• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ideale waarde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

00101980

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2011
Hallo kan iemand mij helpen met het volgende.
Alle gegevens en uitleg staan in het excel voorbeeld opgesomd.
Ik zet het hier ook nog even neer:

Situatie: Ik wil weten hoeveel ml regenwater ik iedere dag kan sproeien uit mijn regenton.
Ik wil graag één vaste waarde hebben die voor iedere dag van het jaar hetzelfde is.

Voorwaarden: Er mag niet meer dan 2880 ml en niet minder
dan 864 ml in de regenton zitten. Dit heb ik al verwerkt in
kolom "Totale hoeveelheid ml water regenton"

Vraagstelling:
Nu wil ik graag weten hoeveel uur ik iedere dag kan
sproeien, er van uitgaande dat ik per uur 100 ml verlies.
Ik wil graag een uitkomst hebben die voor het hele jaar
toegepast kan worden. Het aantal uur moet dus afgestemd
worden op de laagste waarde.
Deze laagste waarde moet 864 ml zijn, maar wat voor uur
hoort daar dan bij. Ik kan wel iedere keer een waarde
invullen tot ik bij de 864 kom, maar kan dit ook automatisch?

Opmerking:
De waarden zijn fictief, het gaan om het principe.

Alvast dank!

Bijlage:
Bekijk bijlage Voorbeeld_bij_vraag.xlsx

De ideale waarde om er uit te halen zal heel dicht liggen bij de gemiddelde toevoer per dag. Of de opgegeven bandbreedte voldoende is, is afhankelijk van de variatie in de toevoer.

Het is dus met die stelling onmogelijk een eenduidig antwoord te geven met de huidige gegevens. Overigens is 100ml/uur dicht bij een druppende kraan, het lijkt me wel erg weinig.

Voor Januari is de ideale stroom 4,1 exact. Het kan automatisch door excel het zelf te laten uitzoeken ;) Maar dat is in principe niet veel anders dan het met de hand doen.

Voor mij is de ideale waarde, de waarde die is afgestemd op de laagste stand van de regenton.
Naar de waarden moet niet gekeken worden want die zijn fictief, mijn part doe je het maal 100.
Het gaat mij er echt alleen om of die functie bestaat, en dat ik dus dat aantal uur te weten kom op basis van de laagste stand van de regenton!
Als ik op den duur heel veel gegevens heb wil ik het dus niet met de hand doen maar het automatisch uit te voeren.
Ik hoop dat het voor elkaar te krijgen is.

Excel kan het dus automatisch uitzoeken door de functies die je zelf hebt opgegeven. Het nadeel is dus, dat je maar met 1 band kan werken. Of laagste of hoogste waarde. Als je afregelt op de laagste waarde kan je niet afdwingen dat je niet over het maximum komt. Het is namelijk een lineaire functie en je hebt dus maar 1 vrijheid.

Afhankelijk van welke versie van excel je gebruikt is het iets anders. Maar de optie heet "doelzoeken"

Ik kwam zelf ook al op die functie uit maar omdat het inderdaad een beperking heeft, was ik op zoek naar een andere oplossing.
Maargoed als die er niet zijn kan ik het beter met de hand uitvoeren.

Vriendelijk bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan