IDE gebruiken zonder eerst te formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mbevel

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2008
Hoi,

Mijn pc heeft het begeven, en heb al een nieuwe gekocht. (laptop) Ik heb de oude IDE HDD eruit gehaald, omdat die nog werkt, en ik er nog bestanden van af moet halen. Na wat vragen was de beste oplossing om dat zelf te doen, een behuizing kopen, hem erin hangen en aansluiten op de usb poort van de computer. Ik heb een behuizing gekocht". Het is een SWEEX 3,5 IDE Enclosure. Na veel moeite heb ik hem open gekregen, de stroom aangesloten en de IDE kabel. Als ik hem aanzet begint hij geluid te maken, hoor ik ook de 'contactstoon'met de computer, maar ik zie hem niet bij deze computer. Er wordt wel aangegeven dat het stuurprogramma niet is geinstalleerd. Volgens de handleiding van SWEEX, moet ik de schijf voor gebruik formatteren. Dit kan absoluut niet, want dan kan ik al m'n bestanden ook wel vergeten.

Wie weet dus de oplossing om hem zonder te formatteren toch te kunnen gebruiken?

mvg, Marten

IDE gebruiken zonder eesrt te formateren

Laat ik nu gisterenmiddag precies hetzelfde apparaat hebben gekocht. Vanmorgen uitgeprobeert en alles werkt vlekkeloos, zowel schrijven als lezen.
Na aanzetten ziet de pc een nieuw station als USB-schijf en gaat dit station installeren.
Ik werk met XP en ben dus niet op de hoogte van de werking bij andere besturingssystemen.

Dan had je denk ik, beter deze kunnen kopen. Die doen dienst voor als je je HD's uit wilt lezen. Makkelijk en simpel. Voor S atat en IDE.
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd...cid/8060/Sharkoon_QuickPort_Combo_(SATA_IDE)/

Ik lees overigens niet welke OS je hebt. Maar in principe zou het niets uit moeten maken en een stuurprogramma is voor die dingen ook niet nodig. Die jij dan gekocht heb. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ze niet voor gebruikte HD's zou kopen. Namelijk ooit 1 keer gedaan en dat ding zei POEF toen ik hem aan de pc via usb aansloot. HD ook naar de knoppe, vandaar dus die andere die ik nu gebruik, mocht het nodig zijn.

Laat ik nu gisterenmiddag precies hetzelfde apparaat hebben gekocht. Vanmorgen uitgeprobeert en alles werkt vlekkeloos, zowel schrijven als lezen.
Na aanzetten ziet de pc een nieuw station als USB-schijf en gaat dit station installeren.
Ik werk met XP en ben dus niet op de hoogte van de werking bij andere besturingssystemen.

Heb jij hem eerst geformatteerd? Ik kan dat dus niet doen, want dan ben ik de gegevens kwijt.

---

Ik ha kijken of ik hem terug kan sturen, en dan die andere maar kopen. Ik hoop dat dat wel werkt. Ik heb trouwens Windows 7 Ultimate, op de schijf stond XP Home. Ik heb hem al op verschillende computers aangesloten, zowel & als XP maar hij ziet em niet.

gr.

Toch raar dat geen enkele pc hem ziet dan.
Kijk, die behuizing maakt van een IDE schijf eigenlijk een externe HD die men via usb aansluit op een andere pc. Normaal gesproken moet je dan gewoon kunnen zien dat de pc deze externe ziet als zijnde een externe hd.
Dus, ik vind het vreemd. Op hoeveel pc's heb je het uitgeprobeerd?
En wat nu als je de HD als tweede schijf IN de pc erbij zet? Dus als slave?
Of heb je geen andere pc nog over om te testen en anders in iemand anders zijn pc er even bijzetten?

En nog heel anders, zoek een pc met Ubuntu, hang hem daaraan in de behuizing. Wedden dat je hem dat wel ziet? Maar ja, je zult niemand in de buurt hebben met Ubuntu denk ik?

Ik heb een cd'tje van ubuntu, die ik kan gebruiken zonder installeren. Die kan ik wel in mijn laptop duwen. Ik ga het proberen:)

Je andere vraag over die computers. Ik heb het geprobeerd op twee pc's. Één met 7 en één met XP. De andere pc's zijn allemaal vista. Verder is er geen pc om hem in te hangen. Dan ga ik nu Ubunt proberen

Ook Ubuntu ziet em niet....

Heb de jumpers al op verschillende manieren geprobeerd, master, slave.

gr

In die behuizing hoef je geen jumper te zetten. Dus haal die jumper er maar uit en laat alles dingetjes leeg.
En anders is misschien toch de schijf naar de kl****. Of denk je echt van niet?
Waar woon je?

Het is waarschijnlijk de proseccor of het chipset dat beschadigd is. De schijf maakt nog wel geluid, al is het een hoog geratel.

En ik woon in Lienden , Gelderland, tussen Tiel en Veenendaal

Jammer dat het niet dichterbij is, anders had ik even kunnen helpen. Maar het is mij dus wel te ver.
Heb je het al zonder jumper geprobeerd?

Ja, ik heb alle mogelijkheden uitgeprobeerd. Maar dan zal ik eens kijken of ik dat kasje kan die link die je mij gaf kan bestellen. Ik laat het je nog even weten.

gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan