Icoontje AVG virusscanner verdwenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessy27

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 okt 2000
Hallo,

Na een tijdje Avast te hebben gebruikt ben ik toch maar weer terug gegaan naar AVG. Maar voorheen had ik altijd zo'n 4-kleurig icoontje rechts beneden staan als ik de pc had opgestart maar nu niet meer! Hoe weet ik nou of de virusscanner aan staat? Als ik kijk bij Processen in Taakbeheer staat er o.a. :
avgemc.exe, avgupscv.exe en avgamsvr.exe. Betekent dit dat ie wel aan staat? En zoja, hoe krijg ik dat icoontje weer terug?

Alvast Bedankt!

Er zijn wel componenten van AVG actief, maar níet het resident shield. Probeer eerst je computer opnieuw op te starten en daarna via de start-knop 'AVG Control Center' te lanceren.

Succes!:)

Eaglethunder zei:
Er zijn wel componenten van AVG actief, maar níet het resident shield. Probeer eerst je computer opnieuw op te starten en daarna via de start-knop 'AVG Control Center' te lanceren.
Je haalt Resident Shield en Control Center door elkaar. In deze lijst ontbreekt inderdaad het Control Center, wat niet wil zeggen dat het Resident Shield niet werkt - daar hoeft het Control Center niet voor ingeschakeld te zijn.
Je kunt het Control Center niet starten door rechts te klikken op Start - dat kan alleen rechtstreeks of door rechts te klikken op het icoontje bij de klok. Helaas is dat er nu even niet. ;)
Jessy27 zei:
Als ik kijk bij Processen in Taakbeheer staat er o.a. : avgemc.exe, avgupscv.exe en avgamsvr.exe.
Hier is iets vreemds aan de hand: waar avgupscv.exe staat, zou avgcc.exe moeten staan. :confused:
De overige twee processen zijn normaal. Omdat die gewoon draaien denk ik ook dat er niets mis is met je beveiliging.
Het bestand avgupscv.exe komt in mijn versie van AVG niet voor en via Google krijg ik er precies drie zoekresultaten op - alle drie gerelateerd aan of in ieder geval na spywareproblemen. Verder geen bestandsinfo te vinden. Bovendien is het in de verschillende databases niet bekend als opstart-item. En zelfs als ik rekening houd met mogelijke spelfouten in avgupscv is er geen enkel bestand dat er qua naam in de buurt komt.
Kortom: hoe het er komt en wat het is weet ik niet, maar ik weet heel zeker dat het er niet hoort.
Je kunt het volgende doen:

Zoek met Windows' zoekfunctie het bestand avgupscv.exe
Kun je het niet vinden, kijk dan in Taakbeheer of het een ander naam heeft gekregen (niet waarschijnlijk, maar je weet nooit). Zoek vervolgens op die naam.
Noteer waar het bestand zich bevindt.
Zoek vervolgens het bestand Avgcc.exe en noteer ook daar de lokatie van als het aanwezig is.
Laat het resultaat even weten.

Laatst bewerkt:
dat klopt niet helemaal, want als je de AVG Control Center start wordt automatisch het resident shield gelanceerd. En in het Control Center kun je de status van je shield bekijken en aanpassen. Waarschijnlijk is hij wel meegeïnstalleerd dus zou uninstallen overbodig moeten zijn. En anders wat Guus zegt; opnieuw installeren

Eaglethunder zei:
dat klopt niet helemaal, want als je de AVG Control Center start wordt automatisch het resident shield gelanceerd. En in het Control Center kun je de status van je shield bekijken en aanpassen.
* Zucht *
Het Resident Shield (evenals de E-mailscanner) werkt ook als het Control Center NIET gestart wordt.
Als je het niet gelooft: hier zie je een zonder Control Center opgestart AVG.
Zoals je ziet staat het Control Center niet in de lijst met lopende processen.
De overige twee processen van AVG staan daar wel in.
Als ik op dat moment een testvirus download wordt dat, zoals je eveneens kunt zien, direct ontdekt en kan ik het in quarantaine zetten - alles op dezelfde manier als met ingeschakeld Control Center.
Het enige verschil is dat je geen toegang tot het Control Center zelf hebt - dat is lastig (je kunt geen instellingen wijzigen), maar geen ramp.
Maar in dit geval gaat het niet zozeer meer over het Control Center, maar over het bestand avgupscv.exe dat niet klopt.

Laatst bewerkt:
Sorry.......

Sorry allemaal maar er is een typefoutje ingeslopen....... het is niet avgupscv.exe maar avgupsvc.exe........ Maar dan blijft nog de vraag waarom ik eerst altijd wel een icoontje had en nu niet meer?

Verwijder AVG even helemaal en installeer het opnieuw:
Download RegCleaner en installeer het.
Verbreek je internetverbinding en verwijder AVG via Configuratiepaneel > Software.
Start opnieuw op als daarom gevraagd wordt.
Verwijder vervolgens de map C:\Program Files\Grisoft.
Zoek de map Avg7 en verwijder deze ook.
Start nu RegCleaner, ga naar Tools > Registry Cleanup > Do them All en verwijder alles wat gevonden wordt (dat kan veel zijn).
Start de pc opnieuw op en installeer AVG.
Update tenslotte de virusdatabase.

Laatst bewerkt:
Na herinstallatie werkt alles weer normaal! Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan