• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF - Combinatie maand/jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rleunens

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2016
Hallo allemaal,

Ik kom jullie Excel-helden weer eens lastigvallen! In bijlage het document...
Het gaat over het tabblad '2017', meer bepaald over de IF-functies in B4:C15.
Ik bereken hier een bedrag dat komt uit verschillende andere tabbladen. Echter mag dit enkel getoond worden vanaf de 1ste van de maand. Ik heb dit nu opgelost door een formule zoals onderstaand te gebruiken: =IF(MONTH(A4)>MONTH(TODAY());"";SUM(Jasmina!R7+Karla!R7+Lydi!R7+Group!R7+Nabila!R7+Chloé!R7+Tessa!R7))

Nu zitten we natuurlijk elk jaar met het probleem dat vanaf 1 januari, het Excel bestand van vorig jaar steeds compleet leeg komt te staan (want, jawel het is Januari).

Kan ik deze formules bewerken dat het jaar ook mee wordt opgenomen? Op die manier kan de file 2017 de cijfers van januari 2017 (en verder...) laten zien, maar dat de file van 2016 niet plots helemaal leeg komt te staan.
Of als jullie een geweldig ander idee hebben, laat maar komen!

Ik hoop dat ik wat duidelijk ben... :-)

Groeten,

RoelBekijk bijlage Test 2017.xls

Pas uw formules eens zo aan:
Code:
=ALS(MAAND(A4)>MAAND(VANDAAG());"";SOM(Chloé:Nabila!R7))

In aanvulling op Cobbe:
Code:
=ALS(DATUM($D$1;MAAND($A4);1)>=VANDAAG();"";SOM(Chloé:Group!R7))

Laatst bewerkt:
Hey, ik probeer dat al even! Het bereik van de verschillende tabbladen, als er lijnen in bijvoorbeeld tabblad 'Chloé' worden toegevoegd, zal dit dan mee overgenomen worden in deze formule (Het kan bijvoorbeeld zijn dat in januari het bij 'Chloé' R10 wordt, bij 'Nabila' R8 en bij 'Jasmina' blijft het R7.) Daarom dat ik alle tabladen opgesplitst had per persoon, omdat deze onafhankelijk van elkaar kunnen verschillen.

Laatst bewerkt:
Nee, dan werkt de SOM zoals bedoeld in post #2 en #3 niet meer... Hierbij wordt in elk tabblad R7 opgeteld.

Is het niet handiger om een vast adres te hebben in elke sheet waar totalen komen te staan? Scheelt veel aanpaswerk en kans op fouten.

Waarschijnlijk wel :-) Dat moet ik is uitzoeken hoe dat ik dat het beste aanpak aangezien dit per persoon per maand varieert en er steeds dan rijen worden bijgevoegd in de andere tabbladen. Maar alvast bedankt voor het snelle antwoord, opnieuw!
Heb echt al veel aan jullie gehad!

Merci!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan