• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hyperlink naar extern bestand werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

siguemepro

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2007
beste,
in heb een hyperlink naar een extern werkblad van excel gemaakt deze werkt perfect tot dat het externe bestand is gewijzigt en de hyperlink werkt dan niet meer.

ik moet dan deze opnieuw gaan bewerken en het bestand weer aanklikken.

daar het bestand op alleen lezen stat ik niet weer wanneer het gewijzigt is en dus mijn hyperlink niet werkt.

hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt. en dus de hyperlink altijd werkt.

alvast bedankt voor jullie hulp

Zet de link als platte tekst in een cel en gebruik de HYPERLINK functie (in een andere cel, ernaast of zo) om de link te maken, dan verandert de link niet meer.

hoi jkpieterse,
bedankt voor je reactie. echter de vraagwat bedoel je met platte tekst dus bv: bestandsnaam (loccatie/bestandsnaam)
en in de volgende kolom de hyperlink naar de cel verwezen met de locatie/bestandsnaam in het zelfde werkblad.

heb ik dit goed begrepen.
alvast bedankt voor je reactie.

Beter is om je bestand even te plaatsen

oke
hier heb ik een inhouds blad gemaakt met de Alert Klantenkaart die dus nu verwijst naar het externe bestand.

plaats ik daar nu in de platte test van de link dus locatie/bestandsnaam bv: teams\dagelijksonderhoud\05 alert\alert klantenkaart en in de kolom waar staat:

klik hier voor het overzicht de hyperlink naar cel met platte tekst.
alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@JVeer,

helaas niet wat ik bedoel.

zoals ik het nu zie, nl:

dit is de naam van het bestand nu : \\ls-data01\teams\Dagelijks Onderhoud\05.Alert\Alert klantenkaart 815910 aanpassing 12-05-2020.xls

als er morgen een aanpassing gedaan wordt zou de naam als volgt kunnen zijn : \\ls-data01\teams\Dagelijks Onderhoud\05.Alert\Alert klantenkaart 815910 aanpassing 19-05-2020.xls

hoe kan ik in de hyperlink toch iedere keer het bestand aanroepen als gewoon Alert Klantenkaart zonder te kijken naar wat er nog als omschrijving bij komt.

het bestand zal altijd beginnen met: Alert Klantenkaart.

dus zou er iets van een inspect de position 1 to X en neem dat als bestandsnaam

zou zoiets kunnen dus misschien verwijzen naar een cel waar deze code in staat en terug geeft de korte bestandnaam.
alvast bedankt.

Ik weet niet hoe je de gegevens van die kaarten aanlevert maar ik zou ervoor zorgen dat :

• je elke dag het bestand op laat slaan als "Alert klantenkaart 815910 aanpassing 19-05-2020.xls" (bv)
  • maar meteen ook een copie ervan opslaat als "Alert klantenkaart current.xls"
Dat doe je dan in de routine waarmee je die bestanden aanlevert.
en dan in al je macro's en routines die het bestand van de dag willen verwerken, naar dat laatste bestand verwijst.
Morgen staat daar dan het nieuwe met de nieuwe data ....

Ik zou je bestandsnaam niet aanpassen wanneer je iets verandert. Er staat namelijk gewoon achter wanneer het bestand voor het laatst bewerkt is. Zet het desnoods in het bestand zelf.
Als dat niet gaat lukken raak je richting een VBA oplossing

Draai deze code en je hebt altijd het nieuwste Excel bestand van de map die in de code staat aangegeven.
Je hyperlink wordt bijgewerkt.

Het rode gedeelte dus wijzigen.

Code:
Sub hsv()
 Sheets("blad1").Range("C4").Hyperlinks(1).Address = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir [COLOR=#ff0000]c:\users\siguemepro\documents\teams\dagelijksonderhoud\05 alert\alert klantenkaart[/COLOR]\*.xls* /b/a-d/o-d/s").stdout.readall, vbCrLf)(0)
End Sub

Draai deze code en je hebt altijd het nieuwste Excel bestand van de map die in de code staat aangegeven.
Je hyperlink wordt bijgewerkt.

Het rode gedeelte dus wijzigen.

Code:
Sub hsv()
 Sheets("blad1").Range("C4").Hyperlinks(1).Address = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir [COLOR=#ff0000]c:\users\siguemepro\documents\teams\dagelijksonderhoud\05 alert\alert klantenkaart[/COLOR]\*.xls* /b/a-d/o-d/s").stdout.readall, vbCrLf)(0)
End Sub

dit is fantastisch, maar waar zou ik deze code moeten inbrengen in mijn sheet. in de hyperlink regel??
in je code staat blad1"" heeft bij mij een naam dus daar de bladnaam invullen en c4 is de cel waar de hyperlink staat
ik hoor graag van je.
vr gr
Siguemepro

Laatst bewerkt:
Druk Alt+F11.
Menu Invoegen → Module.
Plak de code in het grote witte vlak.
Sluiten zodat je weer in je werkblad omgeving zit en bestand opslaan met macro's.

Je kan de code oproepen met Alt+F8 en dan uitvoeren, of je maakt een knop op je werkblad en met de rechtermuisknop koppel je de macro.
Er zijn overigens nog veel meer opties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan