Identieke beeldschermen maar verschillende weergave

Status
Niet open voor verdere reacties.

demol007

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2002
Mijn vriend en ik hebben allebei tegelijk een 22 inch beeldscherm gekocht. (Samsung Syncmaster 2223nw 169 euro bij BCC)
Bij de topresolutie hebben we beide haarscherp beeld maar zodra we lagere resoluties instellen (bv 1280 bij 800) worden mijn letters wazig/slechter van kwaliteit/dubbel terwijl die van mijn vriend relatief goed van kwaliteit blijven. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?!

Alvast bedankt !
Mollie

Hebben jullie allebei dezelfde PC met dezelfde videokaart van dezelfde leeftijd en dezelfde configuratie?
Dan pas kun je vergelijken natuurlijk.

en daarbij kan het ook uitmaken of de monitor via dvi of via vga is aangesloten.

mvg leo

Het is een VGA-aansluiting.

En inderdaad hebben we twee erg verschillende PC's. Mijn PC is 2 jaar oud en gericht op basisfuncties en webdesign. De PC van mijn vriend is aan de buitenkant 6 jaar oud maar binnenin is alles al vervangen zo ver dat mogelijk is en vooral gericht op systeembeheer (zijn vak) en de wat zwaardere games. Ik kan op dit moment geen gedetailleerde configuratie geven maar zeker is dat zijn computer een "zwaardere" grafische kaart heeft dan die van mij. ;)

Advies ?!

Wat ook kan meespelen is of je beiden een softwarematige enhancer gebruikt zoals Cleartype. Daarmee wordt met name de weergave van fonts sterk verbeterd.
Verder is het wel normaal dat je op elke andere resolutie dan de native resolutie een slechter beeld krijgt, vooral bij tekst. Alleen het verschil kan ik niet zomaar verklaren.
Je zou ook dezelfde instellingen in het On Screen Menu moeten instellen (helderheid/contrast et cetera) voor een goede vergelijking.

Het is een VGA-aansluiting.

En inderdaad hebben we twee erg verschillende PC's. Mijn PC is 2 jaar oud en gericht op basisfuncties en webdesign. De PC van mijn vriend is aan de buitenkant 6 jaar oud maar binnenin is alles al vervangen zo ver dat mogelijk is en vooral gericht op systeembeheer (zijn vak) en de wat zwaardere games. Ik kan op dit moment geen gedetailleerde configuratie geven maar zeker is dat zijn computer een "zwaardere" grafische kaart heeft dan die van mij. ;)

Advies ?!

Dan is vergelijken totaal nutteloos.................................

Inmiddels is duidelijk dat mijn "grafische kaart" op het moederbord zit en dus minimaal presteert...hetgeen tot nu toe voldoende was. Morgen wordt er een nieuwe kaart in geplaatst. Een Geforce 6200 (voor wie het wat zegt) die hier op de planken stof ligt te verzamelen.

Dankjewel voor jullie inzichten.
Mollie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan