• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

iconen instellen als vaste waarde in een cel. (Bij voorkeur als sneltoets)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yourid94

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Beste Excel genieën,

Ik heb een probleem.
Het bedrijf waar ik werk maakt gebruik van ADR artikelen (gevaarlijke stoffen, ook wel te herkennen aan de bekende pictogrammen)
Tot nu toe staan deze pictogrammen als afbeelding ingevoegd, maar op de lange termijn kan dit veel tijd kosten.
Is er een mogelijkheid om afbeeldingen/pictogrammen op te slaan en als waarde weer te geven bij een voorwaardelijke opmaak?

Bijvoorbeeld;
1 = brandbaar pictogram
2 = zuur pict
etc.
En als je het cijfer invoert verschijnt dit pictogram?
Dit is ook makkelijk voor filteren en dergelijke.

Alvast bedankt.

Gr, Youri

Als je een voorbeeld document plaatst komt dat vast in orde.

Hallo Yourid,

Wat is de bedoeling precies?
Moet je lijsten van maken met de pictogrammen daar waar nodig? Wat vul je dan in? Of is je voorbeeld je standaard data van waaruit je bv een label print met tekst en pictogram?
Zijn de pictogrammen gekoppeld aan het artikelnr (?) in kolom A?

Graag wat meer info, alvorens ik iets wil gaan uitzoeken.

groeten,

Michiel

Hallo Michiel,

Het bijgevoegde bestand is het huidige gevaarlijke stoffen formulier.
Nu moet de lijst geactualiseerd worden en ik wil hierbij de bestaande icoontjes vervangen voor die in het zwart bovenin.
Nu zou het veel makkelijker zijn als icoontjes als een waarde ingevoerd kunnen worden (voer ik in een cel "1", krijg ik het ene icoontje, 2=zuur, 3=brandgevaar, etc.)
Op deze manier zal het namelijk ook mogelijk zijn om hierop te filteren, tellen, formules toevoegen, etc.
Daarbij is de kans dan uitgesloten dat figuurtjes bij het aanpassen verspringen wanneer er lijnen worden toegevoegd of verwijderd.
Er zijn namelijk al figuurtjes bij die niet op dezelfde regel blijven staan.
Dit is wel op te lossen door de grote aan te passen, maar nu ik toch bezig ben zou dit veel makkelijker zijn.

Nu heb je al voorwaardelijke opmaak van standaard icoontjes (stoplichtjes enzo), maar kan je hetzelfde idee ook gerealiseerd krijgen met eigen figuurtjes?
(ook wel een leuk dingetje om te weten voor de toekomst, zodat je bestanden wat overzichtelijker kunt stylen)

Gr, Youri

pictogrammen

Hallo Yourid,

Ik heb het even uit moeten zoeken, maar heb nu misschien wel een oplossing voor je.
Zelf heb ik er ook weer wat van geleerd.

Bekijk bijlage Gevaarlijke stoffen voorbeeld.xlsm
Bekijk bijlage vuurgevaarlijk.bmp
Bekijk bijlage explosiegevaar.bmp

Sla de bijgevoegde (verkleinde) voorbeeld & bitmaps op in dezelfde map.
Voor de eerste twee pictogram zit er een macro in verwerkt.
Selecteer de cel waar je een pictogram wilt hebben staan en klik daarna op één van de geel-omcirkelde pictogrammen. Deze pictogram komt in deze cel te staan.

Let wel: De pictogram wordt alleen op de cel geprojecteerd; hij kan er dus wel makkelijk van af gesleept worden. Als je er een andere pictogram op projecteert, blijft de "eerste" onder de "tweede" staan.

Ik hoop dat dit was wat je zocht.

succes, Michiel

Hoi Michiel,

Ziet er ingewikkeld uit. Nog boven mijn niveau op dit moment.
De macro geeft een foutmelding, dus helaas kan ik het niet in actie zien, maar mogelijk gaat dit nu nog een stap te ver voor me.

In ieder geval bedankt voor de moeite!

Gr, Youri

Met maar een heel klein macrootje.
Vul in cel P8 een getal in van 1 to 11 en het pictogram komt in een van de kolommen B t/m L te staan.
Voorlopig heb ik het alleen maar even gemaakt voor rij 8.

Bijlagen

Daar zou ik zeker wel wat mee kunnen. Bedankt!
Hoe heb je dat gedaan?
Ik kan het nergens terugvinden in de macro's of de cel zelf.
Het is ook niet mogelijk om de functionaliteit te kopiëren en ergens anders toe te voegen.

Ik heb het maar voor 1 rij gedaan om te kijken of ik jouw bedoeling goed begrepen had.
De macro staat in de codemodule van het werkblad (dus niet in een aparte macromodule).

Ik heb alle namen van de iconen gewijzigd (vereenvoudigd), dus overplanten nar een ander bestand werkt niet.

De funktionaliteit is nu beperkt tot cel P8, maar kan natuurlijk eenvoudig uitgebreid worden met target.column=16 tot de hele kolom P of met de methode Intersect voor een bepaald gebied van je werkblad.

In de bijlage kun je dubbelklikken in het gebied B8:L30, het bijbehorende icoon wordt dan in de cel geplaatst.

Bijlagen

Hoi Snb,

Hoe heb je dat gedaan?
Dit is zeker een leuk iets om mee te werken.

Gr, Youri

Kijk via de VBEditor naar de code in de codemodule van het werkblad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan