id is geen index in deze tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jlebbink

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Berichten
106
Ik krijg bij het openen van een vrij complexe database de volgende foutmelding:
"id is geen index in deze tabel"
Ik kom met geen mogelijkheid meer in de database. De fout is er bij het openen en heb hierdoor geen mogelijkheid meer om fout te zoeken.

Is er een mogelijkheid om, op z'n minst, toch bij de tabellen te komen?


Jan Lebbink
 
Open je database, terwijl je de shifttoets ingedrukt houdt.
 
Open een nieuwe database en importeer je tabellen daarin.
 
Je kunt eens proberen met deze db de index te repareren. Het is wel een 2003 oplossing, dus ik weet niet of hij in 2007 ook werkt.
 

Bijlagen

  • FixBadAOIndex.zip
    28,9 KB · Weergaven: 87
Je kunt eens proberen met deze db de index te repareren. Het is wel een 2003 oplossing, dus ik weet niet of hij in 2007 ook werkt.

Ik heb FixBadAOIndex.mdb omgebouwd naar FixBadAOIndex.accdb daarna toegepast. Ook dit werkt niet.

Sorry I was unable to repair your database. The following error occurred:

Error 3078: De Microsoft Office Access-database-engine kan de invoertabel of-query MSysAccessObjects niet vinden. Zorg er voor dat deze bestaat en dat de naam correct is gespeld.

Overigens we werken nu met een back-up. Maar ik ben toch nieuwsgierig wat het is geweest en hoe het voorkomen kan worden.


Jan Lebbink
 
De MSysAccessObjects is een systeemtabel van Access. Door de optie Systeemtabellen aan te zetten in je opties, kun je die bekijken. Hij houdt o.a. bij welke formulieren, rapporten, tabellen etc. je hebt in de db. Je kunt hem dan ook prima gebruiken om bijvoorbeeld keuzelijsten te maken met alle eigen tabellen er in, om maar eens wat te noemen. Als die corrupt is, dan is het wel een goed idee om de db opnieuw op te bouwen.
 
De MSysAccessObjects is een systeemtabel van Access. Door de optie Systeemtabellen aan te zetten in je opties, kun je die bekijken. Hij houdt o.a. bij welke formulieren, rapporten, tabellen etc. je hebt in de db. Je kunt hem dan ook prima gebruiken om bijvoorbeeld keuzelijsten te maken met alle eigen tabellen er in, om maar eens wat te noemen. Als die corrupt is, dan is het wel een goed idee om de db opnieuw op te bouwen.

Bovenstaande begrijp ik, maar zie nog steeds geen kans in de db te komen, laat staan af te sluiten. Ik moet er uit met ctrl-alt-del en beëindigen in het taakvenster.

Jan Lebbink
 
Overigens we werken nu met een back-up.

Ik zou daar dan ook maar weer snel een backup van maken en vergeet die corrupte database.


Maar ik ben toch nieuwsgierig wat het is geweest en hoe het voorkomen kan worden

Ben bang, dat die vraag onbeantwoord zal blijven. Het gebeurd wel vaker dat een database corrupt raakt. Vaak is het dan gissen, wat daar de reden van is. Wordt wel eens de wondere wereld van Access genoemd.
 
Om de db opnieuw op te bouwen hoef je er niet in; importeer alle tabellen, queries etc. in een nieuwe database, en je bent er. Al moet je de db dan uiteraard in wel kunnen...
 
Om de db opnieuw op te bouwen hoef je er niet in; importeer alle tabellen, queries etc. in een nieuwe database, en je bent er. Al moet je de db dan uiteraard in wel kunnen...

En dat lukt niet. Ik kan de keuze naar de foute db maken en daar houdt het mee op.

Jan Lebbink
 
Laatst bewerkt:
Teneinde het verlies van data, zoals hiervoor is gebeurd, te voorkomen de volgende vraag:

Hoe kan ik bij afsluiten automatisch een kopie of backup van de hele database maken. Het afsluiten gaat momenteel vanuit een schakelbord met de macro "Afsluiten met bevestiging". Heb ook al geprobeerd de macro "DatabasebestandKopiëren" toe te voegen, maar dat lukt niet. Krijg de melding "De opdracht of actie DatabasebestandKopiëren is momenteel niet beschikbaar"
Hoe maak ik die actie beschikbaar of kan ik het met een VBA code uit gaan voeren?
Jan Lebbink
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan