iemand stuurt mails vanuit mijn ip-adres ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloempje24

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Beste,

ik ben laatst door iemand beschuldigd dat ik gekke emails zou sturen. Dat is helemaal niet waar, maar de ip-check gaf aan dat de betreffende emails inderdaad door een yahoo acount vanuit mijn ip-adres gestuurd zouden zijn:eek:

Hoe kan dit en hoe kom ik er van af?

Bedankt voor alle antwoorden!

Laatst bewerkt:
Ten eerste zou ik je pc grondig op schadelijke software controleren. Indien je een draadloos netwerk hebt. Zorg dat hier een sterk wachtwoord op staat en als je er al een hebt verander deze. Als je safe wilt zitten schakel je mac filtering in. Dan zou ik het wachtwoord van je yahoo account veranderen. Hopelijk dat je zo van de problemen afkomt.

mvg
Corstian

Bedankt voor je reactie.

Is het dus zo, dat dit inderdaad kan?
Ik dacht juist dat een ip-adres altijd uniek zou zijn, gekoppeld aan de pc.
Maar het ip-adres is niet de pc, maar je netwerk (toch?).

Dan zou het inderdaad kunnen dat iemand inlogt op de draadloze router, denk ik.
Dan is dat de boosdoener.

Ik wil graag bewijzen dat ik echt niet degene ben die dit op z'n geweten heeft.
Kan ik dat aantonen? Als iemand de headers achter een email leest en zo het ip-adres ziet, kan ik via die weg misschien aanwijzen dat er een ander computernummer dan het mijne gebruikt is, of is ip-adres het verst dat je terug kunt zoeken?

Ik weet niet hoe dat bij yahoo zit maar bij gmail kun je de logs zien vanaf welk ip er is ingelogd en als je een beetje geluk hebt staat er een id ofzo van een pc bij. Als je kunt zien dat het op een tijdstip gebeurde dat jij iets anders aan het doen was heb je een sterk alibie. Ik hoop voor je dat er niet te veel van afhankt. Maar het is onlogisch dat als er iemand in je netwerk komt gelijk met jouw yahoo account mailt. Dus je moet of je wachtwoord weggegeven hebben of je account is gekraakt. Het ip is dus niet aan een pc gekoppeld maar aan je internetverbinding. Er bestaat trouwens ook software die automatisch wachtwoorden van je pc haalt en dan daarvandaan mails gaat sturen.

mvg
Corstian

Nogmaals dank voor je reactie.
Het gaat om het zwartmaken van iemands vriendin en er zijn grove woorden gebruikt.
De persoon is laaiend en ik sta met mijn mond vol tanden...

Het zit net iets anders dan je denk.
Er zijn dus emails gestuurd vanuit mijn ip-adres, maar met een emailadres dat niet het mijne is (gewoon een yahoo adres).

Maar zoals jij het zegt: soms kan Gmail dus in de headers naast het ip-adres ook de exacte computer achterhalen van waaruit de emails gestuurd zijn. Dat zou een redding kunnen zijn, of juist een extra handicap!

Zoals jij het zegt zijn er dus twee opties:
1) iemand logt in op mijn draadloze netwerk en stuurt mails.
2) iemand heeft mijn pc gekraakt, logt in op mijn pc (of router) en heeft dus een kleine macht over mijn computer waardoor hij emails kan versturen vanuit mijn computer.

Stel dat het 2e aan de hand is, heb ik dan nog iets in handen om mijn onschuld te bewijzen of ben ik dan gewoon de jan met de korte achternaam?

Ik vraag veel van je kennis, maar ik hoop echt dat je mij nog even verder wilt helpen...

Wat ik zou doen is even de logs van je router bekijken wanneer en wanneer er op de router is ingelogd. Waarschijnlijk kun je de mac addressen ook bekijken en deze vergelijken met de mac addressen van je eigen pc's. dit kun je doen door in cmd "getmac" in te typen. Wat ik me dan ook afvraag is hoe ze aan het emailadres van die vriendin komen en hoe dat ze dan achter jouw ip gekomen zijn. Als het echt van jouw pc komt zou ik terugdenken aan alle momenten dat een kennis aan jouw pc gezeten heeft en wat diegene toen gedaan heeft. Verder zou ik de PC een volledige scan laten draaien voor schadelijke software. Als er dan schadelijke software gededekteerd is kunnen we verder kijken wat ermee aan de hand is en misschien kun je dan wel uitzoeken wie het is. Dus als je een virus vind niet verwijderen maar op een veilige plek bewaren.

mvg
Corstian

geen dank,

Zou je me misschien op de hoogte willen houden van hetgenen wat je ontdekt hebt. Ik ben wel benieuwd waar het aan lag. misschien dat ik dan ook nog wel mee kan denken.

mvg
Corstian

Beste Corstian,

voor mij is het positief afgelopen.
Ben gisteravond nog bij de mensen geweest die de vervelende emails hadden ontvangen die vanuit mij ip-adres verstuurd waren. In de headers werd een andere computernaam weergegeven en dat sprak in mijn voordeel.
Ik heb mijn pc volledig gescand met nod-32, maar niets gevonden.
Daarna maar ge-upgrade naar windows 7 en de draadloze functie van de router off geswitched. Ik hoop dat het nu allemaal weer normaal draait.
Een echte oplossing heb ik dus niet kunnen vinden, maar wel een manier om (hopelijk) verdere problemen te voorkomen.
Ik wil je nogmaals danken voor je snelle en inhoudelijke feedback.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan