Hyperthreating

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
De PC ziet nu 2 processoren.
Bij een proces dat normaal gesproken 100% vraagt staat er nu twee keer 50 / 75 %. Maar...

Heb je die overige 100 % (200 is alles) of 50 % nou echt vrij? En hoeveel sneller wordt je PC daar nou door?

HT
(Hyperthreading)
Hyperthreading is een hardwarematige vorm van SMT (Symmetric Multithreading). SMT verdeelt programmatuur onder in verschillende uitvoeringsdraden (threads) die tegelijk worden verwerkt. De technologie van Intel doet één processor voorkomen als twee virtuele (logische) chips. Dit biedt volgens de fabrikant voordelen voor zowel multitasking (het uitvoeren van meerdere programma's tegelijkertijd) als multithreading (MT). De twee logische processors houden echter geen verdubbeling van het prestatieniveau in, aangezien het nog altijd één fysieke chip is. Volgens de producent ligt de prestatieverhoging op 25%, met uitschieters tot 40%. Deze pieken betreffen met name multimedia-applicaties als videobewerking en audiocodering.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

:thumb:

danke

zoiets had ik al wel gevondenen maar bij computerwoorden had ik het verkeerd ingetypt. Vandaar.

Ennuh, iemand ervaring ermee? Is het echt zoveel beter?

Als ik met WinXP een bechmark uitvoer, met Hyperthreading aan is de uitslag lager, dan dat ik HT uitschakel.:confused:

:confused:

handig

hoe komt dat? Doordat hij maar "de helft" kan meten ofzo?

Je kan dat uitschakelen? Hoe eigenlijk? (ik heb het zelf niet hoor, maar gewoon interesse (ken iemand die ut wel heeft)).

Uitschakelen kan via het Bios.

Ik denk dat de lagere uitslag komt door het niet volledig ondersteunen van HT, door het benchmark proggie.

Ach niet echt.
Mischien als ik videobewerking ga doen dat het wat uitmaakt.
Momenteel draai ik ook tijdelijk op Win2000.
HT wordt hierop niet volledig ondersteund.:(

Hmm, ik heb daarstraks 2000 op een HT-PC gezet maar taakbeheer gaf wel 2 processoren aan.

Maar XP is dus beter, okidoki :).

Er zijn behoorlijk wat benchmark progjes die dus maar de 'helft' van de processor testen, ik denk dat het gewoon wachten is op ge-update benchmark progjes.
Een voorbeeld, het bijzonder simpele programma 'fresh-diagnose' verteld mij dat mijn processor net iets trager is dan een 1,4 ghz (het is toch echt een 2,8), als ik tijdens de test 'prestatie beheer' mee laat draaien zie je inderdaad dat slechts één 'processor' gebruikt wordt, als ik het vergelijk met één van de andere systemen hier ( PIV 2,66 zonder HT) zou de laatste sneller zijn.
Het programma PCmark2002 doet het beter en vindt inderdaad dat de 2,8 sneller is dan de 2,66 (7103 tegen 6348 punten).
Overigens blijft mijn mening, zulke progjes zijn leuk, maar een goed getunede (register, bios en dergelijke) pc kan ondanks een lagere kloksnelheid toch sneller werken dan een slecht/niet 'getunde' snellere pc.

Het klopt, Aida32 geeft hier keurig twee overgeklokte processoren aan in Win2000.:)
Dat wil niet zeggen dat er een volledige ondersteuning van HT is.

Ik blijf erbij, ik persoonlijk vind, dat Win2000 beter/stabieler is WinXP.

Kreeg voorduren BSOD schermen met WinXP.:(
Met Win2000 (nog) geen eentje.

Okidoki! Weer wat wijzer.

En als een programma van "1 processor" 100 % vraagt dan kan die niet naar de ander ofzo? (bij benchmark dus, bij 100% v/d een blijft de ander "rustig").

Als ik met Speedfan de CPU usage in de gaten hield, werd er toch van beide gebruik gemaakt.:confused:
Zowel in WinXP als in Win2000.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan