IDE en SATA2 samen start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

star3200

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
hey,

Ik heb op het moment 2 harde schijven (IDE) in mijn pc steken, nu wou ik er een SATA2-schijf bijsteken maar dan wil hij niet meer opstarten...hij blijft dan staan op het opstartscherm van mijn moederbord (Asus K8V SE-Deluxe), na een paar keer resetten ging hij vreemd genoeg wel verder maar dan bleef hij weer hangen bij het laden van windows..

In de bios de SATA/RAID controller aangezet?
Indien er een jumper op de schijf zit voor SATA1 of 2, op sata1 zetten, geprobeerd?

In de bios stond het aan, heb ook eens geprobeert de schijf op sata1 te zetten, dit gaf hetzelfde resultaat. Nu heb ik wel het volgende gevonden: ik had tijdelijk 1 van de 2 dvd-drives van zijn stroomaanvoer ontdaan om die in de nieuwe HD te steken (want heb nog geen splitter voor de stroom) blijkbaar start mijn pc enkel op als beide dvd-drives aangesloten zijn...(mss omdat deze in de bios vermeld staat als 3de boot-plaats?).

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat hij de Sata-schijf als hoofdschijf ziet, dus start mijn windows niet op, in de bios staat ze nochtans vermeld om als 2de op te starten. Binnekort zet ik wel windows op de nieuwe schijf dan is dat geen probleem meer, maar toch wel handig moest ik het op 't moment ook aan 't werken krijgen :p

Hangt die SATA aan de Promise controller of aan de VIA controller? die kun je toch gewoon kiezen als 1e in de opstartsequence? dus ook niet.

hangt aan de VIA controller en staat ingesteld om pas als 2de op te starten, ook als ik deze op "disabled" zet blijft hij de SATA-HD opstarten. Moet ik misschien nog iets installeren van drivers of zo?

gekky29 -> is inderdaad voor sata, maar in feite zijn deze exact hetzelfde (sata2 is compatibel met sata)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan