IDE aansluitingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kefding

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Hallo,

Ik had te weinig IDE aansluitingen op mijn moederbord, dus had ik bij de computerwinkel een pci kaartje gekocht met 2 extra IDE aansluitingen, nu heb ik dat kaartje eringestoken, en de 2 schijven aan z'n platte kabel gedaan, enzo... dus alles zit aangesloten, maar als ik mijn computer opstart ziet hij die 2 schijven niet, hoe kan dit??

eerst zag ik trouwens nog een schermpje van het checken van die kaart tijdens opstarten, maar dat zie ik nu ik niet meer (k zal wel iets verkeerds gedaan hebben)

Kan iemand me helpen??:shocked:

Ziet de computer de IDE-controller wel dan? Als dat niet het geval is, dan zullen de schijven die eraan hangen ook niet gezien worden.
Kijk in Apparaatbeheer (in XP: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc) of de extra IDE-controller wel gemeld wordt en hoe dan (bijv. met een geel uitroepteken of rood kruis erbij).

Meld ook even over welke IDE-controller het precies gaat (merk + type) en welk besturingssysteem je gebruikt.

We horen het wel.

Tijs.

IDE aansluitingen.

Hallo.

Heb je eerst voordat je die kaart er in zet de drivers ervan geinstalleerd.
Zo niet dan eerst in apparaat beheer verwijderen.
Dan de pc uitzetten en de kaart verwijderen.
Dan de drivers installeren en dan de pc uit zetten en de kaart er weer inzetten.
Als het goed gedaan is dan zal hij de kaart herkennen en dan installeren.
Als hij daar mee klaar is dan zal het wel werken.

We horen het wel.

Groeten Cees.

:thumb::thumb::p

Ik heb gewoon de drivers geinstalleer die erbij zaten,
en in apparaat beheer staat alles normaal , geen vraagteken of uitroepteken

op de doos staat:
Ultra ata 133 pci controller

EVEREST zegt:
Soort Driver ITE IT8212 ATA RAID Controller

ik gebruik windows XP

Nog maar eens: Zie je de IDE-controller ook genoemd in Apparaatbeheer (en geen uitroeptekens danwel rode kruizen heb je al geschreven).
Is dat inderdaad het geval, dan blijft puur de configuratie van de schijven zelf, de configuratie van de IDE-controller of een kabelprobleem of een voedingsprobleem over.
M.b.t. de schijven:
Kijk na of er per kabel 1 master en 1 slave apparaat aan hangt; 2x master of 2x slave werkt niet. Hangt er aan een kabel maar 1 apparaat, zet die dan op Master of (indien beschikbaar) op Single drive.
M.b.t. de IDE-controller: Het is (o.a.) een Raid-controller. Normaal gesproken heb je dan bij het opstarten van de PC mogelijkheden om de BIOS van deze Raid-controller in te gaan om instellingen te doen. Nu meen ik begrepen te hebben dat je de RAID-functionaliteit niet wilt gebruiken; kijk dan dus na dat Raid niet is ingeschakeld in de BIOS van de controller. Kijk er in ieder geval na of de aangehangen schijven in die BIOS van de controller wél gezien worden!
M.b.t. kabelprobleem: Probeer eens een andere IDE-kabel.
M.b.t. voedingsprobleem: Kan zijn dat je vergeten bent de harde schijf/schijven voeding te geven. Kijk dat ook even na.

Succes,

Tijs.

Nog iets gevonden: hier wordt gemeld dat je controller niet blij is met cd/dvd rom spelers/schrijvers. Probeer dus alleen harde schijven aan te sluiten, geen cd/dvd rom apparaten.

Tijs.

sorry, hij staat gewoon genoemd in apparaat beheer, maar wat is raid, want dat staat ook op de doos.

Eerst kon ik tijdens het opstarten wel in dat raid menu, maar nu niet meer.. waar kan dat aan liggen

Ik weet ook niet waar ik ze in de bios kan vinden, er staan alleen de 2 schijven en 2 spelers, die op het moederbord zijn aangesloten

en ik heb er alleen harde schijven op zitten

en kabels had ik al ene keer geprobeerd, en de voeding zit er gewoon in

oja, dom van mij, ik ben vergeten te zeggen...:confused: dat het van die schijven zijn die zeg maar op zo'n plek zitten van een cd-rom speler, oftewel zo'n schijf die je er gewoon uit kan halen zonder de computer open te maken

Probeer het eerst eens met 1 'gewone' IDE-schijf, dus zonder 'bracket'.
Waarom je niet in die BIOS van het ding kan komen weet ik niet. Is er geen boekje of cd-rom bij waarin staat hoe je bij de instellingen kunt komen?

Je zou kunnen overwegen het apparaat vaarwel te zeggen (liefst met geld terug) en een ander apparaat te kopen voor je doel.

Ik heb verder geen tips meer. Misschien dat iemand anders nog wat voor je heeft.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan