IDE of SATA ?????

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
Heb een maxtor 160 Gb schijf met IDE aansl. Als ik nu overga op een sata schijf merk ik dat dan op me pc of is dit te verwaarlozen ? mobo is asus k8sedeluxe met amd 64 bit 3200+
Ook maakt me schijf nogal lawaai met een proggrie van maxtor dit stiller gemaakt (amsoft) maar de prestaties worden dan minder. wat is een goed merk schijf die ook stil is ? heb een kennis met een nieuwe pc met samsung schijf maar die maakt ook nogal herrie.
 
hoi op mijn media center

met een sempron 3000+ 1GB intern en

120GB maxtor merk ik echt wel het verschil tussen de

ide of sata maar dat is mijn mening

ook mijn menig is een maxtor schijf.

suc6 gr mike:thumb:
 
Zeker als je veel met grote bestanden werkt is het verschil te merken. Een SATA aansluiting kan nou eenmaal sneller gegevens verwerken.
 
SATA heeft een theoretische doorvoersnelheid van 150 MB/s en IDE tot 133 MB/s. De maximale doorvoorsnelheid van een harde schijf in de praktijk komt op een 50-60 MB/s. Daarom is in principe IDE nog snel zat. Alleen het cache op de harde schijf (meestal zo'n 8 MB) kan een hogere pieksnelheid halen die kan profiteren van de hogere snelheid van SATA.

Wel is het zo dat alle moderne schijven bijna allemaal in SATA uitvoering zijn. En nieuwere schijven zijn vaak iets sneller dan hun voorganger, door bijvoorbeeld grotere schijven (= grotere platter dichtheid), meer cache geheugen (Maxtor heeft tegenwoordig al schijven met 16 MB) of hogere toerentallen (WD Raptor = 10.000 rpm).

Zoek je een stille harde schijf, dan zou ik toch voor een (nieuwe type) Samsung gaan. Tenminste als ik deze pagina mag geloven: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/409365/last/
 
Laatst bewerkt:
nou heb me best gedaan voor een antwoord:rolleyes:

maar dan weet ik dat ook weer
 
Tsja, het is jammer dat het aangehaalde artikel toch al weer enige maanden oud is, er bestaat tegenwoordig al Sata II en dat is toch echt veel rapper dan Pata.
Zelf heb ik 4 Sata harddisken in Raid 0 striping, dat houdt in een theoretische overdrachtsnelheid van 600mb/s, als ik diezelfde 4 in Pata zou nemen kom ik 'maar' uit op 532 mb/s, dat zijn verschillen die je ook echt merkt.
http://specials.seagate.com/sata/SATA_page.html

Mijn mening, als je moederbord het aankan, stap dan over op Sata, het is de toekomst en je kan je nieuwe harddisk dan ook nog eens meenemen naar een eventueel nieuw systeem.

Ik mag aannemen dat je moederbord een K8V SE deluxe is? Dan heb je Sata onboard, ik zou dan voor Sata gaan.
 
Ik zou voor 2 sata schijven gaan die in raid 0 zetten
op de via controler (is sneller dan die van promise)
heb zelf ook met het zelfde moederbord :)
 
hoi maar hoe zit dat met raid 0 enz. kun je dat zelf kiezen ? heeft dat ook weer temaken met snelheid?

alvast bedankt

gr mike:thumb:
 
Geplaatst door mike16
hoi maar hoe zit dat met raid 0 enz. kun je dat zelf kiezen ? heeft dat ook weer temaken met snelheid?
RAID 0(striping) is voor wat snelheids winst.
RAID 1(mirror) is voor meer data veiligheid.
Afhankelijk van het moederbord of dat je een PCI RAID-controler kaartje gebruikt kun je meestal wel RAID 0 of RAID 1 aanmaken. Veelal worden er meerdere vormen van RAID ondersteund. In het geval van de bovenstaande RAID opties heb je minimaal twee schijven nodig.(Het beste is twee identieke schijven)
Je hebt RAID 0 t/m RAID 5 en RAID-10, dit is geen officiele RAID standaard, die RAID-0 en RAID-1 combineerd


Meer info RAID:
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan