• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlinkmaken lukt wel, maar toch niet??

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ.Funny

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2006
Ik heb (in dit voorbeeld) in cel A1 een tekst staan wat eigenlijk een hyperlink is. Nu maak ik er met de toetsencombinatie CTRL+K een hyperlink van en dat gaat goed. Geen probleem, en hij werkt.

Nu wil ik dit verwerken in een macro, echter lukt mij dit alleen door de acties op te nemen. Ook dit ziet er goed uit. Echter als ik de macro bekijk dan wordt niet de huidige link gekopieerd (mocht deze wijzigen) maar altijd de met het maken van de macro opgenomen link!!

Hoe zou ik de macro kunnen aanpassen dat altijd de link zoals deze in A1 staat wordt genomen met het aanmaken van de link?

In dit geval is de link:
https://www.google.com/maps/dir/HANDELSWEG 19,+4387 PC+VLISSINGEN/RUE DES FORTS - BP 79 17,+59531+NEUVILLE EN FERRAIN/SCHOLLEBEEKSTRAAT 74,+2500+LIER/VAARNEWIJKSTRAAT 2,+8530+HARELBEKE/LEGEWEG 135 - LOODS 8,+8020+MOERBRUGGE - OOSTKAMP/ARTOISSTRAAT 25,+8560+WEVELGEM/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM/GALVANISTRAAT 1,+7903 AE+HOOGEVEEN/GRINDWEG 137,+8471 EJ+WOLVEGA/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM

En de macro wordt:

Code:
Sub hyperlinkmaken()
'
' hyperlinkmaken Macro
'

'
    Range("A1").Select
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:= _
        "https://www.google.com/maps/dir/HANDELSWEG%2019,+4387%20PC+VLISSINGEN/RUE%20DES%20FORTS%20-%20BP%2079%2017,+59531+NEUVILLE%20EN%20FERRAIN/SCHOLLEBEEKSTRAAT%2074,+2500+LIER/VAARNEWIJKSTRAAT%202,+8530+HARELBEKE/LEGEWEG%20135%20-%20LOODS%208,+8020+MOERBRUGGE" _
        , TextToDisplay:="route"
End Sub

Zoals je ziet is de letterlijke link geplakt??

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Klik 1x op cel A1 druk dan op F2 gevolgd door Enter.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, deze ken ik inderdaad ook, maar om het wat netter te maken (er komen meer links) wilde ik de link een naam geven, in dit geval "route"

Helaas kan dat op die manier niet. En de formule HYPERLINK werkt ook niet

Bij mij werkt je code zoals verwacht.
Er komt dan een link in de cel te staan met de naam route.

Klopt, bij mij ook, maar de volgende keer is de link totaal anders en wordt deze tekst letterlijk geplakt. Verander cel A1 maar eens in www.nu.nl, dan maakt ie gewoon weer een link naar deze route en niet naar www.nu.nl met de naam "route"

Dat is logisch als je de bron niet verandert. Je verandert dan alleen de te tonen tekst.

Oeps sorry dat ik wellicht niet geheel duidelijk ben, maar dat is eigenlijk ook mijn vraag?

Ik zou graag de macro zo willen aanpassen dat de link zoals die in A1 staat verandert in het woord "route". Maar dan dynamisch en dat lukt mij niet?

Eigenlijk zou ik de macro als volgt willen hebben:

Code:
Sub hyperlinkmaken()
'
' hyperlinkmaken Macro
'

'
    Range("A1").Select
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:= _
        [B][COLOR="#FF0000"]tekst zols deze in A1 staat[/COLOR][/B] _
        , TextToDisplay:="route"
End Sub

En dat rode stuk lukt mij niet?

Dan zo wellicht?
Code:
    Range("A1").Select
    Range("A1") = "https://www.google.com/maps/dir/HANDELSWEG 19,+4387 PC+VLISSINGEN/RUE DES FORTS - BP 79 17,+59531+NEUVILLE EN FERRAIN/SCHOLLEBEEKSTRAAT 74,+2500+LIER/VAARNEWIJKSTRAAT 2,+8530+HARELBEKE/LEGEWEG 135 - LOODS 8,+8020+MOERBRUGGE - OOSTKAMP/ARTOISSTRAAT 25,+8560+WEVELGEM/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM/GALVANISTRAAT 1,+7903 AE+HOOGEVEEN/GRINDWEG 137,+8471 EJ+WOLVEGA/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM"
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:=Range("A1"), TextToDisplay:="route"

Daar kan je uiteraard weer allerlei variaties op verzinnen.

Vermijd 'Select' en 'Activate' in VBA.

En zeker de quote-knop in dit forum.

Laatst bewerkt:
Inderdaad:
Code:
    Range("A1") = "https://www.google.com/maps/dir/HANDELSWEG 19,+4387 PC+VLISSINGEN/RUE DES FORTS - BP 79 17,+59531+NEUVILLE EN FERRAIN/SCHOLLEBEEKSTRAAT 74,+2500+LIER/VAARNEWIJKSTRAAT 2,+8530+HARELBEKE/LEGEWEG 135 - LOODS 8,+8020+MOERBRUGGE - OOSTKAMP/ARTOISSTRAAT 25,+8560+WEVELGEM/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM/GALVANISTRAAT 1,+7903 AE+HOOGEVEEN/GRINDWEG 137,+8471 EJ+WOLVEGA/STATIESTRAAT 7,+8570+ANZEGEM"
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("A1"), Address:=Range("A1"), TextToDisplay:="route"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan