If then else

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikTZR

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2013
Hallo,

Heeft er iemand een duidelijke uitleg over: if, then, else?
via Google kan ik niet echt wat vinden voor een beginner:o

Bij voorbaat dank.

Erik

if (dit ) <hier kun je een statement invullen. Bijv: if value = 1
then {dat} <als de statement klopt, word dit gedaan. bijv. Msgbox.show("value staat op 1!!!!")

else if (dit) hier kun je hetzelfde doen, en oneindig else if's kunnen maken. Dus bijv een met else if value=2 en 3 en 4 en 5 en 6 ....
then {dat} hier ook weer zelfde als bij normale if. Je zou nu bijv in de msgbox kunnen zetten value staat op 2. (Of bijv, 1 betekend koe, 2 betekend paard: msgbox.show("koe") en bij 2 msgbox.show("paard")

else{dat} else betekend: als er geen enkele statement klopt, word deze gedaan. Dus bijv: msgbox.show("deze value kennen we niet!")

(het kan zijn dat elseif aan elkaar moet en dat mijn code voor msgbox niet werkt, heb al een tijd niet met VB gewerkt. Maar het idee hiervan is in alle talen hetzelfde!)
owja, tussen de {} kun je dus gewoon alle codes zetten die je wil! Variables instellen, dingen verbergen of van kleur veranderen, alles.

Erik,

Als je het echt niet kan vinden dan stel ik voor dat je een boek haalt bij de bibliotheek of de boekhandel met basiskennis basic.

Veel Succes.

Als jantje honger heeft Dan
gaat hij een boterham met choco eten
Anders
blijft hij op zijn kamer

Zelfde kan ook in het programmeren

Code:
If verjaardag=vandaag Then
  VierFeest()
Else
  WachtNogEven()
End If

Wat ik wat probeer duidelijk te maken is, je komt bij het programmeren op een punt waar je dingen moet vergelijken en/of testen
met IF,Then,Else kan je dingen vergelijken of testen.

Merk ook op dat je Else If ook kan hebben:

Als jantje heeeel veel honger heeft Dan
Eet hij 5 boterhammen met choco
Anders Als jantje niet heel veel honger heeft Dan
Eet hij maar 1 boterham
Anders
Eet hij niets

Code:
If verjaardag = vandaag Then
   VierFeest()
Else If verjaardag = vandaag.AddDays(1) Then
   VierMorgenFeest()