• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF functie met MATCH en Index combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

anthonus

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2011
Goedemiddag,

Ik wil het uurloon berekenen. Daarbij moet de leeftijd, de functieschaal en de jaren in dienst in de formule worden meegenomen.
Ik had deze formule ingevuld, maar hij klopt niet;
=IF(F3<=23;INDEX($A$35:$F$51;MATCH(F3;$A$37:$F$51)+1;MATCH(O3;$B$35:$F$51;MATCH(N3;$A$45:$F$51))+1;MATCH(O3;$B$35:$F$35)+1))

Kunnen jullie mij helpen?
Bijgevoegd het bestand, zie 1e sheet; basisgegevens.
Wanneer de cao loon/functieschaal verandert, moet automatisch het uurloon veranderen.
De cellen die van toepassing zijn, zijn groen gemaakt.

Alvast bedankt.Bekijk bijlage final loonadministratie.xlsx

IF enz

Hallo Anthonus,

Probeer deze formule eens. In een aantal gevallen is het resultaat 0,00. Maar dat komt omdat in de tabel daar geen getal staat.

Code:
=ALS(F3<=23;INDEX($B$37:$F$51;VERGELIJKEN(F3;$A$37:$A$51;0);VERGELIJKEN(O3;$B$35:$F$35;0));INDEX($B$45:$F$51;VERGELIJKEN(N3;$A$45:$A$51);VERGELIJKEN(O3;$B$35:$F$35;0)))

In de tabel staat ook 23/0. Als je gaat zoeken naar 23, gaat dat niet goed.

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
If enz

Hallo Anthonus,

Als ik het goed heb begrepen, dan zou het volgens bijgaand bestand goed moeten gaan. Kolom Z de celverwijzing in kolom R. Kolom AA mijn formule. Kolom AB de celverwijzing uit de formule.

Bv. cel R9, celverwijzing C47. Leeftijd 28 jaar, functieschaal A, dienstjaren 4. levert volgens mij celverwijzing C48 op, maar die cel is niet gevuld. Nu door mij even in geel de gevulde cellen.

Groet

Dirk

p.s. het bestand is te groot, zelfs na zippen en rarren. Van 2007 naar 2003 en vervolgens inpakken dat wil niet klein worden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je nog een extra kolom nodig hebt met functiejaren, want daarna ben je opzoek in de tabel. Deze daarom toegevoegd.

Overige tabbladen verwijderd omdat dit irrelevant is voor de vraag.
Aantal kolommen verborgen vanwege de overzichtelijkheid voor de vraag.

Zie de kleurtjes van de formules ed voor de aanpassingen die ik gemaakt heb.

Bijlagen

If functie enz

Hallo Anthonus,

Zoals Willem gedaan heeft met het weggooien van werkbladen, had ik natuurlijk ook kunnen doen, was het bestand niet te groot geweest. Willem bedankt.
Willem heeft een iets andere oplossing al hoewel de basis gelijk is. Ik heb zoals jij al gemaakt had, een "ALS" functie gebruikt en zonder hulpkolom.
Met Willem heb ik twee kleine verschillen. Dat komt door de voorwaarde "kleiner/gelijk aan" 23 jaar. Willem neemt hier "kleiner dan" 23 jaar. Ik heb uit jouw formule begrepen "kleiner/gelijk".

Ik heb in het bestand van Willem in kolom AB mijn formule gezet, kan je mooi vergelijken.

Groet

Dirk

Bekijk bijlage final loonadministratieversie1.xls

<23 of <=23 dat zijn de puntjes op de i.
Daar heb ik niet zo opgelet bij mij gaat het altijd eerst om de principes van de formules en als dat oke is dan komen de puntjes.

Nu ik de vraag nog eens lees heb je gelijk Dirk het moet <= zijn. :thumb: :thumb:

bedankt Willem en Dirk
Nu klopt hij inderdaad.
Gebruik toch liever de formule van Dirk (sorry Willem) omdat anders alles een plekje opschuift, en dan heeft gevolgen voor de rest van de tabbladen.
desalniettemin REUZE bedankt!
Hier was ik zelf niet uitgekomen!

Groeten,

Graag nog als opgelost markeren a.u.b.
B.v.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan