IDE Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diezelini

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2009
Hallo,

ik heb sinds gister een nieuw upgrade-setje aangeschaft, en vandaag netjes ingebouwd, alleen ik kwam er later achter dat er op dit moederbord maar 1 IDE-aansluiting zat...

Aangezien de Harddisk en DVD speler beide IDE zijn, kom ik dus 1 slot tekort.

Nu heb ik opgezocht dat je ze ook d.m.v. 1 IDE-kabel kunt koppelen, alleen dan zit je met
master/slave probleem en jumpers waar ik dus geen ene barst van snap(!!)

Kan iemand mij precies uitleggen hoe en wat voor instellingen ik moet veranderen om het werkende te krijgen?

De computer start wel gewoon op, en vraagt dan naar een BOOT Device, toen ik de Windows XP cd erin deed, reageerde hij hier niet op, en vroeg wederom om een BOOT Device..

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat Dank!

Greatz DiezeLz

Die ene IDE aansluiting is voldoende. Op de IDE kabel kun je twee apparaten aansluiten.
Wat die master en slave betreft; da's eigenlijk heel simpel. De 'master' is het eerste apparaat dat op de kabel zit en de "slave" de tweede.
Nu rest nog maar één ding: kijk aan de boven / achterkant van de beide apparaten op de behuizing. Daar lees je die woorden. Daarbij staat aangegeven hoe je de jumper (het legoblokje) moet plaatsen om de apparaten als slave en master te laten werken. Het komt er dus op neer hoe je dat kleine blokje op de pinnetjes plaatst om het apparaat te dwingen zichzelf als master of als slave te zien.

Zorg eerst dat de harddisk als master en de CD als slave worden geïnstalleerd (check bios) en probeer pas daarna Windows te installeren.

Laatst bewerkt:
Ok, dat heb ik nu gedaan, en idd de BIOS ziet ze als master en slave nu...:rolleyes:

Alleen nu komt het volgende probleem, namelijk:

Als ik dan de computer opnieuw opstart en vanaf de Windows XP cd wil laten "Booten" dan duurt het echt een eeuwigheid, voordat hij bij het Windows XP Installatie Scherm is.

Vervolgens laad hij dan alle windows software componenten, en dan krijg ik een blauw scherm met een foutmelding ( al 2 keer achter elkaar, op hetzelfde moment )

Er staat dat ik de computer opnieuw moet opstarten, en dat ik iets in de BIOS zou kunnen aanpassen van Caching en Shading ofzo....

Weten jullie hier iets op?? Heeft dit met de IDE te maken??

Met vriendelijke Groeten,

Diezel

Daar moet ik even een pas op de plaats maken. Vertelt de handleiding van het mobo niet wat de default en de te tweaken opties van die instellingen zijn?
Je kunt natuurlijk in het bios even gaan speuren naar die kreten en de switch erachter andersom zetten om te zien wat er gebeurt. In het ergste geval gebeurt er niet veel, maar dat is nu ook al zo..............

Bij technische informatie die ze bij de foutmelding verstrekken, staat iets met
"pci.sys" in.

Kan je hier wat mee?

Bij voorbaat dank!

Diezel

Ja, dat zou te maken hebben met een pci (e?) device : uitbreidingskaart -> tv kaart, modem, netwerkkaart, usbkaart of whatever. Welke uitbreidingskaarten zitten er in je systeem?

Nog helemaal niets, ik heb vandaag alleen de moederkaart + geheugen + cpu + Harddisk en DVD speler gemonteerd, verder nog geen uitbreidings kaarten aangebracht...

Mvg,

Diezel

Je hebt zelf een pc geassembleerd begrijp ik?
Wat gebeurt er als je in het bios de "values" naar "Standard values" terugzet?
Verwacht echter van mij geen hoogdravende biosinstructies / tweaks, want ik weet gewoon niet genoeg van alle biosinstellingen (tweaks) af om daaromtrent veel zinvols te schrijven.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog niets aangepast in de bios, dus neem aan dat die al standaard is.

Ik las net op een ander Forum dat het idd wat te maken had met de PCI - E

maar aangezien ik geen grapic card erin heb zitten, is dit wel heel merkwaardig...

Greatz DiezeL

Ik heb nog niets aangepast in de bios, dus neem aan dat die al standaard is.

Ik las net op een ander Forum dat het idd wat te maken had met de PCI - E

maar aangezien ik geen grapic card erin heb zitten, is dit wel heel merkwaardig...

Greatz DiezeL
Is dat dan niet het probleem?

Zou het niet mogen zijn, maar ik ben denk ik al achter het probleem gekomen.

Op dat andere forum zaten meerdere mensen met hetzelfde probleem, en hebben van alles geprobeerd. Hierna zijn ze tot de conclusie gekomen dat Windows XP Pro SP1 het niet doet op sommige moederboarden, en je dus Windows XP SP2 minimaal nodig hebt!

Dus ik ga even SP2 halen bij een vriend van me( want die heeft hem wel ) en dan kijk ik of die het doet ;)

In ieder geval bedankt voor de moeite, en een fijne avond nog ;)

Greatz DiezeL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan