IDE/Sata controller stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

GodPuk

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Ik zit met een klein probleempje, als ik mijn PC opstart met een IDE apparaat (mijn DVD-brander) er aan dan schakelt hij zichzelf uit. Dit gebeurd nog voor het bios scherm er is.

Nou is er weleens wat fout gegaan aan die controller, er heeft een hardeschijf met kortsluiting aan gehangen. Ook een hardeschijf waar de molex-connector op zijn kop in kon (dus de 12 volt op de 5 volt en andersom, vraag me niet hoe het komt) helaas wist ik dat pas achteraf:( .

Na die laatste had ik het probleem. Dan zal je denken, hang er een sata brander aan, maar ook daarmee heb ik problemen. Hoe dat komt weet ik niet, heb nooit iets geks gedaan met de sata aansluitingen. Wel heb ik een raid opstelling.

Nou was de vraag: werkt het weer als ik de bios reset/flash, of is dit een hardware matig probleem.

Voor de liefhebbers mijn systeem:
Processor: AMD Athlon 64 2x 4000+
Moederbord: Asus M2n-E
Geheugen: 2 keer DDR2 pc6400 800mhz 1024 mb (merk weet ik zo snel even niet meer, iets met een A:rolleyes:)
Videokaart: Asus eax1600 pro
Voeding: 500w q-tec

Alvast bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik goed dat je een externe DVD-brander gebruikt? Die zet je in een USB-poort? Hoeveel harde schijven heb je in die Raid-opstelling? In de BIOS staan de IDE-controllers en de Sata/Raid-controllers correct ingesteld? Voor je de BIOS gaat updaten zou je die eerst kunnen resetten. Op de simpele manier, door in je BIOS de Default Settings te kiezen en dan Save and Exit. Wat omslachtere methode, voeding eraf, kast open en van het moederbord de CMOS-batterij afwippen. Geen metaal. Na een paar minuten de batterij terug (of koop een nieuwe, nog beter) voeding er op en start de PC.

Ik gebruik nu helemaal geen DVD-brander want ik krijg hem niet aangesloten. Misschien wel handig om er een met USB te halen (had ik nog niet aan gedacht). Ik heb er twee in raid (stripe). Nu je het zegt, is dit geen probleem als ik de bios reset?

Ik denk dat als je de juiste chipset-controllers geinstalleerd hebt, en een eventuele sata/raid-controller, dat dan ook de Default Settings zullen zijn. Maar noteer anders voor je gaat resetten de schijven-modus, zodat je nog terug kan.

Maar is het een hardware probleem, of juist een software probleem?

Probleem is opgelost, gewoon een PCI IDE controller gekocht (a 35 euro:eek:)
Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan