• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink naar een map waarvan de naam deels bekend is

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Ik werk graag met hyperlinks om vanuit een document snel naar de mappen te gaan waarheen wordt verwezen.
Werkt goed, echter uitsluitend wanneer de naam van de betreffende map volledig met alle spaties enzovoort van A-Z klopt.
Weet iemand een manier om de hyperlink te laten zoeken naar bijvoorbeeld de 1e 5 karakters van de naam van de doelmap?

De volledige naam is namelijk zelden exact bekend, maar het eerste deel altijd wel.

Dus in plaats van zoeken met dit pad: ..\..\..\..\B\Badhoevedorp\Kamerlingh Onneslaan 15C
Wil ik zoeken met: ..\..\..\..\B\Badhoevedorp\Kamer

Iemand een suggestie?

Alvast dank!

Is dat niet \..\Kamer"*"?

suggestie:

vul een combobox met de mogelijke adressen uit de "vaste" folder en zoek dan daarin en middels dubbelklik het pad volgen.

Correctie

kamer"*" werkt wél
Tenminste als ik met de hand het pad invul
Wat ik echter doe is in bijvoorbeeld Cel A1 met een formule het hele pad samenstellen aan de hand van gegevens op het werkblad
Ziet er dan zó ongeveer uit: =""&LINKS(N18;1)&""&N18&""&LINKS(N12;5)&Y1 Waarbij ik in de laatstgenoemde cel "*" heb gezet

...en dan volgt in Cel A2 de formule =HYPERLINK(A1)

...en dan werkt het niet :(

Laatst bewerkt:
suggestie:

vul een combobox met de mogelijke adressen uit de "vaste" folder en zoek dan daarin en middels dubbelklik het pad volgen.

Tsja.... We hebben het wél over bijna 4000 mogelijke adressen waarvan het achterste deel van de naam ook nog wel eens wordt gewijzigd

zie bijgaand voorbeeldje, vul in cel A1 van sheet2 het complete folderpad in
Selecteer Sheet1 en begin te typen in de tekstbox.
Vervolgens ga je met een dubbelklik op het gewenste item in de Listbox middels hyperlinking naar het betreffende bestandje

Bijlagen

Interessante optie die ik ga bewaren.
Kan 'm waarschijnlijk wel ergens anders voor gebruiken maar niet hiervoor.

Kern van het probleem dat ik overhou is dat als ik het gehele pad van een hyperlink uit de inhoud van diverse cellen samenstel dit wel goed gaat.

Pas als ik gebruik maak van het afkorten van de naam gaat het niet meer lukken.

Ik denk dat de boel op tilt ga omdat ik in een formule met " en * werk

Mijn suggestie maakt een List van alle mogelijkheden, hyperlink met wildcards gaat M.I. niet lukken.
Je zou mijn suggestie wel kunnen implementeren:

Nu in cel A1 een UDF (hypperlink)

op de plek van "hier" plaats je jouw formule (zonder wildcards aan het eind)
De eerst gevonden match wordt nu weergegeven en in cel A2 gebruikt in de echte HYPERLINK funktie

Bijlagen

Optie wordt nog interessanter, maar niet voor mijn doel.

Zou inhouden dat ik een lijst moet aanleggen en up to date houden alle mogelijke adressen en paden (2-4000 stuks....)

Er moet toch een manier te vinden zijn om die "wildcard" zoals je dat noemt in een formule/hyperlink geaccepteerd te krijgen?

Iedere keer dat je van sheet wisselt wordt ieder bestaand bestand in die folder automatich bijgewerkt ( dus met steeds de laatste benaming) dit wordt dus automatisch up to date gehouden

dat automatisch bijwerken is mooi
....maar ik denk dat ik een week werk heb om een dergelijke lijst samen te stellen en dan hebben we het nog niet over het up to date houden gehad, er komen dagelijks enkele bij, de meeste niet door mijn tussenkomst.

Kortom, voor dit doel helaas niet geschikt.
...maar evenzogoed is het wel een mooi concept, ga ik op een ándere manier wél gebruiken, bedankt!

denk dat ik verder moet op het spoor van de "wildcard"
daar moet toch iets op te vinden zijn?

@ E v R

in plaats van:

Code:
Private Sub TextBox1_Change()
ListBox1.Clear
For I = 0 To ComboBox2.ListCount - 1
     If InStr(UCase(ComboBox2.List(I)), UCase(TextBox1.Text)) > 0 Then
         ListBox1.AddItem ComboBox2.List(I)
     End If
Next
End Sub

Code:
Private Sub TextBox1_Change()
    ListBox1.List=filter(listbox1.list,textbox1)
End Sub

Directe hyperlink met wildcards gaat niet lukken, daarom eerst zoeken naar een match vanuit de totale lijst
Dat zelf samenstellen en up to date houden gaat automatisch vanuit de folder,
Hoef je niks voor te doen

@snb :thumb:
Edit: ik zou het filter wel de totale lijst (in dit geval combobox2) houden, dan werkt het ook bij backspace

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid,
Waar mijn hyperlink naar moet gaan verwijzen zijn mappen
Deze mappen staan in een structuur van
> 1 hoofdmap
> stuk of 25 submappen
> per submap 25...100 sub-submappen
> en dan uiteindelijk per sub-submap 1 tot 150 van de mappen waar ik heen wil linken

gaat het dan nog steeds goed?

Dat is vast goed te maken, kijk eens op de site van snb,
Je kunt ook alle bestanden van onderliggende folders in een lijst zetten

Wel zorgen dat je het folderpad per bestand meegeeft

@griets...

Lees de suggesties eens goed.
Bestudeer de aangedragen oplossing van E v R.
Stap af van je eigen denkpatroon vanuit een werkblad, dat gaat toch niet lukken; het gaat nu over VBA.

Als het te ingewikkeld is moet je gewoon iemand inhuren die het voor je maakt.

En .... hoe konkreter je bent (hoofdfoldernaam, subfoldernamen, waar moeten de hyperlinks komen, etc.), het liefst met een voorbeeldbestand, hoe kortdradiger we kunnen zijn.

Ok, ik ga de boel even helemaal uitspitten
Kan even duren voor ik er op terugkom, ben me net aan het inlezen op het fenomeen combobox.
...en dat de boel zichzelf up to date gaat houden is haast te mooi om waar te zijn, maar ikzelf heb onvoldoende kennis om te gaan beweren dat het niet kan :)

Jullie horen nog van me, en bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan