Hyperlinks en sessions

Status
Niet open voor verdere reacties.

hitme007

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2004
Hoihoi...

Ik zou graag ipv een waarde mee te geven in de url een waarde in een session willen proppen wanneer ik op een link klik...

dus voorbeeldje...

nu heb ik:

<a href="index.php?page=home">blabla</a>

maar nu wil ik dus dat als je op de link klikt dat hij gewoon naar index.php verwijzd en dat page=home in een session komt te staan...

Kan dit en kan iemand mij daarbij helpen...

Grtz.... J.

PHP:
session_start();
  if(isset($_GET['page']))
  {
  $_SESSION['page'] = $_GET['page'];
  }

Maar op deze manier haalt hij toch de info die je in de session propt alsnog uit de url???

Ik zou graag willen dat het hele GET wegvalt...

Om even een (foutief) voorbeeld te geven om duidelijk te maken wat ik wil het volgende...

< a href="" onClick="<? $_SESSION['page'] = "home" ?>">blabla</a>

Hoop dat mijn bedoeling nu wat duidelijker is ;)

Je zou dan kunnen checken of die $_GET['page'] een juiste (en bestaande) waarde bevat..

Geplaatst door hitme007
Ik zou graag willen dat het hele GET wegvalt...
Dat kun je vergeten. GET-waarden zijn enkel uitleesbaar, niet schrijfbaar, evenals POST-waarden.
Om even een (foutief) voorbeeld te geven om duidelijk te maken wat ik wil het volgende...

< a href="" onClick="<? $_SESSION['page'] = "home" ?>">blabla</a>

Hoop dat mijn bedoeling nu wat duidelijker is ;)
Zoiets ?
PHP:
session_start();

$geldige_paginas = array('home','links','contact','etc');
  if(isset($_GET['page']) AND in_array($_GET['page'],$geldige_paginas))
  {
  $_SESSION['page'] = $_GET['page'];
  }

Hitme, wat jij wilt kan niet zonder een oplossing waar de honden geen brood van lusten.

Uiteindelijk wil jij server-side en client-side door elkaar gebruiken en dat gaat niet. Als je met het klikken op een link een sessie variabele wilt registreren dan zul je met de server moeten communiceren en dus ergens een element moeten verversen.

Daarnaast zul je met POST of GET variabelen de links onderling moeten onderscheiden anders weet je script nooit welke variabele in de sessie hij moet aanspreken. Met 1 link kun je daar nog wel een klus oplossing voor maken maar zodra je 3 links ofzo wilt gebruiken is er geen onderscheid meer te maken.

Als het alleen maar om de adresbalk gaat en dat er niets achter de index.php staat kun je POST gebruiken maar dat is niet erg gebruiksvriendelijk want als je bezoeker de terug knop van de browser gebruikt krijgt diegene een melding.

Geplaatst door MAX232
Daarnaast zul je met POST of GET variabelen de links onderling moeten onderscheiden anders weet je script nooit welke variabele in de sessie hij moet aanspreken.
[Kan wel. $_REQUEST.

Ben ik toch benieuwd hoe je onderscheid wil maken als je drie links onder elkaar hebt die alledrie naar index.php verwijzen. Hoe kun jij ze nog onderscheiden met $_REQUEST?

Onderscheiden ? Niet.
Kep kennelijk iets verkeerd gelezen :)

Wat ik bedoelde was dat als je in situatie één een $_POST['bla'] hebt en in situatie twee een $_GET['bla']. Als je daar niet een if-statement voor wil schrijven, kun je $_REQUEST gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan