Mathieuu
Gebruiker
- Lid geworden
- 2 mei 2008
Hello again,
Na weer een dagje wat meer over JS geleerd te hebben, had ik besloten een kleine miniscule update toe te voegen aan mijn eerste simpel optel-scriptje; mijn bedoeling was om met if/else ervoor te zorgen dat de gebruiker een alert() melding kreeg wanneer hij/zij iets anders als een nummer intoetste. Dit is ervan gekomen:
[JS]
<script type="text/javascript">
function optellen(a, b)
{
var resultaat = parseInt(a) + parseInt(b);
return resultaat;
}
var getal1 = prompt("Typ het eerste getal");
var getal2 = prompt("Typ het tweede getal");
var uitkomst = optellen(getal1, getal2);
if(uitkomst == ?? ) /* Zie tekst onderaan = * */
{
document.write(getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst);
}
else
{
alert("U hebt verkeerde waarden ingevoerd, probeer opnieuw aub.")
}
</script>
[/JS]
* = Hier geraak ik niet uit wegens een tekort aan kennis, ik wil schrijven: If(uitkomst = een correct getal, doe dan niets speciaal -> dus het gewone document.write(blabla uitkomst)); en vervolgens de else voor als het iets anders is dan een getal. Of is dit anders misschien makkelijker op te lossen?)
Alvast bedankt,
En zo leer ik weer bij
Grtz, Mathieu.
Na weer een dagje wat meer over JS geleerd te hebben, had ik besloten een kleine miniscule update toe te voegen aan mijn eerste simpel optel-scriptje; mijn bedoeling was om met if/else ervoor te zorgen dat de gebruiker een alert() melding kreeg wanneer hij/zij iets anders als een nummer intoetste. Dit is ervan gekomen:
[JS]
<script type="text/javascript">
function optellen(a, b)
{
var resultaat = parseInt(a) + parseInt(b);
return resultaat;
}
var getal1 = prompt("Typ het eerste getal");
var getal2 = prompt("Typ het tweede getal");
var uitkomst = optellen(getal1, getal2);
if(uitkomst == ?? ) /* Zie tekst onderaan = * */
{
document.write(getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst);
}
else
{
alert("U hebt verkeerde waarden ingevoerd, probeer opnieuw aub.")
}
</script>
[/JS]
* = Hier geraak ik niet uit wegens een tekort aan kennis, ik wil schrijven: If(uitkomst = een correct getal, doe dan niets speciaal -> dus het gewone document.write(blabla uitkomst)); en vervolgens de else voor als het iets anders is dan een getal. Of is dit anders misschien makkelijker op te lossen?)
Alvast bedankt,
En zo leer ik weer bij

Grtz, Mathieu.
Laatst bewerkt: