IDE HHD naast SATA lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

waerdteddy

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2003
Ik heb een sata schijf waarop windows staat.

Ik wil erbij nog een oude IDE schijf zetten maar dat lukt niet.

In de bios kan ik niets veranderen vwb de IDE of SATA want als ik dat doe start de PC niet meer op.

IK heb de oude schijf gewoon aan het einde van de kanbel zitten en heb alle jumpers al geprobeerd, maar de PC ziet de oude schijf op geen enkele wijze.

Bouw ik de schijf in een externe behuizing loopt alles super.

Wat doe ik fout ??????

Ik heb een sata schijf waarop windows staat.

Ik wil erbij nog een oude IDE schijf zetten maar dat lukt niet.

In de bios kan ik niets veranderen vwb de IDE of SATA want als ik dat doe start de PC niet meer op.
IK heb de oude schijf gewoon aan het einde van de kanbel zitten en heb alle jumpers al geprobeerd, maar de PC ziet de oude schijf op geen enkele wijze.

Bouw ik de schijf in een externe behuizing loopt alles super.

Wat doe ik fout ??????

Kun je het "rode" nader toelichten, ik vermoed dat daar mogelijk (een deel van) je probleem zit.

Laatst bewerkt:
Kun je het "rode" nader toelichten, ik vermoed dat daar mogelijk (een deel van) je probleem zit.

Als ik in de Bios kijk staat daar bij het puntje waar ik de HDD kan aangeven een drietal mogelijkheden : nml disabled , enabled en enchanted .
Mijn HDD ( sata ) wordt alleen gezien als ik enchanted aanklik dan staat er sata 1,2,3,4 zichtbaar waarvan sata 1 mijn HDD is. de andere 3 zijn leeg.
Dan zie ik verder IDE staan en daar staat helemaal niets dus ook mijn bijgeplaatste schijf niet en zolang deze niet gezien wordt kan ik er dus niks mee.

Als de andere keuzes aangeef zie ik dus helemaal geen schijf meer en doet mijn pc dus niets meer.

Bedankt voor het meedenken, maar ik stop ermee . Ik koop wel een sata schijf en plaats die er wel bij, de data van de oude schijf zet ik wel over dmv externe behuizing.

Ik heb echt alles geprobeerd, maar er is niet uit te komen.

Nogmaals bedankt

Je stopt er dan wel mee, maar toch ff een vraag:

Heb je eerst je systeem geinstalleerd zonder de IDE-schijf aangesloten? Dus eerst op de sata-schijf windows installeren, zonder de ide-schijf aangesloten.
Ik heb namelijk de ervaring dat dit de makkelijkste manier is om een ata-schijf te gebruiken naast de sata-hoofdschijf.

Laatst bewerkt:
Je stopt er dan wel mee, maar toch ff een vraag:

Heb je eerst je systeem geinstalleerd zonder de IDE-schijf aangesloten? Dus eerst op de sata-schijf windows installeren, zonder de ide-schijf aangesloten.
Ik heb namelijk de ervaring dat dit de makkelijkste manier is om een ata-schijf te gebruiken naast de sata-hoofdschijf.

Ja ik heb eerst op de sata schijf XP geinstalleerd en wilde daarna de oude schijf erbij zetten.

Ja ik heb eerst op de sata schijf XP geinstalleerd en wilde daarna de oude schijf erbij zetten.
Oke.

Ehm ik vind het ook moeilijk om je te helpen (het zal in de bios staan: testen testen testen... Zoveel opties zijn er ook weer niet die iets met de bootvolgorde / harde schijf te maken hebben). Maar ik weet haast zeker als je hier zegt welk biostype je hebt, dat Pasja het je kan uitleggen.
(of geef ik je nu teveel krediet, pasja?)

Oke.

Ehm ik vind het ook moeilijk om je te helpen (het zal in de bios staan: testen testen testen... Zoveel opties zijn er ook weer niet die iets met de bootvolgorde / harde schijf te maken hebben). Maar ik weet haast zeker als je hier zegt welk biostype je hebt, dat Pasja het je kan uitleggen.
(of geef ik je nu teveel krediet, pasja?)

Hoe kan ik zien welke bios ik heb, waar staat dat ?? ik heb zoiets nog nooit gezien of het is me niet als zodanig opgevallen.

Bij het opstarten van je pc links bovenin de hoek dan wel als je in het bios zelf zit.
Heb je overigens al eens gedacht aan een redelijke onschuldige oorzaak: een breukje in de IDE kabel?

Laatst bewerkt:
Bij het opstarten van je pc links bovenin de hoek dan wel als je in het bios zelf zit.
Heb je overigens al eens gedacht aan een redelijke onschuldige oorzaak: een breukje in de IDE kabel?

Ik heb er een andere kabel aan gezet en dat bleef zonder resultaat.

Mijn Bios versie is ; 4Core1600 - D800 P1-10

Verder staat er onderaan het blauwe bios scherm : V.02.61 American Megatrends.inc

Kun je daar wat mee Pasja ????

Ik hoor graag van je

Ik heb er een andere kabel aan gezet en dat bleef zonder resultaat.

Mijn Bios versie is ; 4Core1600 - D800 P1-10

Verder staat er onderaan het blauwe bios scherm : V.02.61 American Megatrends.inc

Kun je daar wat mee Pasja ????

Ik hoor graag van je

Ik sluit een screenshot bij van de handleiding van het moederbord

Bijlagen

• Klembord IDE computer sjon.jpg
    Klembord IDE computer sjon.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 24
Het is verrekte klein (het scherm) maar voor zover ik het zie moet je de IDE op master zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan