• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF AND OR statement meerdere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thundersun

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mei 2016
Beste

Voor een evaluatieformulier ben ik een systeem aan het ontwikkelen waarbij er kleurcodes worden toegekend aan bepaalde scores.
Het gaat hier om een 15-tal scores waarbij een score hoger dan 10/20 als groen wordt aangeduid en onder 10 als rood, dit systeem werkt momenteel.

Nu moet ik een bijkomend systeem ontwikkelen waarbij ik controleer of er meer dan 3 waarden een score onder de 10 hebben, want dit betekend automatisch niet geslaagd (ondanks gemiddelde boven de 10 kan zijn).
Het gaat hier om de controle van 15 waarden, dus een eenvoudige IF OR AND kan werken, maar dan ben ik volgens mij een hele dag bezig en heb ik een slordige formule.
Bijvoorbeeld IF(AND(A1<10, A2<10, A3<10, ...) hierbij moet ik alle mogelijk combinaties opnoemen, dus een paar honderd.

Kan iemand mij hierbij helpen of is het beter dat ik hier een systeem voor programmeer buiten Excel?

Alvast bedankt.

Er van uit gaand dat je gegevens in de kolommen A:O staan, komt deze formule in kolom P
=COUNTIF(A1:O1;"<10")>=3 (aantal.als voor NL versie)

Deze vergelijking geeft je TRUE of FALSE en daar kan je weer verder mee werken lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de werkbladfuncties AANTAL.ALS of AANTALLEN.ALS.

Beste Ginger en jkpieterse

Bedankt voor jullie reacties.

De COUNTIF lijkt te werken en kan ik dus voorlopig mee verder werken, bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan