IDE naast Sata (u300) schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

thadon

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2002
Berichten
35
Hallo allemaal,

Tot vanochtend had ik een 80GB WD800BB als Primary IDE en een 80GB WD800BB als slave draaien. De primary is alweer 3 jaar oud en ik wilde eens een SATA U300 WD 2500JS proberen. :D
Naast deze disks heb ik nog een DVD speler en brander in m'n doos zitten. Mammaplank is een Asus P5VDC-MX.

De SATA disk wil ik als Primary draaien en daarnaast in ieder geval 1 80GB IDE schijf voor m'n foto's. Dus; SATA als primary, IDE als secondary (slave). Ik draai geen RAID en heb dan ook niet tijdens de installatie van XP of F6 gerost. XP draait nu op de SATA disk, maar wat ik ook op welke manier aan de IDE kabels hang, in XP ziet hij de disks niet. Maar in de BIOS wel!

Hoe krijg ik mijn backupdisk (draaide dus al als backup in de volledig IDE configuratie):
A- Zichtbaar in XP
B- Leesbaar in XP
en
C- Kan ik als het bovenstaande is opgelost 2 IDE drives aansluiten naast de ene SATA disk? (ofwel: ondersteunt de Asus P5VDC-MX dit?)

Hellup!
 
C is goed mogelijk geloof ik ik heb namelijk ook 2 IDE schijven en 1 sata. en de SATA als primare en de andere 2 gewoon master en slave.

maar of je nu raid gebruik of niet onder de instalatie moet je gewoon op F6 drukken en de floppydisk gebruiken want die is niet alleen voor raid maar er zitten ook de drivers in voor Sata die niet standaard in XP of lager zit.

dus maar de meeste moederborden ondersteunen wel gewoon IDE en SATA tegelijk dus probeer het nog eens met F6 en het werkt denk ik.
 
Okee, ik ben iets verder.

In de bios heb ik onder "Boot" en dan "Harddisks" de twee schijven omgedraaid. Nu pakt hij de SATA schijf wel als Primary. De IDE ziet hij nu als Slave. Maarrrr...

In de Bios zie ik het eigenlijk zo:

Primary IDE Master: -empty-
Primary IDE Slave: WD800JB ("oude" schijf en IDE)
Secondary IDE Master: DVD speler
Secondary IDE Slave: DVD brander
Third IDE Master: WD2500JS ("nieuwe" schijf en SATA
Third IDE Slave: -empty-
Fourth IDE Master: -empty-
Fourth IDE Slave: -empty-

Hij vindt nu dus dat alles IDE is. Of is dat normaal, dat hij SATA als IDE ziet?
Ik typ dit bericht vanuit de nieuwe XP installatie overigens. Alles lijkt gewoon te werken. Moet ik alsnog opnieuw installeren en de RAID optie doorlopen? :(
 
hij start nu op van uit (boot) de nieuwe SATA schijf? dan is het opzich wel goed. hoogst waarschijnlijk heb je een nieuwer bord en ondersteunt hij het automatisch.

maar kijk eens bij apparatenbeheer of er een uitroep tekentje bij staat.

instaleer ook goed de drivers van je moederbord en zo.

en wat betreft die eerste lege IDE poort daar kan je gewoon nog een IDE schijfje als master aan hangen hoor dat maakt niet uit. als je bij de boot instellingen maar aangeeft dat hij de SATA schijf neemt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan