• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF Formule met 2 cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandernoteborn

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2006
Kan iemand mij helpen met een IF formule.

Ik wil in een cell een waarde plaatsen bijvoorbeeld de waarde 1 indien 2 andere cellen een bepaalde waarde hebben.

Zeg dat cel A1 een drop down box heeft.
Zeg dat cel A2 een normale cell is voor tekst.

Ik wil nu in cell A3 een "1" laten verschijnen als bijvoorbeeld de dropdown box leeg is ("0" is) of cel A2 geen tekst bevat dus ook "0" is.

Als van 1 van deze twee cellen (A1 of A2) de waarde "0" is wil ik in cel 3 de waarde 1 hebben.

Mijn probleem ligt in het combineren van beide cellen. Als ik alleen voor A1 een IF formule maak is het geen probleem maar ik weet niet hoe ik de 2e cell erin voeg. Door middel van OR? of zo? Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast hartelijke dank!

Dat is al iets

Wigi zei:
In A3:

=ALS(OF(A1=0;A2="");1;"")

Wigi

Geweldig, thanks voor de snelle reactie. Nog 1 vraag. Ik gebruik de engelse excel. Dus ik moet IF gebruiken en OR?

Het gaat in mijn sheet om de cellen R7 en S7. Indien een van beide groter is dan NUL "0" dan moet in cel AG 7 een 1 komen te staan.

Kan iemand de exacte code hiervoor geven vooe de engelse excel?

Super bedankt in ieder geval!

Dit is simpeler:

in AG7:

=IF(MIN(R7,S7)>0;1;"")

Min is minimum, zowel Engelstalig als Nederlandstalig.

Wigi

Wigi zei:
Dit is simpeler:

in AG7:

=IF(MIN(R7,S7)>0;1;"")

Min is minimum, zowel Engelstalig als Nederlandstalig.

Wigi

Grr waarom werkt het nooit bij mij :S Waar zijn die dubbele aanhalingstekens voor aan het einde? Als het goed is zou ik hem toch zo moeten kunnen plakken? Toch?

Vreemd maar toch erg bedankt. Ik ga maar proberen hiermee te stoeien want het moet zoiets zijn...

2 fouten van mij

1 De argumenten van MIN moeten gescheiden worden door een ; en niet door een , zoals ik eerder typte
2. het moet MAX zijn van maximum, niet minimum

Dus

=IF(MAX(R7;S7)>0;1;"")

Gaat het nu?

Wigi

Laatst bewerkt:
Wigi zei:
2 fouten van mij

1 De argumenten van MIN moeten gescheiden worden door een ; en niet door een , zoals ik eerder typte
2. het moet MAX zijn van maximum, niet minimum

Dus

=IF(MAX(R7;S7)>0;1;"")

Gaat het nu?

Wigi

hmmz, die komma had ik inderdaad al vervangen op bovenstaande manier alleen het werkt helaas nog steeds niet. Krijg nog steeds een foutmelding.

Toch erg bedankt voor de moeite!

sandernoteborn zei:
hmmz, die komma had ik inderdaad al vervangen op bovenstaande manier alleen het werkt helaas nog steeds niet. Krijg nog steeds een foutmelding.

Toch erg bedankt voor de moeite!

Als ik dit gebruik: =IF(MAX(R7,S7)>0.1.2)

Dan werken de waarden wel: dus de TRUE en FALSE waarden scheiden door middel van punten. Alleen werkt het scheidingsteken tussen R7 en S7 niet. Ook een ; werkt hier niet. Het werkt alleen als S7 hoger is dan 0 op dit moment.....

Iemand een idee. Ik ga er toch nog komen denk ik met wat externe hulp!

Probleem is dat er verschillende versies zijn:

- bij mij thuis, Nederlands: =ALS(MAX(R7;S7)>0;1;2)
- op het werk, Engels: =IF(MAX(R7;S7)>0;1;2)
- indien echt de Engelstalige versie van Excel (dus niet enkel de vertaling): =IF(MAX(R7,S7)>0,1,2)

Probeer maar een van de versies. Echter, nooit . gebruiken.

Wigi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan