunnen geven zoals je ook al mooi gedaan heb na mijn eerste vraag?
Heel veel dank

Plaats even een voorbeeld document.

En wil je het dan een kleurtje geven als het bestand fysiek niet bestaat of alleen als de Hyperlink leeg is?

Als het bestand niet gevonden kan worden dus fysiek niet bestaat

dank je

Hallo Edmoor,

Ben je al verder gekomen met de links een kleurtje te kunnen geven? Het zou heel fijn zijn als het zou lukken en alvast heel hartelijk dank

Een link is en blijft een link (lees: koppelling). Of het bestand nou bestaat of niet. Je kan er alleen maar achter komen door op de link te klikken. Excel geeft dan vanzelf aan dat het bestand niet bestaat. Met de functie HYPERLINK kan je dit dus niet laten testen.
Eventueel zou je een aparte functie in VBA kunnen maken. Maar ik kan me voorstellen dat die test nogal een performance probleem kan geven. De beste remedie lijkt mij om er gewoon voor te zorgen dat al je bestanden bestaan en indien die in een enkel geval niet zo is, direct aan te maken.

Een extra kolom lijkt me overbodig.
Extra kleurtjes ook: wel/geen hyperlink is voldoende informatie (nog afgezien van de automatische hyperlinkopmaak).

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
   For Each it In Columns(8).SpecialCells(2)
      If Dir("G:\OF\" & it & ".pdf") <> "" Then it = "=hyperlink(""" & "G:\OF\" & it & ".pdf""," & it & ")"
   Next
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord maar zoals ik in een eerder bericht al zei ben ik geen expert van Excel en snap ook niet helemaal de vba code hierboven.
Waar moet ik deze code plaatsen? in de sheet zelf of excel algemeen en hoe kan ik dit dan starten?
Moet ik de directory G:OF aanpassen naar mijn gebruikte directory?

Vorige post aangepast; bestand toegevoegd.

Pas nog wel "G:\OF" aan: gebruik jouw directory.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan