• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IBAN en dan toch splitsen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nellekuh

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Berichten
60
In excel wordt door collega een bestand gevuld met gegevens van cursisten die daarna ingelezen worden in een maatwerksoftware.

Nu bestaat de sheet (verkort) uit
naam bankland bank nummer IBANnr
A. Adema NL INGB 0002742092 NL01INGB0002742092
B. Bakker NL ABNA 0506030123 NL04ABNA0506030123
C.Coach NL RABO O303301089 NL05RABO303301089

Op dit moment wordt naam en IBAN ingevuld en daarna worden de gegevens gesplitst door functie links en rechts.

Dan ontstaat de fout O303301089 (omdat hier een cijfer te weinig is gevuld En ingeval van RABO is het verschil een O (letter) ipv 0 (nul),

Gezien er elke dag een tiental van deze regels gevuld moeten worden, wordt deze fout over het hoofd gezien en komt de hele batch terug. Heel lastig dus wil ik dit oplossen

1e gedachte: ik moet dat tekstveld omzetten naar een nummerveld, maar er moet bij 9 cijfers dan wel een voorloopnul voor

2e gedachten: de andere velden vullen maar dan samenvoegen met tekst. Helaas mis ik in IBAN dan het bankvolgnr.

1e gedachte mee bezig geweest. Veldeigenschappen op 10 cijfers gezet maar door de formule =rechts(e1;10) blijft het een tekstveld. Ik zou dus dan de uitkomst om moeten zetten naar getal. een hele reeks omzetten gaat wel maar hoe doe ik dat per cel? Met direct een foutmelding (rood veld...) als er een voorloopletter is komen te staan zou natuurlijk beautiful zijn.
Dus....

kan iemand me op weg helpen?
 
Plaats eens een voorbeeld document waarin duidelijk is wat de situatie is na het invullen door de collega en hoe het moet zijn na het "opsplitsen".
 
Laatst bewerkt:
iets in deze vorm
PHP:
=TEKST(RECHTS(AC2;LENGTE(AC2)-8);"0000000000")
 
Doe eens deze in W2 en dan naar beneden trekken:
=ALS(ISGETAL(RECHTS(AC2;10)*1);RECHTS(AC2;10);"IBAN onjuist")
 
Laatst bewerkt:
Beiden werken prima, de eerste met een voorloopnul de tweede met een melding

:d:d heel bij. Ga nu eens kijken of ik wat kan combineren want :love:ik begrijp deze formule. Maar had nog te weinig ervaring.

Echt heel erg bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan