Ide???????

Status
Niet open voor verdere reacties.

micheltedajax

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2005
Berichten
85
Hallo, ik heb een harde schijf gekocht, nog niet binnen maar ik twijfel er een beetje over, er stond bij IDE, kan iemand mij misschien uitleggen wat ide is???????

ik heb een 80GB 7200 Excelstor ESJ880C 2MB gekocht

Vr groet Michel
 
Harddisk controller standaard. Als je PC een IDE- controller heeft, moet je ook een IDE harddisk gebruiken.

Kon je niet VOOR aanschaf twijfelen?

In vrijwel alle moederborden zit wel een IDE aansluiting. Wil je hem zelf aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
IDE is de aansluiting die nodig is. Elke pc heeft één of meerdere IDE-poorten waarop je deze harddisk kan aansluiten. De snelheid van deze poorten wordt meestal weergegeven als ''ATA-33/66/100/133''. Hoe hoger het getal, hoe sneller de doorvoersnelheid is. Deze benaming vind je ook vaak terug op de verpakking van de harddisk.
 
IDE
Zowel een afkorting van "Integrated Drive Electronics" als "Intelligent Disk Electronics". Deze interface is rond 1986 geïntroduceerd door Compaq. Het is een voortzetting van twee bestaande technieken: ST-506 en ARLL. Compaq nam een losse ST-506 controller en een harde schijf die volgens het ARLL-principe werkte en gaf de firma Conner opdracht de twee componenten te verenigen tot een gecombineerde interface/diskdrive. Het leidde tot een "intelligente" harddisk, die met behulp van een connectorkaartje direct op de bus van een pc kon worden aangesloten. Zo'n connectorkaartje wordt nu ook wel een IDE-interface genoemd. Tegenwoordig zijn veel hoofdkaarten standaard voorzien van een IDE-aansluiting. Omdat het grootste deel van de interface nu op de harde schijf zit zijn er twee modellen in de handel: voor XT's (8-bits) en voor AT's (16-bits). Er wordt dan gesproken over XT-IDE respectievelijk AT-IDE. IDE harddisks zijn er van 20 Mb tot 525 Mb. De IDE-norm ondersteunt twee drivers per systeem: master en slave.


IDE CONTROLLER
Harddisk controller standaard. Als uw systeem een IDE- controller heeft, zult u ook een IDE harddisk moeten aanschaffen. Deze standaard houdt onder andere in, dat er geen intelligentie aanwezig is in de controller en er veel intelligentie in de harddisk zit. Er kunnen maximaal twee drivers op een IDE controller worden aangesloten. Een aparte adapterkaart is niet nodig. De IDE-interface is compatible met de Western Digital ST-506 controller.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

De schijf wordt op het moederbord aangesloten met een brede grijze kabel (80-aderig tegenwoordig). Deze kabel wordt een IDE-kabel genoemd.
 
maar hoe kan ik teweten komen of ik een ide controller heb???

ik wil hem zelf aansluiten ja
 
Geplaatst door micheltedajax
maar hoe kan ik teweten komen of ik een ide controller heb???
Alle moederborden hebben een IDE-controller. Zeker de al wat oudere moederborden.
 
Aansluiting:
http://www.mbhs.edu/~lleung/computer/ComputerParts/IDE.jpg
ide.jpg


Kabel:
IDE-50.jpg
 
Geplaatst door micheltedajax
oké bedankt
ik ga meteen kijken of ik dat heb

Houd er rekening mee, mocht je het zelf willen aansluiten, dat de pinnetjes vrij breekbaar zijn en dus snel ombuigen of zelf afbreken. Doe het dan dus met beleid.
 
Wil je je oude schijf vervangen, of wil je deze erbij zetten?

Als je deze erbij wilt zetten, dan moet je op je jumpersettings letten. (master/slave)
 
Aan de achterkant waar je je kabel ook in doet (op je harde schijf)heb je ook nog van die hele klein pinnetjes. Daar moet al dan niet een blokje op een bepaalde manier opgezet worden. Afhankelijk of de schijf master of slave is.

Meestal heb je op de harde schijf ook nog een plaatje staan hoe je het kleine plastic blokje (jumper) moet zetten.

Als je hem op dezelfde kabel hebt als de andere harde schijf, dan moet je hem op slave zetten.
 
Staat er geen plaatje op je schijf? Daar staat meestal een voorbeeld.

Heb je hem al geplaatst eigenlijk?
 
nee nog niet, ik zet hem gauw op opgelost, want we komen van het een in het ander wat nog helemaal niet aan de orde is.... ik zal eerst zelf wel even wat uitvinden en proberen en als ik er niet uit kom zet ik wel een bericht op het forum, als ik zo rondhoor moet ik wel erg voorzichtig zijn met de harde schijf dat zal ik zijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan