Iets verwijderen uit de MySQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Enige tijd geleden heb ik een website verhuist van de ene hosting naar een andere. De MySQL heb ik toen uiteraard ook overgezet.

Nu is het zo dat ik daarna zaken heb verwijderd zoals een plugin kalender. Deze is echter nog terug te zien in de MySQL. Mijn vraag is of ik dat gewoon kan verwijderen of komt dan alles in gevaar wat betreft de website.

Ik hoor het graag!

In principe kun je die gewoon verwijderen uit je database. Goed geprogrammeerde plug-ins verwijderen hun data ook uit de MySQL-database, maar helaas zijn niet alle plug-ins even goed geprogrammeerd ;).

Wellicht ten overvloede: zorg dat je een actuele back-up hebt voor het geval het wel fout gaat.

Ja, ik maak een backup zoals het nu is, maar als het niet goed gaat, dan zet ik dus een backup terug met nog dat erin wat ik niet meer heb.

Hm....er mag niets mis gaan met de website, want dan is de vereniging het haasje. Zal ik het risico kunnen nemen?

Als je een goede backup hebt, kun je altijd terug naar een werkende situatie, dus wat dat betreft kun je het risico wel nemen. Als het een drukbezochte site is, kun je wel overwegen om het te doen op een moment dat er weinig bezoekers zijn, dan hebben de bezoekers er geen last van als het mis gaat.
Vergewis je er ook van dat de gegevens die je uit de database wilt verwijderen daadwerkelijk gerelateerd zijn aan de verwijderde plug-in. Vaak kun je dit vrij goed herkennen aan bijvoorbeeld de waarde in option_id.

hier een sceenshot van wat er niet meer is, namelijk kalender. De eerste screen is de linkerkant van MySQl en de tweede zie je een stukje van het veld. Dat is dus wat er instaat.

Kan ik deze 3 met wp_calender gewoon verwijderen?
Ik kan wat er in allenstaa, keurig verwijderen , maar dan blijft het wel aan de linkerkant staan, maar dan leeg.
Of is het dan aan de linkerkant te verwijderen?

20.jpg 21.jpg

Wat aan de linkerkant staat zijn de tabellen, wat je rechts ziet zijn de gegevens die in de verschillende tabellen staan. Klik je links op een tabel, verandert als het goed is de rechterkant omdat je een andere tabel selecteert. Je kunt de tabellen die niet meer gebruikt worden, degene die beginnen met wp_calendar, ook in zijn geheel verwijderen. Klik daarvoor in het linkergedeelte van het scherm op de databasenaam. Je krijgt dan in het rechterscherm een overzicht van alle tabellen, daar vind je ook de mogelijkheid om de tabellen te verwijderen.

Met het maken van de screenshot had ik dus al op de databasenaam geklikt. Ik zie daar alleen geen mogelijkheid tot het verwijderen van die calender dingen. Of ik kijk er overheen, dat kan ook!

Als je links op de databasenaam klikt, zou het rechter scherm er ongeveer uit moeten zien als de bijlage. Als je dan bijvoorbeeld de tabel wp_links wilt verwijderen, klik je op 'Verwijderen' achter de naam van de tabel.
phpmyadmin.JPG

Aha, dank je. Keek er inderdaad overheen. Morgen ga ik de stap wagen. Heb al een backup. Ik laat het weten!!

Heb zaken verwijderd die allang niet meer aanwezig waren. Het waren meer dingen dan ik eerst gezien had.
De website draait nog steeds, dus het is goed gegaan.
Mocht blijken dat er toch nog iets niet goed gaat, dan kan ik zo de backup terugzetten. Maar ik neem aan dat ik het gelijk had moeten merken als het niet goed was gegaan.
Toch?

Mooi om te horen dat het gelukt is :). Je zou het eigenlijk gelijk moeten merken als het niet goed was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan