• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

if index match vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oyoyewi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2013
Hallo,

Ik heb getracht een formule te maken.

Als een cell (AE11) de waarde leeg is matched ie getallen van worksheet2 met een gevulde cell van sheet1 en selecteert hij een waarde uit de index.

=IF(AE11="";IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N;MATCH(M11;WORKSHEET2!BB:BB;0));IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N;MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2!BA:BA;0));"niet gevonden")))

Hier komt excel goed terug met de gevonden waarde, en als de waarde niet gevonden word dan geeft excel aan "niet gevonden"

Maar nu:

Als de cell (AE11) de waarde 1 heeft heb ik deze geprobeerd, maar nu komt excel met de waarde FALSE - ook als de waarde "niet gevonde Iemand die misschien hier een oplossing voor heeft?

=IF(AE11="";IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N;MATCH(M11;WORKSHEET2!BB:BB;0));IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N;MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2!BA:BA;0));IF(AE11=1;IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!Q:Q;MATCH(M11;WORKSHEET2!BB:BB;0));IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!Q:Q;MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2BA:BA;0));"niet gevonden"))))))

Hoop dat iemand mij klein beetje op weg kan helpen, bedankt alvast.

Bekijk 'ns goed de opbouw van je eerste if structuur. Dan zie je dat je dáár al een opdracht geeft wat Excel moet doen als de cel niet leeg is. Die tweede if-opdracht zal dus nooit worden bereikt. Ofwel de opbouw van je formule is niet juist.
Tipje... Knip een lange formule in stukken om te kijken hoe die in elkaar zit. Voor je het weet ben je het spoor bijster. Hieronder jouw formule per onderdeel.
Code:
=IF(AE11="";
IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N;MATCH(M11;WORKSHEET2!BB:BB;0));
IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!N:N ;MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2!BA:BA;0));
IF(AE11=1;
IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!Q:Q;MATCH(M11;WORKSHEET2!B B:BB;0));
IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!Q:Q;MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2BA:BA;0));
"niet gevonden"))))))

Ik verbaas me er sowieso over dat de formule niet gelijk in een error schiet... ;)

Laatst bewerkt:
Ben ook redelijk het spoor bijster, maar zie dus niet waar ik fout ga. Zie niet hoe ik de formule moet maken als de waarde 1 is.

Je tip is overigens wel goed, om de code wat in stukken te hakken. Thanks

Mijn voorstel:
Code:
=IFERROR(INDEX(WORKSHEET2!1:1048576;IFERROR(MATCH(M11;WORKSHEET2!BB:BB;0);MATCH(Invoer!L11;WORKSHEET2!BA:BA));IF(AE11="";14;17));"niet gevonden")

Nog een tip: als je een formule aan het bewerken bent in de formulebalk, dan heb je daaronder (normaliter - tenzij je dit via opties hebt uitgeschakeld) een popup met de formule-syntax.
Door op een onderdeel van die formule te klikken, selecteer je het bijbehorende deel van de formule, dus bijvoorbeeld bij IF kun je zo achterhalen welk deel van je formule de conditie is, welk deel de value-if-true en welk deel de value-if-false (voorzover je die onderdelen althans hebt in je formule).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan