IDE<>ATA hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

P@sbeer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 nov 2001
Ik wil een nieuwe HD in mijn laptop, alleen deze wordt door de laptop niet herkend. Er zit nu een IDE schijf in, en ik heb hier een ATA/100 disk . Dit zal dus wel het probleem zijn, maar is er een mogelijkheid dat ik de ATA wel kan gaan gebruiken op mijn laptop?

Voor zover ik weet is IDE=ATA, ATA=IDE.:confused:

zou kunnen zijn, maar op mijn oude schijf staat IDE, en op de nieuwe staat ATA, en als ik deze er in doe doet ie niets, doe ik de oude er weer in heb weer een schijf die wordt herkend

Dat zal eerder aan het moederbord van de laptop liggen. Zo kreeg ik eens een packard bell in de schoot geworpen met de vraag of ik daar een maxtor hd in kon bouwen. Dan was het probleem niet, alleen weigerde die pc met die schijf op te starten. De enige mogelijkheid toen was om de oude hd als master te gebruiken en de maxtor als slave er bij te zetten, toen deed ie het gewoon.
Een ATAschijf heeft gewoon een IDEaansluiting, het zegt alleen maar iets over de directe geheugentoegang (DMA = Direct Memory Acces). Voor zover ik weet is ATA de opvolger van DMA, maar dat kan ik mis hebben.

ooit heb ik ook wel eens een kreet gehoord met jumpertjes,

via de bios kan ik een slave aanmaken??

met de schijf die ik nu heb kan ik in de bios de schijf wijzigen van normal IDE naar Enhanced IDE (normal)

met de nieuwe niets, not used is de melding

Laatst bewerkt:
Nee, slave master instellingen wijzig je met de jumpertjes (die plastic dingetjes achterin de hd). De master komt aan het eind van de idekabel en de slave in de middenstekker zeg maar.

P@sbeer zei:
Er zit nu een IDE schijf in, en ik heb hier een ATA/100 disk .
Belangrijk is om te weten of je een ATA met een parallelle interface hebt of een seriele, dat is dan een S-ATA HD.
Dan is vervolgens belangrijk om te weten of je eigenlijk met F6 voor Windows eerst controllers voor de HD moet installeren.

Zie ook bijgaand Intel-stukje. http://www.intel.com/technology/serialata/

Sarvo zei:
Nee, slave master instellingen wijzig je met de jumpertjes (die plastic dingetjes achterin de hd). De master komt aan het eind van de idekabel en de slave in de middenstekker zeg maar.

plastic dingetjes gehaald, waren niet bijgeleverd

en verhaal van boeing, zal ik door lezen, bedankt hier voor

Boeing_737 zei:
Belangrijk is om te weten of je een ATA met een parallelle interface hebt of een seriele, dat is dan een S-ATA HD.
Dan is vervolgens belangrijk om te weten of je eigenlijk met F6 voor Windows eerst controllers voor de HD moet installeren.

Zie ook bijgaand Intel-stukje. http://www.intel.com/technology/serialata/

Je snapt het nog steeds niet geloof ik ,lees nu eens wat Topic starter allemaal zegt.
IDE 100 denk eens na wat voor laptop dat is, zal dus wel geen S-ATA aansluiting inzitten
En een ATA schijf heeft geen S-ATA aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan