IDE naar AHCI, tweede HDD wordt niet herkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

booya

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 aug 2013
Ik heb een SSD. In mijn BIOS stond AHCI niet enabled. In het register heb ik de volgende DWORD start veranderd van de folder:
HKEY_LOCAL_MACHINE_System_CurrentControlSet_Services_Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE_System_CurrentControlSet_Services_iaStor
HKEY_LOCAL_MACHINE_System_CurrentControlSet_Services_iaStorV
HKEY_LOCAL_MACHINE_System_CurrentControlSet_Services_pciide

In de mappen stond DWORD 'start' en heb ik veranderd naar 0. Daarna herstart en in de BIOS AHCI geactiveerd. Windows start snel op, alles werkt behalve mijn tweede schijf. Als ik naar schijfbeheer ga staat er schijf 1 onbekend, niet geïnitialiseerd. Klik ik rechtsklik op 'schijf niet initialiseren'. MBR aangevinkt daarna op ok. Geeft hij een melding 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden'. Op de schijf staan belangrijke bestanden waarvan ik geen gegevens wil verliezen.
Wat zie ik over het hoofd?

Leesvoer : http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface

Some operating systems, notably Windows Vista and Windows 7, do not configure themselves to load the AHCI driver upon boot if the SATA-drive controller was not in AHCI mode at the time of installation. This can cause failure to boot, with an error message, if the SATA controller is later switched to AHCI mode. For this reason, Intel recommends changing the drive controller to AHCI or RAID before installing an operating system.[1] (It may also be necessary to load chipset-specific AHCI or RAID drivers — from a USB flash drive, for example — at installation time.)

Verder kan ik zeggen dat AHCI speciaal voor sata drives is en niet voor IDE.

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb met het programma getest. Hij ziet de harde schijf wel maar als ik de schijf wil doorzoeken / analyseren via het programma dan geeft hij read error aan.
Alle drivers van het moederbord zijn up to date samen met ahci / RAID drivers.

Herinstalleer de chipsetdrivers eens, als dat progje er ook niet op kan, kan met de schijf zelf te maken hebben, mogelijkheid om hem in een andere computer erbij te hangen?

Chipset, AHCI / RAID drivers opnieuw geïnstalleerd. In de BIOS heb ik AHCI disabled, daarna start Windows normaal op en de tweede schijf zie ik weer. Als ik AHCI enable en opnieuw opstart dan zie ik de tweede schijf niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan