• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink tussen tabbladen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lansink

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2008
Berichten
14
Hallo,

ik heb in mijn excel-bestand verscheidene tabbladen opgesteld.
Mijn eerste tabblad heet 'algemeen' (blad 1), hierop staan heel kort, per de verschillende wijkcentra die ik heb, de punten die in de andere tabbladen per onderwerp dieper worden uitgewerkt. Bijv. een kolom 'huurkosten' een kolom 'gebruikersvergunning'. Deze kolommen komen later terug als hele tabbladen. Is moeilijk uit te leggen, hoop dat het duidelijk is:confused:

Nu wil ik op het blad 'algemeen' onder de kolom 'huurcontract' bij de verschillende wijkcentra een hyperlink maken naar het tabblad 'huurcontract'. Nu is het de bedoeling dat wanneer ik op blad 1 de hyperlink voor een bepaald wijkcentrum aanklik en dan automatisch terecht kom op het tabblad 'huurkosten', bij dat aangeklikte wijkcentrum.

Nu komt het probleem:
het verspringen naar het juiste tabblad is gelukt, maar dat ik telkens bij het juiste centrum kom niet. In het tabblad 'huurkosten' is het namelijk mogelijk om oplopend of aflopend te sorteren. Hierdoor verspringen in dit tabblad de wijkcentra van rij. Nu heb ik al geprobeerd de cel van een bepaald wijkcentrum een andere naam te geven, maar deze naam blijft dan specifiek voor de benoemde cel, terwijl het de bedoeling is dat deze naam gekoppeld wordt aan het wijkcentrum ook al verspringt deze van rij. Hoe zorg ik dat de hyperlink in dit geval bij het juiste centrum uitkomt?

Ik hoop dat het zo duidelijk uitgelegd is...zo niet, vraag het:)

BVD
 
Lansink,
Zie bijgevoegd bestand.
 

Bijlagen

  • Map1.rar
    7,8 KB · Weergaven: 868
Ik kan geen macro's openen op kantoor, maar het lukt dus alleen met een macro? Hyperlink is niet mogelijk?
 
Lansink,
Ga op een cel staan en klik rechts en vervolgens op Hyperlink en vervolgens links in het menu op "Plaats in dit document"
 
Dit heb ik al gedaan. Het probleem is (zoals boven beschreven) dat de hyperlink op één cel van toepassing is.
In cel A5 staat bijvoorbeeld 'koepel', hier moet vanuit blad 1 naartoe gekoppeld worden dmv een hyperlink. Deze cel geef ik daarom de naam 'koepel' ipv 'A5', hiermee hoopte ik dat de hyperlink doorhad dat de regel van 'koepel' aan hem gekoppeld was. Maar wanneer de volgorde van rijen verandert, en dus ook rij 'koepel' op een andere plek komt te staan, blijft 'A5' in dit geval 'koepel' terwijl deze door de verschuiving nu in 'A2' staat.

Nogmaals, het is een moeilijk verhaal om uit te leggen. Onduidelijkheden hoor ik graag.
 
Beste,
Ik snap het niet helemaal. Je geeft een cel de naam koepel, en vervolgens maak je een hyperlink aan naar de naam koepel. Als nu een rij ingevoegd wordt, en de naam koepel een rij naar beneden gaat, wat wil je dan dat de hyperlink doet:
1) Verwijzen naar de cel die koepel heet, en dus een rij naar beneden is gegaan;
2) Verwijzen naar de cel waar die koepel heette, en dus nog op dezelfde rij staat? Een rij hoger dan de cel die nu koepel heet?

In geval 1 moet je een hyperlink maken (Ctrl+K) naar 'Plaats in dit document', en je kiest dan bij Gedefineerdenamen 'koepel'.
In geval 2 heeft het geen zin de cel een naam te geven, en kun je beter naar A2 of zo verwijzen.

Richard
 
Het is optie 1. Ik ben er zelf ook achter gekomen dat het niet noodzakelijk is om de cel een andere naam te geven.
Het probleem is nog steeds hetzelfde. De hernoemde cel blijft telkens op de positie van A2 staan terwijl door verschuivingen de informatie die ik wil zien bijvoorbeeld in A4 terecht komt. Hierdoor krijg ik via de hyperlink de huurgegevens van het verkeerde centrum.
 
De Marco oplossing van Alberto10 gaat je bij dit probleem ook niet verder helpen;
Voor wie geen macro's kan of wil openen;
screenhunter01mar091948ra8.jpg

Code in/achter de userform is;
Option Explicit

Private Sub ListBox1_Click()
Sheets.Item(ListBox1.Text).Activate
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
Dim i As Byte
For i = 1 To Worksheets.Count
ListBox1.AddItem Worksheets(i).Name
Next
End Sub
--------------------------------------------------
Als je het excel blad opend krijg je een extra scherm (de userform) die gevuld is met alle aanwezige tabbladen.
Je kan hiermee dus niet naar een bepaalde plek op een userform gaan (op dit moment).

Kan je, je bestand (of deel er van) hier als .zip file uploaden?
Dat werkt wat makelijker bij het zoeken naar een (mogelijke) oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Hier is het bestand. Ik heb zaken verandert ivm privacy.
De hyperlinks heb ik ook al ingevoegd. Momenteel kloppen de links.

Wanneer op het tabblad 'huurcontract' de volgorde van de huurtermijn verandert (dmv het op- of aflopend sorteren) klopt de hyperlink niet meer. Dit is het probleem.
 

Bijlagen

  • Excel.rar
    6,1 KB · Weergaven: 238
Beste Lansink,

Je mag nog steeds verder gaan hoor.

gegroet huijb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga even op de stoel van een moderator zitten, kijken hoe dat voelt.
Helaas die is al bezet. Tot op heden gebeurd er niets tegen de regels van Helpmij.


Maar Lansink, het is wel zo netjes om even te linken naar je vraag op een ander forum, dan weten de helpers, die op verschillende forums actief zijn, welke antwoorden al zijn gegeven.
 
Nou, ik heb deze Marco code gemaakt, lijkt redelijk goed te werken.
Klik op [Alt]+[F11], Als dat bij jou op het werk niet mag kan ik je ook niet verder helpen.
Maar ik ga er maar even vanuit dat dat je geem excel bestanden met macro mag downloaden van het internet, maar dat je ze wel zelf mag maken.

Dubbel klik op Blad1 (Algemeen)
Plaats in het rechter deel van het scherm de volgende code;

Code:
Public Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("E2:E200")) Is Nothing Then Exit Sub
Jump
End Sub

Deze code controleerd de cellen E2 t/m E200, als je er op klik wordt de macro Jump gestart.

Dubbel klik op Module1 (Als deze niet zichtbaar is ga je naar Invoegen en kies je voor Module)

Zet de volgende code in het rechter scherm deel.

Code:
Sub Jump()
Dim Rij As String
Dim Item As String
' Wat is de inhoud van de huidige cel
Item = ActiveCell.Value
If Item = "" Then Exit Sub
' Zoek deze waarde op het blad Huurcntracten en onthoud de rij.
Rij = Application.Match(Item, Worksheets("Huurcontract").Range("A:A"), 0)
' Fout melding bij niets gevonden
If IsError(Rij) Then
MsgBox "Niets gevonden"
Else
'
'Ga naar het tabblad Huurcontracten
Sheets("Huurcontract").Select
' Selecteer de juiste rij in kolom A
Range("A" & Rij).Select
End If
End Sub

Om aan te geven dat de inhoud als een "hyperlink" werkt kan je de kleur van de waarden in de E kolom blauw maken en underline gebruiken.

In de bijlage staat een voorbeeld met de code.
Je moet uiteraard wel toestemming geven om macro te mogen starten.

{edit} Ik heb nog even een nieuwe versie gemaakt (v2), nu zonder foutmelding als je een lege cel kiest op het blad 'Algemeen'.
 

Bijlagen

  • Hyperlink alternatief.zip
    20,1 KB · Weergaven: 197
  • Hyperlink alternatief v2.zip
    20,3 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Dank voor deze reactie, ik ga het zsm proberen. Momenteel aardig druk duss..
 
Foutmelding

Na lange tijd heb ik kunnen proberen of de macro helpt.

Ik krijg bij het aanklikken de foutmelding als op de bijgevoegde print screen.

Het heeft vijf minuten gewerkt, daarna kreeg ik de foutmelding.
 

Bijlagen

  • Foutmelding 1.JPG
    Foutmelding 1.JPG
    75 KB · Weergaven: 269
Laatst bewerkt:
Heb je de naam van het tabblad 'Huurcontract' aangepast?
Iets anders kan ik zo snel niet bedenken...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan