I5 3570 100 graden

Status
Niet open voor verdere reacties.

superjurre

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2010
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over mijn processor, ik heb nu net een week een nieuwe computer, en nu is mij opgevallen dat als ik met speccy mijn temperaturen aflees, het moederbord maar rond de 40 graden ligt na een potje battlefield, en mijn cpu wel 101!, deze temperatuur geeft asrock extreme tuning ook aan.

De temperatuur van het moederbord lijkt me oke, maar de temperatuur van de processor echt veel te hoog! ik kan door de zijkant van mijn computer kijken, en daar zie ik dat de cpu fan gewoon normaal loopt, mijn computer is trouwens nog niet uitgevallen.

Mijn vraag is, hoe kan het dat mijn cpu zo enorm warm is?

Het is trouwens een i5 3570 met de standaard koeler

Bedankt

Edit: 15 minuten nadat ik bf3 heb afgesloten, is de temperatuur rond de 55/60 graden

Laatst bewerkt:
Dit is bijna zeker te weten een foute uitlezing: bij 101 graden zou je pc allang uitgevallen zijn ;)

Overigens kan het geen kwaad om te controleren of de stock cooler goed gemonteerd is.

Hoi, ik heb de laatste tijd al meer mensen met de vraag gezien, ook met Speccy.
Probeer eens Core Temp te downloaden en kijk wat die zegt, die klopt altijd.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Het ligt denk ik gewoon aan het programma.

Indien je hem open kunt maken, aan het koelblok voelen, is de warmteoverdracht niet goed dan zal dat blok alleen warm aanvoelen.

Ook met dit programma zijn de temperaturen volgens mij aardig hoog,ik heb maar een fototje gemaakttemp.png

Nee hoor, netjes alles onder de 60 graden, dat is verder prima en veilig voor de processor ;)

Ja, maar niet levensbedreigend ;) Misschien heeft de TS wel een erg slechte airflow? Of zit de koeler toch niet helemaal goed?

Nee hoor, netjes alles onder de 60 graden, dat is verder prima en veilig voor de processor ;)

Oww oke bedankt!, ik zal zometteen nog wel een potje bf3 spelen als me computer begint te roken laat ik het wel weten haha :P

Ik kan je garanderen dat daar geen drol van klopt. Ik denk dat de sensor kaduuk is. Ik heb zelf laatst bij een 'oude' pc (2005) een nieuwe videokaart ingebouwd en die zou volgens Speccy ook constant 79 graden zijn. Geloof ik niks van. Probeer eens te meten met SpeedFan. Die gebruik ik altijd.

Check even of de koeler er goed recht op zit. Dan kunnen we dat uitsluiten.

Off-topic:

Ik had laatst ook mijn PC'tje schoongemaakt (zie 'Mijn systemen' in mijn profiel: Project 8) en toen had ik ook de koeler er niet recht opzitten. Het resultaat was dat de processor (Intel Celeron 336) wel 93 graden was idle. Snel PC uitgezet en de koeler recht gemonteerd. Daarna opgestart en de processor stond netjes op 42 graden.

Kortgezegd: schoonmaken doet wonderen!

Bios gaf ook aan dat de cpu 95 graden zou zijn, nadat ik de pc had opgemaakt even aan de cpu gevoeld en de koeler eraf gehaald (zat er wel recht op), voelde totaal niet als 100 graden... ik denk ook dat de sensor kapot is, wel jammer voor pc van een week oud maarja.

iedereen bedankt voor de reactie's en tips!

Laatst bewerkt:
Je moet wel in de gaten houden dat je PC niet uitvalt. Als de BIOS denkt dat de processor 105 graden is, zet ie zichzelf misschien uit (als beveiliging). Da's niet handig als jij aan het gamen bent. Mocht je hier last van krijgen, moet je die beveiliging uitzetten (als dat kan) want hij is niet 100 graden.

Ik had je foto nog eens bekeken, de sensors zijn niet kapot. De temperaturen van de 4 kernen (51, 52, 52, 53) zouden dus het gemiddelde 105 graden moeten vormen. Maak je geen zorgen, kijk alleen naar de temperatuur van je kernen (onderdelen van de processor) en niet naar het gemiddelde van die 4 (105 -.-).

Ik had je foto nog eens bekeken, de sensors zijn niet kapot. De temperaturen van de 4 kernen (51, 52, 52, 53) zouden dus het gemiddelde 105 graden moeten vormen. Maak je geen zorgen, kijk alleen naar de temperatuur van je kernen (onderdelen van de processor) en niet naar het gemiddelde van die 4 (105 -.-).

Oke thanks!

Koeler eraf gehaald? dan moet je eerst je koelpasta vervangen!

@bassie9 Gemiddelde temperatuur van de printscreen die superjurre aanlevert is geen 105 gr. maar 52gr.

@superjurre, als ik jou was zou ik toch even kijken of de koeler wel goed op het moederboard zit, en zeker niet in het bios de beveiliging uitzetten!!! Die zit er niet voor niets.
Als diverse programmatjes zulke extreme temperaturen laten zien, is er iets aan de hand, laat je niks wijsmaken.
Als de pc gewoon stationair draait zou de temperatuur rond de 40 gr. moeten zijn, full load rond de 55 a 60gr, en hooguit zo'n 70gr.

Om te kijken of de koeler wel goed op zn plek zit; als de pc uitstaat, aan de koeler zitten 4 bevestigingen, die moeten naar RECHTS gedraaid zijn.
Probeer elk voetje of daar verticaal beweging in zit, zo ja, goed aandrukken totdat je een klikje hoort, daar na nog even checken of er beweging in zit.
Heb je dat gedaan, na het opstarten gelijk even in je bios de temperatuur controleren, die zou rond de 35 a 40 gr. moeten zijn.
De temperaturen die je hier noemt zouden een beetje overdreven kunnen zijn, maar better save than sorry toch ?
En sowieso als je de koeler los hebt gehad, even nieuwe pasta aanbrengen.

Ik heb even twee fototjes erbij gedaan, zodat je dat makkelijk kan terugvinden op jouw board.
Foto 1 laat een goed aangedrukt voetje zien, foto twee laat zien dat het voetje kan draaien, linksom=los, rechtsom=vast.socket 001.jpgsocket 005.jpg

Laatst bewerkt:
@Rickvi68
Nee, dat is juist de fout die ik wilde aantonen, vandaar dit:
Die -.- geeft aan dat ik dat sarcastisch bedoelde;), want 51+52+52+53=208/4= een gemiddelde temperatuur van 52 graden.

Verder geeft TS in bericht 13 aan dat hij al heeft gecheckt of het ventilatieblok er recht op zit, en dat was zo.

@bassie9
Dat sarcastische heb ik over het hoofd gezien geloof ik;-)
Ik zat sowieso met mn neus te kijken geloof ik, staat idd duidelijk dat de temp. niet boven de 61 gr. is geweest.
Excuus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan