if statement gebruiken met som in veld formulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter csm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

csm

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2008
Hallo

Ik heb een order formulier met een veld aantal en een veld waarin de som van het aantal bestelde artikelen staat.

nu wil ik er een veld bij hebben dat het aantal telt als het artikelnummer aan een voorwaarde voldoet.

bv
If artikelnummer = between 1000 and 2000 then me.veld2 = (optellen in veld 2)
if artikelnummer = between 2000 and 3000 ( niet optellen in veld 2

ik weet niet of dit mogelijk is Help

met vriendelijke groet CSM

Met de IIF kun je een eind komen. Daarbij heb je geen BETWEEN, maar wel > AND < varianten.

Hallo michel

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt ik heb een veld waarin alle artikelen opgeteld worden ik wil er nu een veld bij hebben die een totaal telling bijhoud als het artikelnummer aan een voorwaarde voldoet

groet CSM

Zonder voorbeeldje blijft het bij hele oppervlakkige antwoorden, vrees ik. Ik kan in ieder geval geen direct bruikbare formule aanleveren, omdat de tijd ontbreekt (en eerlijk gezegd ook de zin) om zo'n situatie na te bouwen. Op een (doorlopend neem ik aan) formulier een telling maken van records die aan een bepaalde voorwaarde voldoen is niet zo lastig. Zoals ik al zei: met een IIF kom je een heel eind. Iets beter voorbeeld: zet in je query deze formule:
Code:
CheckArtikel: IIf([artikelnummer ]>1000 And [artikelnummer ]<2000;1;0)
Deze formule geeft voor elk artikel dat voldoet een 1, en anders een 0. Op je formulier kun je nu in de voettekst een tekstvak maken met de formule =SOM([CheckArtikel]). Meer is het niet. Dit is geen telling an sich (Som telt tenslotte getallen op) maar omdat voor elk geldig record een 1 wordt geteld, klopt het resultaat wel.

Hallo

ik zal het wat duidelijker omschrijven

het gaat inderdaad om een doorlopend formulier met een veld artikelnummer / artikelomschrijving / aatal / prijs / totaal.

in de voettekst staat een veld
=som([aantal])
nu wil ik er een veld bij hebben als het artikelnummer aan de voorwaarde voldoet dit aantal appart wordt opgeteld ik zou dit graag in het formulier regelen

ik heb geprobeert wat je aangeeft in een query maar dat lukt niet misschien komt dit omdat access 2003 als frontend staat en de tabellen op een sql server????

groet CSM

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan