• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

if then formule??

• Onderwerp starter Onderwerp starter nak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nak

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Ik wil graag een cel een waarde geven + 8,2 als er ergens in een kolom een bepaalde tekst staat.
Bijvoorbeeld:
Ik heb een kolom A1 t/m A8, als in één van deze cellen het woord "alie" is staat moet bij cel B1 de waarde 8,2 worden opgeteld.
Heb iets geprobeerd met IF $A1:A8="alie" THEN B1=B1+8,2
maar dat is wat basic en werkt helaas niet.
iemand een idee hoe ik dat op kan schrijven.

Probeer deze formule in cel B1:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A1:$A8;"alie");SOM(8,2);"")

Of:
Code:
=ALS(ISNB(VERGELIJKEN("Alie";A1:A8;0));B1;B1+8,2)
Engelse versie:
Code:
=IF(ISNA(MATCH("Alie",A1:A8,0)),B1,B1+8.2)

Laatst bewerkt:
Yep dat lukt nu maar ik zit nu met een ander probleem.
In een andere cel (C1) wordt kolom A1:A8 ook gebruikt met een formule
=ALS(ISLEEG(A1);1;0)+ALS(ISLEEG(A2);1;0)+enz

Als er niets staat in A1 t/m A8 wordt C1=1, staat er wel wat, dan is de waarde 0
Maar ja, nu komt "alie" erin te staan en dan wordt de waarde 0 terwijl ik wil dat de waarde 1 blijft, alsof er niets in de cel staat.
We gebruiken voor de kolom A1 t/m A8 alleen de letter "x","alie" of helemaal niets.
Dus ik denk dat het makkelijker is om wat met die x te doen, en niet met de isleeg instructie.
Alleen als er x staat moet C1=0 worden, staat er alie of helemaal niets moet C1=1 worden.

Laatst bewerkt:
Yep dat lukt nu maar ik zit nu met een ander probleem.
In een andere cel (C1) wordt kolom A1:A8 ook gebruikt met een formule
=ALS(ISLEEG(A1);1;0)+ALS(ISLEEG(A2);1;0)+enz

Als er niets staat in A1 t/m A8 wordt C1=1, staat er wel wat, dan is de waarde 0
Maar ja, nu komt "alie" erin te staan en dan wordt de waarde 0 terwijl ik wil dat de waarde 1 blijft, alsof er niets in de cel staat.
We gebruiken voor de kolom A1 t/m A8 alleen de letter "x","alie" of helemaal niets.
Dus ik denk dat het makkelijker is om wat met die x te doen, en niet met de isleeg instructie.
Alleen als er x staat moet C1=0 worden, staat er alie of helemaal niets moet C1=1 worden.

Code:
=ALS(A1=x;0;1)

x even tussen haakjes gedaan en het werkt nu
ALS(A1="x";0;1)

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan