IDE in XT PC Philips nms9100

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beukenootje

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2007
Wie weet er nog iets van oude PC´s

Heb hier een Philips XT P3204 (NMS9100)
Er zit een MFM harddisk in, alleen de pc zegt geen HD aanwezig, dus waarschijnlijk stuk

Hij zeurt ook over de CMOS battery maar die kan ik nergens vinden.

Nu heb ik nog een ISA controller kaar met Floppy en HD controller (IDE)
Deze heb ik in de PC geplaatst met een oude IDE schijf en een Floppydrive (ide schijf is goed 240mb Seagate)
De Floppydrive doet het wel, maar nog steeds geen HD.
Ik heb wel de Gigantische controllerkaart voor de MFM drive en Floppy controller eerst uit het systeen getrokken.
Ook zat er nog een Tel.Modem in, jonge jonge wat een joekel, deze heb ik er ook uit getrokken.

Hoe krijg ik die HD nu aan de praat.

Ik wil de PC gebruiken om Eproms proberen te programmeren, en dat wil ook wel vanaf de floppy, maar vanaf de hd gaat wat makkelijker.

zie het wel,

Henk.

Heb wat ontdekt
Als ik zonder Bootdisk opstart krijg ik PHILIPS ROM BIOS 25/01/88 - RELEASE 1.5

Operating System not found, please restart

Als ik na deze melding niet restart maar ? intyp dan krijg ik allemaal commando's die ingevoerd kunnen worden
1 daarvan is VER en dan krijg ik: PROM MONITOR VERSION 851111

Wie weet wat ik daarmee kan.
Er staan nog veel meer commando's maar die ga ik nu niet allaal intypen.
Maar het lijkt mij dat ik hiermee de HD kan benaderen, maar dit is voor mij acadabra.

Henk.

Laatst bewerkt:
Jeetje, das zeker een ouwetje, mfm nog wel, die gaan geloof ik maar tot max. 40mb.
Ben bang dat je met een ide controller niet veel groter komt. en 240mb al helemaal niet.
Als je een simpel pctje voor allen dit soort doeleinde wilt gebruiken, kijk dan eens op zo'n rommelmarkt waar er zo'n eentje op dat moment draait of via marktplaats.
Vaak kom je zo'n systeempje tegen voor een paar tientjes.
Dan denk ik voor het branden van eproms toch aan minimaal een 386 systeempje.

Jeetje, das zeker een ouwetje, mfm nog wel, die gaan geloof ik maar tot max. 40mb.
Ben bang dat je met een ide controller niet veel groter komt. en 240mb al helemaal niet.
Als je een simpel pctje voor allen dit soort doeleinde wilt gebruiken, kijk dan eens op zo'n rommelmarkt waar er zo'n eentje op dat moment draait of via marktplaats.
Vaak kom je zo'n systeempje tegen voor een paar tientjes.
Dan denk ik voor het branden van eproms toch aan minimaal een 386 systeempje.

Inderdaad oud, zo oud dat ze er op de rommelmarkt niet eens meer zijn
Heb ook op marktplaats gezocht maar daar zijn ze ook schaars.
Ik heb een Eprom Programmer die met een 8bit kaartje werkt en ontworpen voor een XT
Vandaar dat ik het met een XT wil proberen.
Heb in het verleden zelf ok zo'n Philips gehad het handboek en de diskettes zijn er nog
Maar in dat handboek staat niks over een Setup van de HD, aleen uitleg over DOS enzo.

Bedankt in elk geval.

Hallo

Van dergelijke "oude" p.c.'s ... nostalgie...

Met de originele controller en h.d.d.

Dien je de harddisk eerst te "preformateren"

Meestal na de d.o.s. prompt a:>/ " debug g=c800:5 " intypen

Uiteraard dient dit externe commando op uw bootdiskette te staan.

Dan kom je in een menu v/d h.d.d. contoller , waarin je het totale aantal cylinders, koppen en andere paramaters v/d drive dient in te vullen ook de "bad track list vermeld op de drive".

Na de preformat opnieuw opstarten en fdisk uitvoeren , partitioneren en uiteindelijk formateren .

Een i.d.e. h.d.d. kun je volgens mij enkel aansluiten mits toepassing van h.d.d. contoller met eigen b.i.o.s. onboard , en deze waren indertijd al duur en heel moeilijk verkrijgbaar.

Dus op een rommelmarkt zul je deze volgens mij niet vinden.

Peter

Hallo

Van dergelijke "oude" p.c.'s ... nostalgie...

Met de originele controller en h.d.d.

Dien je de harddisk eerst te "preformateren"

Meestal na de d.o.s. prompt a:>/ " debug g=c800:5 " intypen

Uiteraard dient dit externe commando op uw bootdiskette te staan.

Dan kom je in een menu v/d h.d.d. contoller , waarin je het totale aantal cylinders, koppen en andere paramaters v/d drive dient in te vullen ook de "bad track list vermeld op de drive".

Na de preformat opnieuw opstarten en fdisk uitvoeren , partitioneren en uiteindelijk formateren .

Een i.d.e. h.d.d. kun je volgens mij enkel aansluiten mits toepassing van h.d.d. contoller met eigen b.i.o.s. onboard , en deze waren indertijd al duur en heel moeilijk verkrijgbaar.

Dus op een rommelmarkt zul je deze volgens mij niet vinden.

Peter[/QUOTE

Helaas dit werkt niet, ik heb de originele diskettes van Philips, hierop staat dos 3.21.01
Die is de volledige dos versie met instal om het op de HD te zetten.
In de DIR SYSTEM staat het programma WDHDINIT als ik dat draai dan zegt ie HD NOT READY
En DEBUG staat ook in de SYSTEM dir maar die zegt BESTAND NIET GEVONDEN en dan kom ik terug met een PLAT streepje, geen DOS promt.
Dus ik denk toch dat de HD kaduuk is, hij draait wel en dat hendeltje aan de zijkant beweegt ook als ik de PC aanzet.

Bedankt
Henk.

Hallo

"Helaas dit werkt niet, ik heb de originele diskettes van Philips, hierop staat dos 3.21.01
In de DIR SYSTEM staat het programma WDHDINIT als ik dat draai dan zegt ie HD NOT READY"

Zijn de beide "flatcables" en de voedingsspanning wel korrekt aangesloten en uiteraard ... draait deze harde schijf nog wel ???

"En DEBUG staat ook in de SYSTEM dir maar die zegt BESTAND NIET GEVONDEN en dan kom ik terug met een PLAT streepje, geen DOS promt."

Indien deze melding komt , dan wordt deze file "DEBUG" toch niet gevonden hoor , desnoods copieer deze eens naar het korrekte path ...

Of :

Boot deze p.c. eens op d.m.v. een gewone d.o.s. 3.3 Bootdiskette.

Peter

Hallo

"Helaas dit werkt niet, ik heb de originele diskettes van Philips, hierop staat dos 3.21.01
In de DIR SYSTEM staat het programma WDHDINIT als ik dat draai dan zegt ie HD NOT READY"

Zijn de beide "flatcables" en de voedingsspanning wel korrekt aangesloten en uiteraard ... draait deze harde schijf nog wel ???

"En DEBUG staat ook in de SYSTEM dir maar die zegt BESTAND NIET GEVONDEN en dan kom ik terug met een PLAT streepje, geen DOS promt."

Indien deze melding komt , dan wordt deze file "DEBUG" toch niet gevonden hoor , desnoods copieer deze eens naar het korrekte path ...

Of :

Boot deze p.c. eens op d.m.v. een gewone d.o.s. 3.3 Bootdiskette.

Peter

Het bestand DEBUG.EXE staat in de SYSTEM DIR, deze DIR staat in het pad van de AUTOEXEC.BAT
"path \;\system;\video;\help;\tutor;\gwbasic
append \help;\tutor"

een Dos 3.3 bootdisk heb ik niet volgens mij, maar ik zal eens door het archief.
Even een correctie op de foutmelding deze is: BESTAND IS NIET GEVONDEN
Die IS was ik vergeten.
Als ik gewoon DEBUG intyp dan krijg ik ook dat PlATTE streepje met knipperende cursor
Dan doe ik weer q dan heb ik weer de gewone dospromt: A:\>

Henk.

Hallo

Type eens gewoonweg debug in

En dan pas g=c800:5

Let wel .... met de originele harddisk controller.

Nu zou de harddisk controller toch echt moeten reageren hoor

Peter

Hallo

Type eens gewoonweg debug in

En dan pas g=c800:5

Let wel .... met de originele harddisk controller.

Nu zou de harddisk controller toch echt moeten reageren hoor

Peter

Ja nu gebeurt er wat

*Opcode Trap*
CS:IP = C800:0005, flags = 0202

Fatal error - please restart the system.

Helpt dit?.

En heb je de aanvulling/toevoeging op mijn post ook gelezen

Henk.

Hallo

Niet echt hoopgevend ...

De meeste controllers zaten/zitten standaard op addres C800

Philips week graag af van de standaard .

Op hoop van zegen :

Debug en dan g=E800:5 ( dus E i.p.v. C)

Indien dit niet lukt ....

Dergelijke controllers waren destijds gedocumenteerd op bijgeleverd papier , zelden of nooit gebruikte men toen printopdrukken .

Desnoods eens zoeken of er "online " nog documentatie beschikbaar is i.v.m. o.a. gebruikte jumpersettings (en of deze controller inderdaad wel geschikt is voor deze h.d.d.)

Voor de volledigheid v/h verhaal graag ook het merk/typener v/d h.d.d.

Maar : h.d.d. defekt of niet : een reaktie v/d b.i.o.s. h.d.d. controller dien je sowieso te krijgen (indien deze nog werkt)

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Niet echt hoopgevend ...

De meeste controllers zaten/zitten standaard op addres C800

Philips week graag af van de standaard .

Op hoop van zegen :

Debug en dan g=E800:5 ( dus E i.p.v. C)

Indien dit niet lukt ....

Dergelijke controllers waren destijds gedocumenteerd op bijgeleverd papier , zelden of nooit gebruikte men toen printopdrukken .

Desnoods eens zoeken of er "online " nog documentatie beschikbaar is i.v.m. o.a. gebruikte jumpersettings (en of deze controller inderdaad wel geschikt is voor deze h.d.d.)

Voor de volledigheid v/h verhaal graag ook het merk/typener v/d h.d.d.

Maar : h.d.d. defekt of niet : een reaktie v/d b.i.o.s. h.d.d. controller dien je sowieso te krijgen (indien deze nog werkt)

Peter

Peter,

De HD vind je hier http://www.4drives.com/DRIVESPECS/MINISCRIBE/2709.txt

met E800:5 krijg ik dezelfde melding.
HD en Controller horen bijelkaar wan ze hebben beide een Sticker van Philips
ook de Modem en Videokaart hebben diezellfde sticker
Het systeem komt bij een kennis wg, die werkt bij Rijkswaterstaat, daar had hij die PC gekregen.

Zal nog es zoeken of ik wat van die controllerkaart kan vinden.
Heb je dat van die PROM nog gelezen in mijn eerste post?.

Henk.

Hallo Beukenootje,
Dit is eigenlijk een nieuwe hulpvvraag en geen antwoord: Mocht het je nou niet lukken: ik ben semi desperately op zoek naar zo'n PC - waarbij het me vooral om de kast gaat!! Dus mocht je er zonder kunnen, wil ik hem graag van je overnemen!!!

Bart de Boer

kast

Hallo Beukenootje,
Dit is eigenlijk een nieuwe hulpvvraag en geen antwoord: Mocht het je nou niet lukken: ik ben semi desperately op zoek naar zo'n PC - waarbij het me vooral om de kast gaat!! Dus mocht je er zonder kunnen, wil ik hem graag van je overnemen!!!

Bart de Boer

Bart,

Als ik een PC terug kan krijgen waar een normale IDE schijf in kan wil ik hem wel ruilen.

Niet hoger dan 386. anders kan de interface het niet bolwerken.

Hoeft geen schijf in te zitten, die heb ik genoeg.

B,

Bart,
Als ik een PC terug kan krijgen waar een normale IDE schijf in kan wil ik hem wel ruilen.
Niet hoger dan 386. anders kan de interface het niet bolwerken.
Hoeft geen schijf in te zitten, die heb ik genoeg.
B,
Beukenootje: ik heb inmiddels een p3120 gekregen van een ander forumlid; in principe ga ik hiervan alleen de kast gebruiken en raad eens: er zit een IDE schijf van 30 Mb in (een WD93038-X) ! Als ik ermee klaar ben, mag je 'de internals' wel van me hebben, je kan ze waarschijnlijk 1:1 in je 3204 kast overzetten.
Het is een 8088 10 Mhz, 768Kb ram. Ik denk dat de PSU een beetje stuk is want heel stabiel loopt'ie niet - wellicht is de jouwe beter.

kast

Beukenootje: ik heb inmiddels een p3120 gekregen van een ander forumlid; in principe ga ik hiervan alleen de kast gebruiken en raad eens: er zit een IDE schijf van 30 Mb in (een WD93038-X) ! Als ik ermee klaar ben, mag je 'de internals' wel van me hebben, je kan ze waarschijnlijk 1:1 in je 3204 kast overzetten.
Het is een 8088 10 Mhz, 768Kb ram. Ik denk dat de PSU een beetje stuk is want heel stabiel loopt'ie niet - wellicht is de jouwe beter.

Bart,

Als het zover is laat het me maar weten via mail, want ik weet ook niet waar je vandaan komt en ik ga er natuurlijk geen wereldreis voor maken.
Maar dat zien we dan wel weer.

voor nu alvast badankt.

b.

Philips PC's

Ben voor een Philips verzameling op zoek naar oude Philips PC's al dan niet werkend.
Kan iemand mij daaraan helpen.

Roy van der Lee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan