IDE wordt herkend, SATA niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits123

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
In mijn pc zitten 2 IDE HD's (elk 500 GB), waaronder een het besturingssysteem Windows XP bevat.

Twee extra schijven zijn SATA (elk 1 TB), onlangs bijgeplaatst.

In de bios zijn alle schijven te zien, maar via Deze Computer alleen de IDE's en dus geen SATA-schijven.

Ik heb verder niets geïnstalleerd en de SATA's bevatten geen jumpertjes.

Wie helpt mij op weg?:)

Je moet dan de sata drivers die bij je moederbord/pc horen installeren.
Daarvoor heb je de bijgeleverde cdrom nodig of via de website van de fabrikant te downloaden.

Wat je ook kunt proberen is te kijken in Schijfbeheer: Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc
Maak dat programma maximaal groot.
Zie je in het onderste deelvenster (die met de fysieke schijven) je SATA schijven niet vermeld, dan zal zeker het verhaal van Jackall eerst moeten gebeuren (=SATA controller drivers laden in XP).
Zodra gebeurd, weer Schijfbeheer opstarten en de (hopelijk) wél getoonde SATA schijven partitioneren en formatteren. Zonder partities worden de schijven nl. niet in Deze Computer getoond, want die toont partities, geen fysieke schijven.

Succes,

Tijs.

De tip was goed, in diskmgmt.msc werden de schijven herkend.

Eerst moest ik ze echter benoemen, geen punt, dat is gemakkelijk.

Toen formatteren, net als de andere schijven NFTS gedaan, duurde best lang.

Toen bleek dat mijn oude schijven statisch waren en de nieuwe dynamisch.

Nou zegt mij dat persoonlijk niets maar ik las dat het soms problemen kan opleveren.

Ik wil dus nu de dynamische schijven omzetten naar statisch, dat zou met G-parted moeten kunnen?

Dat las ik in een ander bericht, maar ik begrijp het niet helemaal.

Graag jullie hulp.

Dynamische schijven zijn alleen in Windows te gebruiken, standaard schijven zijn breder te lezen (=andere besturingssystemen).

Omzetten naar standaard schijf moet je doen vanuit Windows (in Schijfbeheer).
Eerst alle gemaakte partities verwijderen die je had aangemaakt op de dynamische disk. Dan rechtsklikken op de fysieke schijf (in het onderste deelvenster dus) en kiezen voor "Schijf converteren naar standaardschijf". Daarna weer de partities aanmaken.
In jouw geval kan het dus zijn dat je dat voor 2 schijven moet doen (omdat je 2 schijven bijgeplaatst hebt). Het verwijderen van partities kan ook in het onderste deelvenster gebeuren door op de partities te rechtsklikken en te kiezen voor Partitie verwijderen...

Let op: Met het verwijderen van partities gaat alle informatie erop verloren. Ik ga ervan uit dat je er nog niets op gezet hebt, maar is dat anders, dan eerst de bestanden veilig stellen op een schijf/partitie waar je niets aan gaat veranderen (of op een externe schijf, memory-stick etc.)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Schijfbeheer Frits 07-10-2010.png

Ik heb schijfbeheer gestart en kreeg het beeld zoals in de bijlage.

De schijven worden enkelvoudige volumes genoemd wat wel zal betekenen dat er maar een partitie is.

Rechtsklikken geeft een menu met: Openen, Verkennen, Stationsletter en paden wijzigen, Eigenschappen en Help.

Er is dus geen converteren van "Schijf converteren naar standaardschijf" bij mij in dat menu aanwezig.

(In de Help van schijfbeheer wordt alleen gesproken over converteren van statisch naar dynamisch.)

Doe ik toch iets verkeerd?

Je hebt nog partities (in dit geval: Simpele volumes) op die harde schijven staan (die heten G: en H:)

Die moet je eerst verwijderen (=erop rechtsklikken in het onderste of bovenste deelvenster, en dan kiezen voor Partitie verwijderen), zoals ik al schreef.
Zodra dat gedaan is, bij de eerste dynamische disk (aan de linkerkant in het onderste deelvenster, dus het 'donkergrijze gedeelte') rechtsklikken en "Schijf converteren naar standaardschijf" kiezen (o.i.d.)

Is zo klaar. Zodra gedaan weer partities aanmaken door te rechtsklikken op de "Niet-toegewezen ruimte" op die fysieke schijven.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
G en H zijn de aparte schijven, het zijn geen partities op dezelfde schijf.

C en D zijn bijvoorbeeld wel partities van één schijf en als je daar met de rechtermuisknop naar toe gaat vind je in het menu wel de mogelijkheid om de partities te verwijderen.

Zie ik of jij nu iets over het hoofd?

Er staat in je schermafdruk: Simpele volumes bij G: en bij H: (oftewel: de opslagruimte op Sata schijf 1 is volledig voor een simpel volume in gebruik (H:) en de opslagruimte op Sata schijf 2 is volledig voor een simpel volume in gebruik (G:)).
Simpel volume is een 'partitie-soort' die je bij Dynamische schijven kunt kiezen.
Klopt ook: Als ik een nieuwe schijf dynamisch maak, dan wordt daarná gevraagd of ik een volume erop wil maken. Laat ik dat uitgevinkt, dan is de beschikbare opslagruimte op de dynamische schijf niet toegekend.

Ik ga er dus vanuit dat je die volumes moet verwijderen, net zoals je dat bij een partitie op een niet-dynamische schijf kunt doen.

Wat zijn de getoonde opties als je rechtsklikt op de G: danwel H: schijf in Schijfbeheer?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja Tijs, dat werkte, het verwijderen van het volume was de oplossing, daarna patities maken, geen probleem.

Maar dat gold voor schijf H, door toeval is er een backup gemaakt door syncback op schijf G van bepaalde mappen.

Deze schijf laat zich niet formatteren,geen partities verwijderen, helemaal niks.

Zo'n berichtje van: "kan niet verwijderen, controleer of de schijf vol is, sluit alle programmas af etc".

Nu heb ik de backup-opdracht inmiddels verwijderd, maar ik krijg nog steeds niets voor elkaar. Werkzaamheden naar de schijf worden gewoon geblokkeerd.

Tsjé, wat nu, kan het niet eens gewoon werken?

Deïnstalleer SyncBack dan tijdelijk (noteer even welke backup-taken je daar nog hebt staan) en probeer het dan opnieuw.

Tijs.

Inderdaad Syncback gedeïnstalleerd, helaas geen effcect op het probleem.

Maar nu zie ik via schijfbeheer iets vreemds, de schijf die niet mee wil werken heeft de toevoeging "wisselbestand gekregen".

Er staat nu:

Grote Schijf (G)
931,51 GB NFTS
In orde (Wisselbestand)

Nu heb ik verschillende XP-installaties op de schijven C en E staan, maar de wisselbestanden geven aan ook op C en E te staan.

(dat vond ik via Systeem)

Hoe kan die schijf nu ineens een wisselbestand zijn geworden?

Logisch dat er niets mee te beginnen valt, hij is onderdeel geworden van Windows en is dus geblokkeerd.

Dit gaat mij even boven de pet.

Heb je heb je nog een suggestie Tijs?

Je hebt meerdere XP's op je harde schijf? Lekker dat je dat niet vermeld had en zo... :rolleyes:

Als ik ervan uit mag gaan dat je na het fysiek aansluiten van de harde schijven maar met 1 van de XP's gewerkt hebt, dan moet je dáár gaan kijken wat de instellingen zijn m.b.t. het wisselbestand:
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in paragraaf Prestaties -> tabblad Geavanceerd -> knop Wijzigen
Klik de G: schijf aan, en kies "Geen wisselbestand" en klik op Instellen knopje.
Zo vaak OK drukken als nodig is.

Heb je ondertussen ook die andere XP gebruikt, dan daar precies hetzelfde doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zoals je schreef gedaan, op G een vinkje bij geen wisselbestand, computer opnieuw opgestart, de vermelding bij G van (Wisselbestand) was verdwenen.
Toen was formatteren mogelijk, volume verwijderen, converteren naar Standaardschijf, partities maken en formatteren. Alle schijven nu zichtbaar en Standaard.

Sorry dat ik niet eerder vermeld heb dat er nog een tweede XP-installatie op een andere schijf aanwezig was. Vermoedde toen nog niet dat het van belang zou zijn.

Het is echter wel van belang want de schijven zijn onzichtbaar in het andere besturingssysteem (ook XP). Zou dus wijzen op het ontbreken van de SATA-drivers.

Cd van ASUS (P4S800D-X) vermeldt niets over SATA-controller drivers in het menu en ook niet op de download site van ASUS. Mogelijk onder een andere naam?

Graag nog wat support, de eindstreep lijkt dichtbij....:confused:

Kijk in de 'foute' XP of er apparaten zijn vermeld die zijn uitgeschakeld (rood kruis ervoor) of niet correct geïnstalleerd (met geel vraagteken of geel uitroepteken ervoor).

(1 daarvan) zou dan inderdaad de SATA-controller kunnen voorstellen.
Wat je dan kunt doen is in de 'goedwerkende' XP een backup maken van de SATA-drivers en die opslaan op een schijfletter die te zien is in de 'foute' XP (bijv. de C-schijf of memory-stick). Dan weer de 'foute' XP opstarten en de driver voor de SATA-controller installeren in Apparaatbeheer vanaf de backup-lokatie waar je de SATA-controller driver had opgeslagen.

Programma's die je voor het backuppen van de driver kunt gebruiken zijn (o.a.) DoubleDriver of Driver Magician Lite

PS: Installeer alleen de SATA-controller driver daarmee in de 'foute' XP.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Klus geklaard, het ging als volgt:

Ik heb Apparaten beheer van de beide Xp-installaties met elkaar vergeleken.

Bij allebei staan vraagtekentjes bij Overige apparaten namelijk Mutimedia-audiocontrollers en Multimediacontroller. (geen idee waarom, het geluid functioneert gewoon)

Maar in de "foute XP" stond een vraagtekentje Raid Controllers en er was een extra item in de "goede XP" namelijk SCI- en Raid Controllers met daarachter SIS 180 Raid Controller.

Dat leek mij een goeie om eens uit te proberen want die SIS 180 Raid Controller stond wel op de download site van ASUS.

Dus gedownload en geïnstalleerd, computer opnieuw opgestart en yes, daar waren de andere schijven met hun partities.

Zeer bedankt voor je prettige begeleiding Tijs! :d

Fijn dat het gelukt is.

Graag nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe horizontale balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan