I-Mac + PC aansluiten op draadloos router

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Ik heb de volgende situatie thuis: mijn internetverbinding komt binnen bij de telefoonaansluiting waarop het ADSL-modem is aangesloten.

Op dit modem is een draadloos router aangesloten.

In een andere kamer staan 2 pc's: 1 I-Mac en 1 Windows-pc. Ik wil beide pc's draadloos verbinden met de router. Wat is de goedkoopste oplossing hiervoor?

De I-mac heeft geen airport dus die zou ik dan kunnen aanschaffen maar die zijn best duur.

De pc zou ik kunnen uitbreiden met een wireless netwerk kaart want die zijn niet zo duur.

Ik zit zelf te denken aan een oplossing waarbij ik in de kamer waar de pc's staan een soort van ontvanger plaats die draadloos verbinding maakt met de router. Op de ontvanger sluit ik dan de 2 pc's aan (met een kabel). Ik weet niet of zo'n soort ontvangers bestaan? Is dat een access point of is dat weer iets anders?

Is het ook mogelijk om een wireless usb-adapter te gebruiken? Deze moet dan waarschijnlijk compatibel zijn met de router?

Hopelijk kan iemand me helpen.

hallo,

er zijn ook usb-wireless lan adapters,
Moeten ook met apple werken.

kijk eerst even bij bv e-tech.nu voor meer info.

kosten ingeveer 29 euries

groeten

Ronald

Ik denk dat het, het verstandigst is twee aparte netwerk kaartjes te kopen. Die heb je al voor 20 of 30 euro.

Ik denk dat, dat het beste zou werken.

Ik vrees een beetje dat je voor Apple geen netwerkkaartje kunt vinden tegen een prijs van "20 of 30 euro". Om welke iMac gaat het precies? Ik denk dat de iMac G3 (het kleurige, doorzichtige "retromodel") en de iMac G4 (met een flatscreen op een staander, bovenop een halve bol) moeten uitgerust worden met een Airport kaart, en dat je, vanaf de iMac G5 (niet meer dan een flatscreen op een staander) een Airport Extreme kaart nodig hebt.
Probleem is dat die gewone Airport kaarten niet meer in de handel zijn, en dus bijna uitsluitend verkrijgbaar zijn via eBay, meestal tegen te hoge prijzen. Maar ook een Airport Extreme kaart, die nog wel te krijgen is in de handel, is niet zo goedkoop.

Zijn er alternatieven? Jawel, al zijn de ervaringen met een draadloos-netwerk "plug" die je in een vrije USB poort steekt, niet zo gunstig. Er wordt meestal aangeraden een Airport Express basestation (een wit blokje, ongeveer zo groot als twee pakjes sigaretten) met de iMac te verbinden en op die manier een draadloze verbinding te maken met je modem/router. Ook niet echt goedkoop, zou ik zeggen...

Enfin, stof genoeg om over na te denken en verder te bespreken...

Bedankt voor de reacties. De I-mac G4 heeft inderdaad een airport kaart nodig en die zijn inderdaad niet goedkoop.

Ik heb ook ergens een netwerkadapter via het stopcontact gezien. Is dat iets?

Volgens mijn vader, die er al verscheidene geinstalleerd heeft, werkt dat prima. Verwacht geen hoge snelheden. Of het ook op de I-Mac werkt durf ik niet te zeggen. T'is wel zo dat je dan een netwerk door je hele huis hebt.Waar je hem ook in het stopcontact steekt.

Google eens een keertje naar "draadloos netwerk via stopcontact" en je vindt het een en ander, b.v. DIT. Misschien wel de oplossing voor jouw probleem?

Draadloos via het stopcontact lijkt inderdaad een goede optie alleen moet ik nog uitzoeken of dat ook op de I-mac werkt. Als ik dan voor +/- 125 euro klaar ben is het nog een beetje een schappelijke prijs.

Bedankt voor de adviezen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan