IDE Controller melding

Status
Niet open voor verdere reacties.

SillyMelody

Banned
Lid geworden
23 apr 2007
Ik heb een extra IDE controller in een PC zitten om 4 extra Harddisks er bij te zetten.
Alles werkt goed, 4 HD's zijn zichtbaar en geen gele vraagtekens, nieuwste drivers geinstalleerd, maar tijdens het opstarten blijf ik maar steeds deze melding krijgen die ongeveer 10 seconden duurt, dus de opstart nogal vertraagt.
Deze zou ik er dus weg willen hebben, maar hoe ?
De melding zegt iets over 2000 terwijl ik XP heb en drivers voor XP hebt geinstalleerd.
Sorry, de afbeeldingen zijn onduidelijk, omdat ik ze met een digitale camera heb gemaakt en dat ging bijna niet van een LCD scherm. Ik krijg ze niet beter als ze zijn.

P1000458.JPG

en daarna een melding dat alle divices niet gevonden zijn en The BIOS is disabled.
P1000462.JPG

Maar na de volledige opstart heb ik wel 4 drives erbij en werkt alles voor zover ik kan beoordelen op normale snelheid.

Rara

Laatst bewerkt:
Zet de flits uit als je fotografeert, dat scheelt.............

Lees ik nou idd. als laatste regel "The bios is disabled"? (Zoals je zelf al schrijft???)

Da's niet goed. Heb je alle kabels goed aangesloten en hoeveel schijven zitten er op een kabel? Je schrijft namelijk 4 extra hdd's. Daaruit leid ik af dat je er al één had, wellicht ook een DVD en een brander, dus in totaal 7 stuks IDE?

Laatst bewerkt:
Hoi Pasje, bedankt voor het snelle antwoord.

Flits is uit, het lijkt een spiegeling, terwijl de camera dus meer ziet dan ik. Geen spiegeling te zien.

En inderdaad er staat BIOS disabled

Ik heb mijn bericht aangepast terwijl jij postte, lees het laatste stukje svp eens door.

Zijn je drives correct met slave/master switches.
Per IDE kanaal kan je maar 1 master en 1 slave hebben.
Als deze niet correct staan heeft hij sowieso problemen met het vinden van de drives.

Zet de flits uit als je fotografeert, dat scheelt.............

Lees ik nou idd. als laatste regel "The bios is disabled"? (Zoals je zelf al schrijft???)

Da's niet goed. Heb je alle kabels goed aangesloten en hoeveel schijven zitten er op een kabel? Je schrijft namelijk 4 extra hdd's. Daaruit leid ik af dat je er al één had, wellicht ook een DVD en een brander, dus in totaal 7 stuks IDE?

Ja er zaten 2 schijven in plus een Cd en een DVD Writer.
Daarna het kaartje erbij gezet waardoor ik 4x extra ruimte kreeg om dus 4 schijven er bij te zetten.
Heb ik dus gedaan met natuurlijk de juiste jumper settings ( MA / SL )

Maar het maakt niet uit als ik deze schijven loskoppel blijft ik de melding krijgen tijdens de opstart. En vreemd genoeg ook een Windows 2000 melding.

Zijn je drives correct met slave/master switches.
Per IDE kanaal kan je maar 1 master en 1 slave hebben.
Als deze niet correct staan heeft hij sowieso problemen met het vinden van de drives.

Yep, I know.
Staat goed allemaal

En wat is het merk en type van het kaartje?

De bios melding zou b.v. kunnen zijn dat het kaartje ook RAID kan aansturen, maar dat dit niet het geval is en dus de RAID bios ge-disabled is of dat het kaartje ook bootable is, maar dat dat ook niet gebruikt wordt (meestal uit te schakelen met een jumper)

XP is gebaseerd op NT technologie...
Dus maak je daar geen zorgen over.

Maar eigenlijk begrijp ik je topic niet goed.
Je hebt de IDE controller geinstalleerd.
Je BIOS kan de drives niet vinden via de IDE controller.
Maar je operating systeem vind ze wel, dus wat is eigenlijk je probleem?

Dat je extra tijd nodig hebt is normaal elke drive moet opstarten op snelheid komen en dan geeft die zijn gegevens door naar de BIOS.
Je hebt nu 8 schijven... Die starten 1 voor 1 op, ja dat neemt tijd in beslag natuurlijk.

Die gele melding in je BIOS is die niet van de extra IDE controller?
Foto's zijn niet leesbaar hoor... je kan geen foto's maken met een lichtinval langsachter. Geeft reflectie..

Je kan een extra setup/instellingen uitvoeren op de BIOS van je IDE controller.
Weet niet of je dat gedaan hebt. Moet je even handleiding nalezen van die controller.

En wat is het merk en type van het kaartje?

De bios melding zou b.v. kunnen zijn dat het kaartje ook RAID kan aansturen, maar dat dit niet het geval is en dus de RAID bios ge-disabled is of dat het kaartje ook bootable is, maar dat dat ook niet gebruikt wordt (meestal uit te schakelen met een jumper)

Even wat aanvullende informatie:

Het is geen nieuw probleem, omdat dit kaartje met schijven alweer enige tijd in deze PC zitten.
Maar ik ben er wel lange tijd mee bezig om de melding tijdens de opstart weg te krijgen.

Het is een wat ouder kaartje merkloos zonder RAID moegelijkheden en zelf zit ik te denken dat er een soort van BIOS in het kaartje zit wat misschien voor XP geflashed moet worden. Maar de kennis ontbreekt mij of dat ook zo is.
Zeker omdat er een melding komt over W2k terwijl er op de PC altijd XP op heeft gestaan. Deze melding moet dus vanaf het kaartje komen.

Maar na de opstart werkt alles dus normaal.

Je hebt toch de drivers geïnstalleerd? Staat daar geen merk/type in vermeld?

Overigens, vaak is het ook zo dat je in de bios van je mobo moet aangeven welke PCI IDE controller als eerste aangesproken moet worden, waardoor de bios van een add-on kaart buiten schot gelaten wordt.

[edit] met bios bedoel ik dus 'boot mogelijkheid' van de kaart [/edit]

Laatst bewerkt:
Die gele melding in je BIOS is die niet van de extra IDE controller?
Foto's zijn niet leesbaar hoor... je kan geen foto's maken met een lichtinval langsachter. Geeft reflectie..

Je kan een extra setup/instellingen uitvoeren op de BIOS van je IDE controller.
Weet niet of je dat gedaan hebt. Moet je even handleiding nalezen van die controller.

Foto's vind ik verder onbelangrijk.

Bovenste foto staat bovenin een melding van de IDE controller en daarna press F1 of F11 voor Windows2000
Als ik dat doet gebeurd er niets en blijft dat streepje wat er achter staat in de rondte draaien zo'n seconde of 10 daarna foto 2 verschijnt met de meldingen dat alle 4 divices niet gevonden zijn en BIOS disabled en daarna start de PC gewoon verder en alle 8 stations zijn gewoon te benaderen.

Hoe zou ik in het BIOS van zo'n kaartje kunnen komen ?

Je hebt toch de drivers geïnstalleerd? Staat daar geen merk/type in vermeld?

Overigens, vaak is het ook zo dat je in de bios van je mobo moet aangeven welke PCI IDE controller als eerste aangesproken moet worden, waardoor de bios van een add-on kaart buiten schot gelaten wordt.

[edit] met bios bedoel ik dus 'boot mogelijkheid' van de kaart [/edit]

Geen informatie te vinden.
Gekocht op zo'n PC dumpdag voor anderhalve euro met een naamloze flop er bij zonder verdere info.

Ik kijk vanavond verder, ik moet nu weg.

Bedankt.

FOTO'S ZIJN WEL BELANGRIJK VOOR DE MENSEN DIE JE WILLEN HELPEN

We kunnen geen BIIOS versie aflezen of wat dan ook.

Dus wat is je BIOS versie en van welke fabrikant. (PC BIOS)

Dan merk en type van de IDE controller en ook de versie ervan.

CSA 649U Ultra IDE Controller BIOS Version 1.9.3 CMD Technology Inc.

Apparaatbeschrijving door Everest:
CMD/Silicon Image PCI-0649 Ultra-ATA/100 IDE Controller

Alles werkt goed, behalve de melding die ik hierboven omschreven heb en de 10 seconden extra opstarttijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan